hirdetés
hirdetés
hirdetés

Out Of The Box

Ezek a kihívások állnak a jövő HR-szakemberei előtt

A HR stratégiai szerepének hiánya jelenti most a legnagyobb problémát az iparágban Horváth Ádám, a Brandfizz és Heal Edina, a Republic Group szakértői szerint. A szerdán elstartolt HR rendezvénysorozat, az Out Of The Box első állomásán az iparág jövőjét illetően mindkét szakember elmondta, rengeteg új skillre lesz szüksége a HR-eseknek. Míg Edina szerint a hallgatás lesz az egyik legfőbb feladatuk, Ádám az implementációs készség jelentőségére hívta fel a figyelmet.

A digitális transzformáció a többi iparághoz hasonlóan a HR-t is elérte. Már egy tavalyelőtti Sourcecon konferencián bemutatott kísérlet szerint míg egy embernek kb. 4-25 órára van szüksége több ezer önéletrajz szűrésére, rendszerezésére, addig egy robot mindössze 3,2 másodperc alatt elvégzi ezt a komplex HR feladatot. Egy ilyen ütemben változó környezetben mi várhat a szakmára? Szerdán startolt el a CX-Ray, Green Fox Academy és The WorkLife Company közös rendezvénysorozata, az Out Of The Box, melyen a HR jövőjét boncolgatták a meghívott szakértők.

Cseréljük le a régi válaszainkat!

Az estét megnyitó Szörnyi Krisztina, a TEDxYouth@Budapest kurátora, valamint a HVG Extra főszerkesztője szerint a jövő kihívásaira tekintve érdemes perspektívát váltani. “Folyamatosan változó, kaotikus világban élünk, de még mindig régi válaszaink vannak. A bizonytalanságból rendet akarunk csinálni, így például ha megüresedik egy állás, azonnal be akarjuk tölteni. De annyira  gyorsan változik a környezetünk, új kihívások, új munkakörök jönnek, hogy ismét káosz lesz.” Krisztina szerint ma már úgy érdemes tekinteni a világra, mint egy dinamikusan változó környezetre. El kell fogadni, hogy eleme a kiszámíthatatlanság, így felértékelődik az adaptáció képessége. Vezető stratégák is az alkalmazkodást javasolják: “Ha az emberekre úgy gondolunk, mint akik nagyon gyorsan képesek fejlődni, emellett meggyorsítjuk a szervezeti tanulási folyamatokat, akkor leszünk képesek jó adaptációs stratégiákat felállítani. És ez a legtöbb, amit tehetünk.”

A stratégiai szerep hiánya nagy nehézséget jelent

A szerdai beszélgetés egyik szakértője, Horváth Ádám, a BrandFIZZ Employer Branding Chief Sparkle Offizzere, alapítója, illetve a European Association of Employer Branding Agencies elnökségi tagja szerint a HR legnagyobb problémája a stratégiai gondolkodás hiánya, amit többek között a munkaerő-piaci helyzet is blokkol.

Beszélgetőpartnere, Heal Edina, a Republic Group operatív igazgatója, a Google Magyarország korábbi vezetője, illetve az Egyenlítő Alapítvány alapítója is úgy gondolja, hogy komoly nehézséget jelent a HR stratégiai szerepének hiánya. Túlzottan adminisztratív szerepet szánnak a területnek, míg az előrenézés nem jellemző. Horváth Ádám már lát jó példákat: “Sok esetben a HR már ott ül a boardban. A legújabb vezérigazgatói kutatásban toronymagasan első számú problémaként emelik ki a vezetők, hogy megfelelő időben a megfelelő képességű embert találják meg adott pozícióra. A vezetők 92 százaléka szerint ez a legfőbb nehézség 2019-ben Magyarországon.”

Heal Edina szerint a HR stratégiai szerepét erősítheti az is, hogy hosszú távon az ismétlődő, operatív feladatokat átveszik a gépek. A Republic Group szakértője szerint erre megy a világ, automatizálni kell, a HR egyik feladata, hogy saját magát kiszorítsa az ilyen jellegű munkából. “Nincsenek egyértelmű szabályok arra, hogy mit kell automatizálni, de például az adminisztratív, szervezési feladatok tipikusan ide tartoznak. Sok jó megoldás létezik már, akár az itt lévő cégeknél is. Mondhatnám a felméréseket a CX-Ray-nél vagy egy másik adminisztrációs példa: már mindenütt van jóga, pilates, ezek megszervezésére is vannak már platformok, mint  a The WorkLife Company is.” Edina arról is beszélt, hogy a millenáris generáció tagjai például már nem igénylik azt sem, hogy emberrel beszéljenek, a kapcsolattartást is kiválthatja egy applikáció. Ahogy a Green Fox Academynél például videóinterjút is használnak a kiválasztás során. Az új platformok terjedése Horváth Ádám szerint nem véletlen, hiszen amíg  a legtöbbünknek számtalan olvasatlan e-mailje van, nem tudunk úgy lefeküdni, hogy az összes Messenger üzenetünket meg nem néztük.

Valódi hozzáadott értéket kell teremteni

Ami a szakma jövőjét illeti, Heal Edina véleménye szerint a HR-es fő feladata a hallgatás lesz, hogy meghallja, mik a munkatársak vágyai, bajai, céljai, hiszen az odafigyelésre mindig lesz igény. De számos új trendre is fel kell készülni: “Sok helyen robotok fognak csak dolgozni, ahol nem, ott az alkalmazottak többsége nem lesz bent az irodában, és kevesebb olyan ember lesz, aki csak nekünk dolgozik. Hogyan motiváljon a HR-es olyanokat, akik nem járnak be? Hogyan építsen csapatot? Ezt nehéz előre látni.” Edina szerint az biztos, hogy több skillre lesz szüksége a szakembereknek, jobb coachokká, kommunikátorokká kell válniuk.

Horváth Ádám is úgy látja, hogy az emberi tényezőnek ott lesz szerepe, ahol a legnagyobb a hozzáadott értéke. A HR-nek támogatnia kell a vállalati stratégiát, valódi hozzáadott értéket kell termelnie, máshogy nem tud kilépni az operatív feladatok köréből. “Azt veszik komolyan, akinek látható az értékteremtése, ezt nem adják ingyen. Ennél csak gyorsabban fog pörögni a világ, így a HR-nek ma kell felépítenie azokat a pozíciókat, amikre ácsingózik.” A cégek előtt három nagy kihívást lát: a változási képesség fejlesztését, az implementáció gyorsaságát és a vezetői készségek fejlesztését. "Az implementációs készség és annak sebessége dönt majd a jók és a kiválók között.”

(Borítókép forrása: Az Out Of The Box események Facebook-oldala.)

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés