hirdetés
hirdetés
hirdetés

SuccesConnect @London

Merj HR Punk lenni!

A londoni SuccesConnect HR-konferenciára érkezve tíz percet áll a repülőgép, ahogy a pilóta mondja: „munkaerőhiány miatt”. Nem tudjuk, hogy pillanatnyi munkakörbeosztási problémáról volt-e szó, vagy az izzasztó munkaerőhiány még az angol metropoliszt is ennyire érzékenyen érinti-e, mindenesetre a probléma létezik, méghozzá világszinten. Az SAP pedig a technológia, a HR és némileg a pszichológia kombinációjával igyekszik válaszokat találni erre.

 Az SAP által életre hívott londoni SuccesConnect konferencia legfőbb üzenete az volt a világ vezető HR-esei számára, hogy legyenek a szakmájuk punkjai, feszegessék a határokat, és mindenekelőtt tiszteljék a „H”-t a HR-ből, azaz bármit is csinálnak, ne feledjék: a munkavállalók boldogságáért (értsd produktivitásáért) dolgoznak.

Az 1500 fős nemzetközi konferencia nagyszabású showjának első előadója Greg Tomb volt, az SAP felhőalapú HR megoldásait összefogó SuccesFactors üzletágának vezetője. Előadásában felvezette magát a problémát, ami az ő szemszögéből tekintve is pontosan akkora súlyú, mint amekkorának itthon is látjuk a konferenciákon.

Lényegretörő adatok, amikre figyelni érdemes!

Néhány fontos adat: 2020-ra (tehát jövőre!) ötven százalékos lesz az Y és Z generációs penetráció az amerikai munkaerőpiacon, 2025-re pedig 75 százalékos a világpiacon. Azé a munkaerőé, akinek természetes a technológia 24/7-ben használata, a megosztás, és a rugalmasság. Utóbbiból adódik, hogy a teljes piacnak 44 százaléka nem állományban dolgozó munkavállaló lesz a közeljövőben, hanem úgynevezett „gig economy” szereplő, azaz a munkáját projekt alapon vagy kiegészítő jelleggel végző (pl. Uber-sofőr) munkavállaló, szabadúszó, külsős munkaerő. 

A világgazdaság fejlődésének legnagyobb akadálya pedig a tehetséghiány lesz, ami 2030-ra 85,2 milliós deficitet mutat majd.

Mi következik mindebből? Az, hogy még jobban meg kell hallgatni a munkavállalót. A munka és a magánélet még jobban összefügg, mint eddig valaha, és a magánéletbeli örömök vagy nehézségek kihatnak a munkánkra is. „Tudjuk például, hogy hogy érzi magát egy nő szülés után? Hogy hogy változik meg a prioritása? Hogy hogy áll a munkához? Mindig tudjuk, hogy miért megy el az alkalmazottunk? És azt, hogy miért mond nemet valaki egy versenyképes ajánlatra?” – teszi fel a napjainkban oly sokakat foglalkoztató kérdéseket Greg Tomb.

Greg Tomb

A válasz pedig két dimenzióban keresendő. Egyrészt a pszichológiában, magában a kérdésfelvetésben, a probléma újszerű megközelítésében, másrészt pedig az ezt szolgáló technológiában. A SuccesConnect egy SAP által szervezett konferencia, így az ő válaszuk az utóbbira a SuccesFactors. A londoni konferencia alapvetően e rendszer működését járta körül gyakorlati bemutatók segítségével.

HR = Human Revolution

Ami pedig az újszerű problémamegközelítést illeti: erre jött létre a ’HR Punks’ néven futó SAP-s almárka, mely a HR betűit újraértelmezve, azokat a Human Revolutionnal felelteti meg, és a HR-re is mint egy felforgató, diszruptív tevékenységre gondol. Ennek képviselője Stefan Ries (CHRO), az SAP globális HR vezetője, aki maga is punk volt egy időben. Ma már ugyan többnyire öltönyben jár, de a show kedvéért sminket és punkruhát ölt, hogy ezzel is súlyt adjon mondanivalójának: HR-esek, merjetek punkok lenni!

Stefan Ries

Hallgasd meg a sztorikat!

És hogy mit jelent a HR-punkság? Sok mindent. Például a HR szerepének helyén kezelését (= jelentőségének megértését), az innovációra való nyitottságot, és a status quo megkérdőjelezését. Mindemellett pedig az érzelmekkel teli pillanatok megélését a munkában, és ennek jelentőségének felismerését. Ez a kulcsa a fenntarthatóságnak, legfőképp, ha a következő generációt is meg akarjuk tartani.  Nem (csak) arra kell figyelnünk HR-esként, amit mondanak a munkavállalók, hanem arra (is), amit éreznek. Ez utóbbi pedig nem derül ki a teljesítményértékelőkből, itt bizony hosszas beszélgetésekre van szükség, a történetek meghallgatására. Ez az egyetlen esélyünk arra, hogy a mélyebb motivációs hátteret kiderítsük, és megértsük, mi teszi valóban boldoggá (és lojálissá) a munkavállalót. A beszélgetésekben pedig (akár szóban, akár írásban) konkrét válaszokat kell kérni. Például: „Mitől éreznéd hasznosabbnak a holnapi 1:1-es találkozót a főnököddel?” Konkrét kérdésre, konkrét válasz fog érkezni…

Hasonló üzenet fogalmazott meg Alex Lowen is az SAP kiemelt partnerének, a HSBC-nek a people analitics és HR-transzformáció vezetője. A beszélgetés elején a bank történetéről mesélt. A 39 millió ügyféllel rendelkező bankot több mint 150 évvel ezelőtt alapították Hong Kongban. Túlélt több háborút, gazdasági világválságot, számos piaci átrendeződést. Alapítása után egy évvel, számtalan kínai bank omlott össze, kivéve a HSBC-t. Ennek pedig – a termékportfólión kívül – egy oka van: az elhivatott dolgozók. „A siker ott kezdődik, hogy észrevesszük a változást” – summáz Alex Lowen, aki végszóként szintén annyit üzen a közönségnek: „Legyetek bátrak a változásban!”.

Gábor Fanni, Főszerkesztő, Üzlet és Pszichológia - hrpwr.hu
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés