hirdetés
hirdetés
hirdetés

Interjú Jeff Mills-szel

Ne szűkítsd a jelentkezők körét bizonyos jelzőkkel!

A londoni SuccessConnect konferencián Jeff Mills-szel, az SAP marketing vezetőjével is beszélgettünk, mégpedig arról, hogy milyen jelen- és jövőbeli HR-problémákra keres válaszokat az SAP HR-es felhő-megoldásait szolgáltató SuccessFactors. Elképzelhető, hogy a mesterséges intelligencia pontosabban bejósolja, hogy „mik legyünk, ha nagyok leszünk”, mint az önismeretünk?

Melyek a legújabban kiaknázandó lehetőségek a HR és a mesterséges intelligencia találkozásában?

A SuccessFactors legújabb fejlesztése az álláshirdetés-analizátor. Tehát, amikor egy toborzó kiír egy álláshirdetést, akkor többféle eszköztár áll a rendelkezésére, hogy az adott pozíciókiírást megvizsgálja. Például össze tudja hasonlítani a piacon kínált béreket ugyanolyan pozíció esetében, de a munkaerőpiaci statisztikákat is le lehet követni azonos keresések terén. A megadott adatok alapján pedig a rendszer kiad egy ideális bérjavaslatot.

Még mire tud javaslatot tenni a program?

Például a helyes szövegezésre. Azaz a mesterséges intelligencia lehetővé teszi, hogy a kiírt állásajánlatot szemantikai szempontból is megvizsgálja, és megállapítsa, hogy semmilyen irányba nem torzít-e a kiírás. Politikailag korrekt-e, nem túl maszkulin vagy feminin a megfogalmazás, azaz nem viszi-e az olvasót valamilyen irányba, ami meghatározhatja a jelentkezések minőségét is.

A kiválasztásnál amúgy is rengeteg ponton szólhat közbe a pszichológiai  torzítás, mire megszületik egy döntés. Ezek szerint Önök már a legelső ponton közbelépnek, megakadályozva az ott előforduló torzításokat. Tud példát mondani?

Például az „agresszív”, „harcos” vagy „gondoskodó” szavak – és ezek szinonímái nem nemsemlegesek, abszolút érezhető egy hozzájuk kapcsolódó nemi orientáció. Ezek a megállapítások szociolingvisztikai alapokon nyugszanak, és ebből kiindulva térképezi fel a rendszer a szavakat, kifejezéseket, és tesz javaslatokat a nemsemleges kifejezésekre.

Megváltozik ettől a jelentkezők összetétele? Mit mutatnak a mérések?

A mérések még nem igazolják egyértelműen azt, hogy megváltozik a jelentkezők összetétele a nyelvészeti szempontból analizált és „semlegesített” állásajánlatok hatására, de csak azért nem, mert nem áll még elég adat rendelkezésre. De a tudományos vizsgálatok viszont kimutatták, hogy tudattalanul nagy a hatása ennek, és ha lehetséges, akkor miért ne távolítsunk el olyan akadályokat a toborzási, kiválasztási folyamatban, melyeket el lehet hárítani.  

Ugyanakkor nem jó szűrő eleve, ha a cég önazonos módon fogalmazza meg a hirdetéseit, és erre olyan egyének jelentkeznek majd, akik feltehetőleg jobban illeszkednek majd a cégkultúrába?

Jogos a kérdés, van egy ilyen vetület is. Ugyanakkor egy pozíció megfogalmazása nem mindig fejezi ki a cég teljes kultúráját. Nem túl előrevivő, ha már egy hirdetés befolyásolja a cégről kialakult szemléletet. Sok jelentkező esetleg a tudatos vagy tudattalan előítéletei miatt nem is pályáz majd az állásra, ha nem megfelelő módon fogalmazzuk azt meg. Nagy a tét, kiváló jelölteket szalaszthat el egy vállalat.

A nyelvészkedésen és a bérajánlatokon kívül még miben segíti a toborzókat és álláskeresőket a mesterséges intelligencia?

Például a skill-készlet pontosításával növelhetjük az esélyét annak, hogy a megfelelő helyre megfelelő jelölt kerüljön. A mesterséges intelligencia segítségével jobban körülírható, hogy milyen készségek szükségesek egy adott pozíció betöltéséhez. Ehhez is adunk ajánlatokat. Ezen továbblépve pedig, a fejlesztési és karrierváltoztatási javaslatokat is tesz a program, ha már megvan az emberünk.

Elképzelhető, hogy egy algoritmus jobban tudja, hogy milyen karrierutat szeretnék bejárni, mint én?

Elképzelhető, hogy tud olyan javaslatot tenni, ami neked nem jutna eszedbe. Sok sok adat alapján összesíti, hogy adott tapasztalattal és készségekkel korábban milyen pozíciókban helyezkedtek el emberek, és megmutatja ezeket az opciókat. Olyan munkavállalóknak tud ez segítséget nyújtani, akik nem egy egyenes pályát járnak be és lépegetnek felfele a ranglétrán, hiszen akkor nyilvánvaló, hogy mi a következő lépés, hanem azoknak lehet ez érdekes, akik nem akarják feltétlen elhagyni a céget, de váltanának munkakör, felelősségi kört.

Ez azért inkább önismeret kérdése, hogy az ember ki tudja találni, hogy mit szeretne dolgozni, merre akar váltani, nem?

Valóban. És az önismeretet nem is helyettesíti semmi, de feldobhat az algoritmus olyan releváns opciókat, amikre esetleg nem is gondoltunk korábban. Néha nehéz out of the box gondolkozni, és ebben segítségünkre lehet a mesterséges intelligencia, ami összesíti mások korábbi tapasztalatait. De más olyan terület is van, ahol korábban a megérzések, emberismeret alapján hoztunk döntéseket, most pedig a MI-t hívjuk segítségül.

Például?

Például a mentorálásnál. Egy algoritmus pontosabban meghatározza – és több lehetőséget nyújt, ha minden adatot össze tud vetni. Olyan adatokra gondolok, mint egyes emberek lokációja, munkaköre, érdeklődési területe. Ezek alapján pontosabb mentor és mentorált párokat tud összerakni, mint az ember.

Az eddig elhangzott területek mindegyikén használják már az ügyfeleik ezeket a megoldásokat, vagy több még tervezés alatt van?

A legtöbb területen már használatosak az SAP SuccessFactors legújabb fejlesztései, noha vannak még megoldandó kérdések. Például az álláshirdetés-analizátor egyelőre angolul elérhető csak, de dolgozunk azon, hogy a közeljövőben németül, franciául is használható legyen. Ázsiában ugyan a nagy lélekszám miatt sok toborzási problémát megoldanánk ezzel, de ott nem állnak rendelkezésünkre a megfelelő lingvisztikai tudományos kutatások. Sokan akarnak mesterséges intelligenciát a HR rendszereikbe, de bele sem gondolnak abba, hogy milyen hihetetlen mennyiségű kutatási adatnak kell ehhez a rendelkezésünkre állnia.

Csak a nyelv számít? Azonos nyelvhasználaton belül az eltérő kultúra nem szempont?

De az. Például az angolon belül is külön dolgozunk a brit, az ausztrál és az amerikai piacra, mivel a piaci igények, a kultúra és valamennyire a nyelvhasználat is eltérőek. Egy évünkbe telt megállapítani a különbségeket az angol nyelvű programokon belül. Még az Egyesült Államokon belül is vannak eltérések a déli és északi régiókban például az emberek reakció között. Egyébként ezt a leszámítva számos más, amiről korábban beszéltünk, az elérhető a közép-kelet-európai és ázsiai piacon is.

Már most is olyan dolgokról beszélgettünk, amik néhány évvel ezelőtt futurisztikusan hangoztak volna, ma pedig már a mindennapok része. Még milyen fejlesztések vannak kilátásban a jövőre vonatkozóan? Milyen problémákra, milyen válaszokat keres majd az SAP?

A gépi tanulás eszközével exponenciálisan nyílnak meg a lehetőségek a jövőben. Ami pedig a témát illeti, a munkavállalói élmény lesz az a terület véleményem szerint, ahol néhány éven belül a leglátványosabb fejlesztéseket eszközöljük majd. Egyre pontosabb találatokkal, információszerzéssel és gépiesített párbeszédekkel lehet majd tenni azért, hogy az emberek megtalálják a megfelelő helyüket és az adott pozícióban a legjobban fejlődni tudjanak. A fejlesztések arra irányulnak majd, hogy még pontosabb, több és jobb insightokat kapjunk a munkavállalókról.     

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés