hirdetés
hirdetés
hirdetés

Virtuális valóság és HR

Íme a munkavállaló, akinek az a feladata, hogy minden nap kirúgják

A VR technikát mindeddig elsősorban azért választották a munkáltatók, hogy ezzel teszteljék a felvételizők alkalmasságát. A mechanikus vagy egyszerűbb feladatok mellett azonban most már újabb területeken is bevetik a virtuális valóságot: például kínosbeszélgetés-szimulátorként – számol be a Qubit.

Az élet egyre több területén alkalmazzák a virtuális valóságot oktatóeszközként: az amerikai Walmartban például így készítik fel a pénztárosokat az olyan extrém helyzetekre, mint a Black Friday, amikor egyszerre több tízezer megvadult vásárló tépi egymást az akciók miatt. Ezt élesben csak évente egyszer lehet kipróbálni, és az sem tipikusan egy első munkanapos feladat. 

A VR technikát mindeddig elsősorban azért választották a munkáltatók, hogy ezzel teszteljék a felvételizők alkalmasságát – egy izraeli cégnél például egy egyszerűbb rejtvény feladása közben azt nézik, hogy a felvételiző hogyan lát hozzá a feladathoz, előbb felméri-e a teret, hova megy a virtuális térben. Mások egyszerűbb feladatokra használják: a Kentucky Fried Chicken amerikai éttermeiben a felvételizők először virtuálisan sütnek csirkét, mielőtt odaengednék őket az igazihoz. 

Kínosbeszélgetés-szimulátor

A mechanikus vagy egyszerűbb feladatok mellett most már új területen is bevetették a virtuális valóságot: azt várják tőle, hogy az alkalmazottak egy virtuális személyen gyakorolják az empatikus és hatékony kommunikációt. Barryt, a kedvesen mosolygó, némileg gyűrött arcú virtuális alkalmazottat arra fejlesztették ki, hogy folyamatosan kirúgják szgényt. A programot megalkotó cég, az amerikai Talespin szerint a VR különösen alkalmas az interperszonális képességek, az úgynevezett soft skillek fejlesztésére, amellett, hogy most épp az elbocsátás van soron, de a jövőben már különböző termékeket is tukmálhatunk a virtuális vevőkre – a program pedig az alapján értékel, hogy milyen sikerrel hajtjuk végre a feladatot. 

Barry (Kép forrása: Talespin)

A cég szerint a meggyőzőkészség és a kommunikáció fejlesztése általában költség- és időigényes, külön kommunikációs tréningeket kell tartani, személyes kapcsolatokat kell ápolni, így költséghatékonyabb is, ha az ember egy virtuális személlyel él szociális életet, és így tanulja meg kezelni a problémás helyzeteket. 

Jelenlegi formájában Barry a kezébe temeti a kezét, kiabálni vagy sírni kezd, ha ügyetlenül rúgják ki, ezeket a szituációkat szeretnék elkerülni azzal, hogy a HR-es akár több százszor is elbocsáthatja a problémás kollégát a virtuális térben, mielőtt leülne egy valódi dolgozóval beszélni.

Beszélgetés Barryvel (Kép forrása: Talespin)

Dippold Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Qubit)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés