hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az átalakulás letéteményesei

Nem kispályás tervekkel készül a jövőre a cégtulajdonosok új generációja

A közép- és kelet-európai magánvállalkozások tulajdonosainak új generációja ambiciózus a jövőt illetően: az ügyvezetői tisztségre pályáznak, 2025-ig pedig többségi tulajdonosként is el tudják képzelni magukat. A digitális készségekről úgy vélik, hogy kulcsfontosságúak a cégük sikeréhez; ennek érdekében a saját képzésükbe is invesztálnak. Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze ötöde gondolja úgy, hogy egy külföldi kiküldetés vagy a szervezeten belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.

A PwC idei NextGen felmérése szerint a közép- és kelet-európai új generációs családi vállalkozók fokozottabban szeretnének részt venni cégük tevékenységében. Jelenleg 53%-uk folyik bele aktívan vállalkozásuk mindennapi tevékenységébe, ami a globális átlag (70%) alatti arány, de az elkötelezettség növekszik. Az ügyvezetői tisztség elnyerésére a megkérdezettek közel fele (47%) számít, egyharmaduk (33%) pedig úgy véli, 2025-ig többségi tulajdonossá válik.

Digitális know-how-jukra támaszkodva a válaszadók csaknem 90%-a úgy gondolja, hogy jelentős értéket adhatnak hozzá annak érdekében, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális kornak megfelelő stratégia kialakításában. Úgy vélik, hogy a digitális technológia kulcsfontosságú a vállalkozásuk sikeréhez, sőt a válaszadók 30%-át aggasztja, hogy családi vállalkozásuk jelenleg sereghajtó ezen a területen.

„Mivel ők valóban a digitális generáció tagjai, a régió családi vállalkozásainak jövendő vezetői szívesen vetik be technológiai képességeiket, hogy segítsék vállalkozásukat a digitális korhoz való alkalmazkodásban és érvényesülésben. Tehát megfelelő összhang van a családi cégtulajdonosok következő generációjának jövőbeli üzleti prioritásai, valamint képességeik és érdekeik között. Ugyanakkor sokan úgy érzik, hogy a családi vállalkozás vezetésével kapcsolatos tapasztalataik és a szakértelem hiánya akadályozza őket abban, hogy valódi hatást fejtsenek ki”– mondta Juhász Gergely, a PwC Magyarország magánvállalkozásokért felelős cégtársa.

Az átalakulás élharcosainak tekintik magukat

A válaszadók kicsivel több mint negyede (26%) említette a változó vevői igényeket mint a diszrupció fő mozgatórugóját. Az új generációs cégtulajdonosok a technológiai változások (22%) és a piaci verseny (19%) hatásaitól is tartanak.

A világ többi részéhez képest Közép- és Kelet-Európában a családi vállalkozások új generációs tulajdonosai saját magukat sokkal inkább az átalakulás élharcosainak tartják (68%, szemben a 48%-os globális átlaggal), és felelősséggel kormányozzák vállalkozásukat a digitális forradalommal járó nehézségek és a változó vevői igények közepette.

A régiós válaszadók jelentős része az ipari és a gyártási ágazatban tevékenykedik, így az általuk említett legfontosabb kialakulóban lévő technológiák közé tartozik a dolgok internete, azaz az IoT (82%) és a robotika (57%), amelyet szorosan követ a mesterséges intelligencia (54%).

Az új generáció régióbeli képviselői a globális társaikhoz hasonló üzleti prioritásokat határoztak meg: vállalataik vezetési módjának professzionalizálása és korszerűsítése (97%), valamint a tehetségekre való összpontosítás (90%-uk szerint változtatni kell a tehetségek vonzása és megtartása terén; 86%-uk úgy véli, hogy ez a munkatársak továbbképzésére is vonatkozik).

Saját képzésükbe invesztálnak az új generáció tagjai

Annak érdekében, hogy a jövőben jobban felkészüljenek családi vállalkozásuk átvételére, az új generáció tagjai befektetnek a saját maguk képzésébe. A többség (90%) főiskolai és egyetemi képzésekkel fejleszti képességeit, ezt követi a konferenciákon és szemináriumokon való részvétel (73%). Sokkal kevesebb válaszadó használja ki a kiküldetéseket (37%) és az egymástól való tanulást (37%). Mindössze 20%-uk véli úgy, hogy a kiküldetések vagy a vállalkozáson belüli rotáció hozzájárulna a vállalkozásukon belüli értékteremtéshez.

„Az olyan személyes szociális készségek kulcsfontosságúak lesznek, mint például a problémamegoldás és a stratégiai gondolkodás, a vezetői és a kommunikációs készségek. A technikai hozzáértésre kevésbé fókuszáltak a felmérés válaszadói, ezen a téren ugyanis a jövőben egyre inkább támaszkodnak az adott területhez – pénzügy, HR, marketing, jog, ügyvitel – értő szakemberekre” – tette hozzá Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

A felmérésről

A PwC felmérése családi vállalkozások 40 döntéshozójának válaszaira épül. A válaszadók elsősorban Közép- és Kelet-Európa különböző országaiban (Lengyelország, Oroszország, Románia, Bulgária és Albánia) tevékenykedő második generációs cégtulajdonosok. A válaszadók családi vállalkozásai az ipari és gyártási ágazatban, a gyógyszeriparban és az egészségügyben, a kiskereskedelemben, a szállításban és a logisztikában, az építőiparban és az ingatlanszektorban, a technológiai, média- és telekommunikációs ágazatban, valamint a pénzügyi szolgáltatások területén működnek.

A felmérés 2019 júniusa és augusztusa között készült. A válaszadók 75%-ának éves árbevétele kevesebb, mint 50 millió dollár; 21%-a 50 és 250 millió dollár közötti árbevétellel rendelkezik; 4%-uk vállalkozásának 250 millió dollárt meghaladó az árbevétele.

A felmérés globális eredményei itt érhetőek el.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés