hirdetés
hirdetés
hirdetés

AI és HR – Dilemmák

Interjúztasson-e a chatbot?

A chatbotok nemes egyszerűséggel forradalmasították az ügyfélszolgálatot az elmúlt évek során. Azonnali és személyre szabott válaszok, amelyek nem csupán segítséget nyújtanak a vásárlói kérdésekben, de komoly összeget is megspórolnak a vállalatoknak. Joggal merül fel tehát a kérdés, vajon övék a jövő? Amennyiben igen, úgy miként változtathatják meg a HR világát? Ezekre a dilemmákra kerestük a választ.

A chatbot kifejezés tulajdonképpen egy pontos szabályok és mesterséges intelligencia által vezérelt szolgáltatást takar, amely különböző chat felületeken (pl.: Facebook Messenger, WhatsApp) lép kapcsolatba velünk. A chatbotok alkalmazását még inkább indokolják azok a friss kutatások, amelyek kimutatták, hogy a fogyasztók egyre jelentősebb része használja nagyobb mértékben az említett csevegő alkalmazásokat, mint magát a közösségi médiát.

Újítások a HR-ben

További nagy előnye a rendszernek, hogy számos különböző funkcióval ruházható fel, és mára már a legtöbb chat alkalmazásba beépíthető, így a marketing mellett a HR-ben is újításokhoz vezethet, akár legyen szó toborzásról, munkavállalói élményről vagy magáról a teljesítményről.

Azt mindenképp fontos leszögezni, hogy még az elején tartunk a folyamatnak, amely a mesterséges intelligenciát beépíti a mindennapi munkavégzésbe. Éppen emiatt a jövőbetekintő HR vezetőknek napirendre kell tűzni, hogy csapataikat felvilágosítsák és betanítsák. Ha mindez sikerül, és a munkavállalók megértik a chatbotok működését, úgy több idejük maradhat azokra a feladatokra, amelyek a nélkülözhetetlen emberi készségeket igénylik: komplex problémamegoldást, kritikus gondolkodást és a kreativitást.

Nem helyettesíthetik az embert, de…

Látható tehát, hogy a chatbotok nem helyettesíteni kívánják az embert, hiszen gyengeségeik (empátia és problémamegoldó készség hiánya) révén erre nem is lennének képesek. Arról nem is beszélve, hogy a McKinsey Global Institute szerint, a hivatások kevesebb, mint 5 százalékát tudná teljesen automatizálni a mai technológia. Ugyanakkor a meglévő munkakörök közel kétharmadának folyamatai 30 százaléka alakítható önvezérlővé.

Dilemmák

A cégen belüli kommunikációt is jelentős mértékben megkönnyítené a chatbotok alkalmazása, hiszen így gyakorlatilag azonnal választ kaphatnak kérdéseikre a munkavállalók. Természetesen dilemma, hogy a HR további területein milyen eredmények várhatóak a rendszer alkalmazásával. Egyre több vállalatnál végzik az előszűrést, és számos helyen magát az interjúztatást is mesterséges intelligenciával, mivel a jelentkező hétköznapi válaszaiból is meglepően sok információt szűrnek le a chatbotok. Az interjúztatás esetében felmerül a kérdés, hogy nem veszik-e oda épp a lényege a kiválasztási folyamatnak, amikor a munkáltató felmérheti, hogy a jelentkező személyisége beleillik-e a csapatba, működik-e az a bizonyos kémia.

A cél tehát automatizálni és bővíteni az adminisztrációs, rutinszerű folyamatokat, ezzel biztosítva az egyéneknek a hatékonyabb munkavégzést, illetve a magasabb fizetést. Összességében tehát a chatbotok remek másodpilótákká válhatnak, ugyanakkor működésük még messze sem 100%-ban megbízható, így a közeljövőben mindenképp elengedhetetlenek lesznek az emberek a kormány mögött, akik közbelépnek szükség esetén.

Ghyczy András
a szerző cikkei

(forrás: HR PowerBoard)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés