hirdetés
hirdetés
hirdetés

Jelen = jövő

Dolgozz az irodában 10 hónapig, aztán járd a világot, és dolgozz, ahonnan csak akarsz!

Nemrég megírtuk, hogy 2019 kulcsfontosságú HR-trendjei közt az egyik a home office tovább terjedése lesz. Az világosan látszik, hogy a távmunka jövője már elkezdődött (csak erre sokan még nem ébredtek rá), sőt: előrejelzések szerint a hagyományos irodai munka, ahogyan eddig ismertük, hamarosan teljesen el is tűnik. De hogyan is néz ki közelebbről ez a trend, csakugyan igaz-e, hogy eltűnhet a hagyományos irodai munka, és mire kell odafigyelnünk HR-esként, vezetőként mindezzel kapcsolatban?

Változik a munkavégzés struktúrája, és a cégek kénytelenek ehhez gyorsan alkalmazkodni. Egyre nagyobb teret hódít a távmunka, legyen szó olyan munkatársról, aki állandóan otthonról dolgozik, vagy heti pár napot bejár az irodába, pár napot pedig változatos helyeken tölt, esetleg coworking térben alkot, nem is beszélve a teljesen szabad digitális nomádokról. A Karrier Plusz összeszedte a jelen e trendjét érintő előrejelzéseket, felméréseket és hasznos tanácsokat.

Előrejelzések: átmeneti bázissá válnak az irodák, az agilitás normává válik

A szabadúszók közvetítésével foglalkozó amerikai Upwork nemrég izgalmas felmérést tett közzé. Több mint 1000 döntéshozó körében végeztek felmérést, melynek eredményeiből többek közt a következő adatokra derült fény:

1. a tengerentúlon a cégek 63 százaléka foglalkoztat távmunkásokat, de a cégek 57 százalékának nincs kidolgozott távmunka-politikája;

2. hatszor annyi HR-szakember gondolja úgy tavalyhoz képest, hogy az agilis csapatstruktúra lesz a norma;

3. háromszor annyian gondolják, hogy az iroda átmeneti bázissá válik, és a munkavállalók különféle helyekről fognak dolgozni.

A HR-szakemberek szerint a távmunka sokkal inkább átalakítja majd a munkavégzést, mint a mesterséges intelligencia.

A virtuális coworking és a digitális nomádok 2 típusa

A távmunka gyorsan egyre újabb formákat növeszt. Például a Selina nevű, digitális nomádokat kiszolgáló cég egy óriási virtuális coworking térnek tekinthető, ahol a munkavégzés a legkülönfélébb helyeken történik a világban: menő szállodákban, vendéglátóipari egységekben, kulturális terekben. A digitális nomádok ezeken a helyeken mindent megtalálnak, amire szükségük van: van wifi, ingyen kávé, tárgyalószobák és csöndes zugok, ahol elmélyülten lehet dolgozni vagy akár meditálni, ha valaki pihenni szeretne.
Yoav Geri, a Selina vezérigazgatója így mutatja be a céget: „Kétfajta digitális nomáddal van dolgunk. Az egyik típusba azok tartoznak, akik utazni szeretnek és közben dolgoznak is, a másikba pedig azok, akik hagyományosabb munkát végeznek (bankár, ügyvéd, dizájner), és komolyabb célkitűzéseik vannak az életben. A cégek így csábítják a millenniumi generáció tagjai: gyere, dolgozz az irodánkban tíz hónapig, aztán két hónapig járd a világot, és ott dolgozhatsz, ahol akarsz. Szerződésünk van a Selinával.”

Való igaz, vannak nagy presztízsű cégek, amelyek leszámoltak a távmunkával, és visszahívták a dolgozóikat az irodába. Ilyen a Yahoo, a Bank of America vagy az IBM. De valószínűleg felül kell majd vizsgálniuk álláspontjukat. A 2018-as Távmunka Jelentés szerint a távmunkások kilencven százaléka így szeretne dolgozni a karrierje hátralévő részében is. Ez nem meglepő, ha sorra vesszük a távmunka előnyeit, például: rugalmas az időbeosztás, több időt lehet a családdal tölteni, és nincs irodai intrika.
A rugalmasság vezet a szempontok között, de azért van itt más érdekes dolog is.

Vigyázat: a rugalmasság is vezethet kiégéshez!

A Gallup kutatása szerint 43 százalékkal kisebb a kiégés esélye, ha a dolgozó maga döntheti el, hol és mikor végzi el a feladatait. Ugyanakkor van egy paradoxon is. A rugalmasság is vezethet kiégéshez, mert a munkavállaló lekötelezve érezheti magát a céggel szemben a rugalmasságért, és hálából agyondolgozza magát.

A rugalmasságot ügyesen be kell építeni a céges kultúrába, ami azzal jár, hogy le kell számolni néhány régi hiedelemmel, mint például: "Aki későn jön és korán megy, az nem elkötelezett dolgozó";  "A fontos beszélgetések az irodában vagy a folyosón zajlanak, és nem otthon".

A fentiek elfelejtése érdekében a menedzsereknek két egyszerű szabályt kell figyelembe venniük:

1. Nem a gazda szeme hizlalja a jószágot.
Vagyis a menedzsernek nem muszáj személyesen felügyelni a munkatársakat.

2. Tisztázni kell a célokat és elvárásokat!
A Gallup már idézett kutatása szerint a dolgozók meghökkentően magas aránya, 50 százaléka nincs tisztában azzal, pontosan mit várnak el tőle. Ezen a téren tisztázni kell, merre hány méter. Ennyi. A távmunkások látótávon kívül vannak, és ha nem tudják, mi a dolguk, meghiúsul az együttműködés.

További kutatási eredményekért és megfontolandó szempontokért olvasd el a teljes cikket az eredeti oldalon!

(forrás: Karrier Plusz)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés