hirdetés
hirdetés
hirdetés

A jövő munkája

Robotpásztor kerestetik, tapasztalat nem szükséges

Ha megnézzük a jövő álláshirdetéseit, jó eséllyel ehhez hasonlókat találunk majd köztük: „Folyamatosan bővülő robotállományunkhoz pásztort keresünk. Feladatai a következők lesznek: a robotok teljesítményének értékelése, valós idejű elemzés nyújtása és a robotmunkaerő támogatása felmerülő problémák esetén.”

„A jövőbeli munkatárs irányában támasztott elvárások: legyen analitikus, részletorientált, barátságos – és legyen felkészülve arra, hogy sokat kell majd gyalogolnia. Felsőfokú végzettség nem szükséges.”

Ez a hirdetés ugyan még csak a jövő zenéje, de néhányan már a jelenben is hasonló szerepkört töltenek be.

A 32 éves Brandon Rees korábban ételfutárként dolgozott – ma pedig azokat a robotokat felügyeli, akik az ő egykori munkáját végzik.

Szeptember óta ugyanis Mr. Rees a Robby Technologies robot-operátoraként dolgozik. Ez a szilícium-völgyi startup Kalifornián belül nyolc városban kezdett el robotmunkaerőt alkalmazni szállítócégeknél.

Egy átlagos munkanapján Mr. Rees reggel felvesz egy robotot, majd egész nap kíséri a városban, és eközben értékeli a robot teljesítményét, súlyos incidens esetén pedig közbeavatkozik. Ezen kívül elmagyarázza a kíváncsi járókelőknek, mit is látnak. Más munkanapokon pedig az irodában, képernyőkkel körülbástyázott asztalánál ül, és a távolból kíséri figyelemmel, hogyan dolgozik a gépi munkaerő.

Robotfutár munka közben (fotó: Simon Birt)

Mr. Rees munkaköre csodálkozásra adhat okot, hiszen az általános vélekedés szerint a robotok le fogják váltani az emberi munkaerőt: 2030-ra összesen 800 millió munkavállaló helyét, avagy a globális munkaerő 30%-át fogják átvenni a McKinsey Global Institute (a világ egyik legnagyobb tanácsadó irodájának) közelmúltban tett becslése alapján.

De amint Mr. Rees „robotpásztori” munkakörének példáján is láthatjuk: nemcsak munkahelyek tűnnek el, hanem újfajta pozíciók is megjelennek annak köszönhetően, hogy az automatizáció számos iparágat átalakít, a közlekedéstől kezdve egészen az egészségügyig.

„Úgy látjuk, az egész ipar a következő paradigma felé halad: a tényleges fizikai munkát alapvetően intelligens gépek fogják elvégezni”, mondja Matthew Delaney, a Marble robotikai cég vezetője. A Marble tavaly kezdett el robot-kézbesítőket munkába állítani. „Vagy közvetlen emberi támogatással dolgoznak a gépek, vagy az ember a távolból támogatja őket – itt a humán munkaerő egyfajta menedzserszerepet tölt majd be.”

Paradigmaváltás

A Mr. Rees által betöltött munkakör olyannyira új, hogy még rendes elnevezést sem találtak neki. Az álláshirdetések olyasfajta kifejezéseket alkalmaznak rá, mint például „technikus”, „felvigyázó”, „gépkezelő” vagy "üzemeltetési specialista". A médiában pedig a robotsofőrtől egészen a robot-bébiszitterig a megnevezések széles palettájával találkozhatunk.

A névtől függetlenül az elemzők azt mondják: az efféle pozíciókat betöltő munkaerő iránti kereslet látható növekedésnek indult.

„Gyakran használjuk az „autonóm” jelzőt a robotokkal kapcsolatban, de valójában csak nagyon kevés robot képes az önálló munkavégzésre”, mondja Elisabeth Reynolds, aki a Massachusettsi Műszaki Egyetem (Massachusetts Institute of Technology – MIT) újonnan indult, a jövő munkájával foglalkozó munkacsoportját vezeti. „Valahol, valahogyan mindig ott vannak az emberek, és figyelik őket, a programozásukat végzik, valamint kommunikálnak velük – ezért azt gondolom, hogy ez lesz az a modell, amellyel szükségképpen megbarátkozunk majd a jövőben."

A fenti leírtak nem korlátozódnak a csomagszállítási ágazatra; például az önvezető autókat gyártó cégek is irányítóközpontok kiépítésében gondolkodnak. A vállalatvezetők szerint az emberek monitorozó szerepe megmarad még akkor is, amikor a robotok függetlenebbekké válnak majd.

„Igaz, hogy egyre kevesebb emberi asszisztenciára lesz szükségünk, de a humán operátorok azért mindig ott lesznek majd a háttérben, hogy ha csak a távolból is, de nyomon kövessék az eseményeket” mondja Rui Li, a Robby társalapítója és vezetője.

A Robby Technologies alapítói: Rui Li és Dheera Venkatraman (kép: Robby / Handout)
 

Ügyfélbizalom

Az Aethon nevű, kórházi anyagszállítással foglalkozó robotokat gyártó pennsylvaniai cég példáján láthatjuk, hogyan is nézhet ki ez a munkakör kicsit nagyobb méretekben.

A közel 90 főt foglalkoztató cég eddig globálisan több mint 600 robotot állított munkába 2004-es indulása óta. Pittsburghben találjuk huszonnégy órás támogatóközpontját 25 fős emberi munkaerővel, akik többségét az elmúlt néhány élvben vették fel.

Már a kezdetek óta létezik náluk az a pozíció, amelynek részét képezi, hogy reagáljanak a robotok által kiküldött riasztásra, de ezeknek a pozícióknak a száma az elmúlt néhány évben a cég növekedésének gyorsulásával megsokszorozódott.

„Mindegy, milyen jól navigál egy meghatározott területen belül a robot, mindig adódhatnak problémák”, mondja Aldo Zini ügyvezető igazgató – az általa felsorolt példák közt elromlott liftek és lezárt folyosók szerepelnek.

A cég az üzembe helyezett robotjai számának 40%-os növekedésére számít az idei évben, és ezzel összefüggésben továbi hasonló létesítményeket kíván megnyitni. „Ez bizalmat kelt az ügyfeleinkben: hiszen nemcsak hogy robotok végzik el a munkát, méghozzá jól, hanem probléma esetén mi is azonnal ott vagyunk, és úrrá leszünk a helyzeten” – fejti ki Mr. Zini.

Nem kell félni, nem igényel felsőfokú végzettséget

A felsőfokú végzettséget nem igénylő robotfelvigyázó pozíciók azért is keltenek nagy figyelmet, mivel sokan amiatt aggódtak, hogy az új technológia létrehoz ugyan új humán munkaköröket, ám azok komoly képzettséget igényelnek majd, például mérnöki tudás kell hozzájuk.

„Van egy ténylegesen növekedésnek indult robotipar, de ha az egész gazdaságot nézzük, annak ez csak kis százalékát teszi ki” mondja Michael Chui, a McKinsey Global Institute partnere. Egy, a közelmúltban kiadott jelentésében a McKinsey Global Institute azt az előrejelzést adta, hogy 2030-ra az új technológia 20‒46 millió új pozíciót fog létrehozni világszerte, az új foglalkozások pedig a globális munkaerő 8‒9%-át jelentik majd.

A McKinsey azt a véleményt képviseli, hogy hosszú távon az automatizálás nem fogja jelentősen megnövelni a munkanélküliséget; de a kutatók figyelmeztetnek, hogy ez azon múlik, mennyire gyorsan alakítja át az automatizáció a munkaerőt, és hogy a munkájukat vesztett dolgozók milyen könnyen találnak új munkát.

Napjainkban még viszonylag ritka a robot-munkaerő alkalmazása, amint azt Mr. Rees-nek az utcákat járva szerzett tapasztalata is alátámasztják. „Az emberek fellelkesülnek” mondja „Oda akarnak rohanni hozzánk, hogy képeket készítsenek.”

(forrás: BBC Online)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés