hirdetés
hirdetés

HR-mérőeszközök: globális és hazai trendek

Még mindig sereghajtók vagyunk ezen a területen, de vajon mit hoz 2020?

A HR-döntéseket támogató elemző eszközök globális piaca az elmúlt 10 évben lendületes fejlődésen ment keresztül. A Reports and Data előrejelzése alapján ez a szektor 2026-ra akár a 10,73 milliárd dollárt is elérheti. A Hogan Assessments független személyiségteszt-fejlesztő és HR tanácsadó cég európai igazgatója, Fehér Zsolt összegyűjtötte a fejlesztések globális és hazai trendjeit, kitekintéssel az amerikai, európai és magyar piacra.

A világ vezető HR-teszt szolgáltatói hatalmas átalakuláson mentek át az utóbbi években. A kompetenciavizsgáló eszközöket fejlesztő SHL háromszor cserélt gazdát az elmúlt 7 évben, míg a Cut-e az Aon-Assessment cégben landolt. A viselkedéselemzéssel foglalkozó Thomas DISC egy máltai befektetési alapé, a Talent-Q a Korn Ferry fejvadász-konglomerátumé, valamint az utóbbi pár hónapban a Papi tesztjeiről ismert Cubiks az amerikai HR rendszerintegrátor PSI része lett.

A tulajdonosi átrendeződéseken túl a tengerentúlon és Európában nagyon eltérő trendek uralkodnak a HR-mérőeszközök piacán. Az USA-ban a feltörekvő startup-megoldások piaca erősödik a legjobban.

Fehér Zsolt
Ezek a cégek jelentős bevételt még nem termelnek, de az elmúlt pár évben sokan váltak felvásárlási és/vagy befektetési célponttá, holott a valódi használhatóságuk megkérdőjelezhető. Általában gyorsabb, egyszerűbb, játékosított vagy AI-alapú munkaerő-kiválasztási megoldásokat kínálnak, de sokszor a valódi cél – a munkatársakkal kapcsolatos jobb döntéshozatal – háttérbe szorul.

Az európai piac országonként és régiónként is eltérő képet mutat. A legfejlettebb térség egyértelműen a skandináv országok területe. Ott nem az a kérdés, hogy a cégek használnak-e valamilyen emberekkel kapcsolatos döntéseket elősegítő eszközt, hanem hogy melyiket, hisz lakosságszám alapján magasan a dán és svéd piacon a legnagyobb a globális penetrációja a HR-mérőeszközöknek.

Abszolút értékben a nagy-britanniai piac a második legnagyobb világszinten, melyre a Brexit sem hatott, sőt a személyiségmérés az egyik legdinamikusabban fejlődő terület lett 2019-ben. A francia piac korábban zárt volt, de ez mára sokat változott: nagy márkák franciaországi képviselői kerültek az élvonalba. Németországban az intenzív piaci jelenlét mellett a szakszervezeti nyomás és ellenőrzés hatalmas, így például többen attól tartanak, hogy a munkabiztonságot felmérő személyiségtesztek – melyek azt vetíti előre, hogy ki fog nagy valószínűséggel balesetet okozni a csapatból – leépítéseket idéznek elő, pedig egyáltalán nem erről van szó. „Fontos hangsúlyozni, hogy a maximálisan személyre szabott felmérések a dolgozók életét védik, ugyanis a ‘safety first’ kultúra erősítése elengedhetetlen” – emelte ki Fehér Zsolt.



A mediterrán régió Észak-Olaszország kivételével erősen halogatja a fejlesztéseket, miközben a közép- és kelet-európai piacok között is van eltérés. Lengyelországban – az erős marketingtevékenység ellenére – még nem okoztak átütő sikert a HR munkáját támogató fejlesztések, viszont a cseh, szlovák, magyar és román piacok egyre növekednek. Oroszország kifejezetten erős szegmens, globális szinten is mérhető eladásokat mutat

A magyar HR-tech startuppiac alapvetően befektetésekből él. A magyarországi HR-tech-szolgáltatók szinte egyike sem pozitív mérlegű, sokan 5–7 éves működés után is csak néhány tízmilliós árbevételt riportálnak, miközben a hagyományos szolgáltatók folyamatosan növekednek.

2010-hez képest tehát rengeteget változott a személyiségtesztek piaca, de a HR-terület fejlődési lehetőségei továbbra is kiaknázatlanok. A HR befolyása, mind a cégstruktúrában való elhelyezkedése, mind kompenzációja alapján alulmarad a többi szakmai területhez képest. Ebben szinte semmi változás nem történt a 2010-es években, hiába a munkaerőhiány miatti folyamatos kihívások megoldása, illetve a szolgáltatásközpontú iparágak magas munkaerőfüggőségének előretörése. A Randstad magyarországi felmérése szerint a HR-terület megítélése sajnos sereghajtó. Történik-e ebben változás 2020-ban? „A HR számára kulcsfontosságú, hogy mérhetően hozzájáruljon az üzleti eredményekhez, és intenzíven részt vegyen az üzleti döntések előkészítésében" – mondta Fehér Zsolt.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés