hirdetés
hirdetés
hirdetés

X,Y, Z - generációs lufi (?)

Bezzeg az én időmben…

Nemrég látott napvilágot egy átfogó Z-generációs kutatás. Ezek a kutatások mindig elgondolkoztatják az embert. Elsőként például az a kérdés merülhet fel, hogy mennyire lehet egységesen beszélni egy generációról?   

Sokan vallják, hogy óriási és kézzel fogható különbségek vannak a generációk között, és komoly teóriákat építenek ezekre, míg mások egy nagy lufinak tartják a témát, és úgy vélik, maximum csak korosztálybeli különbségekről beszélhetünk, melyek mindig is léteztek. Gondoljunk csak a „Bezzeg az én időmben” kissé kesergő szófordulatra, ami tulajdonképpen a legtöbb ötven pluszos ember száját elhagyja időnként.

Nagy-Józsa Dorottya business coach felháborodott cikket közölt a minap saját blogján, melyben kikérte magának a Z-generáció nevében a Medián kutatás eredményeit. Ezen eredményekből ugyanis az derül ki, hogy a Zét szinte csak a fizetés érdekli, egész pontosan az, hogy "a Z generáció tagjai egyértelműen elszakadnak az Y generáció trendi vállalkozás felfogásától, és legfontosabb munkahelyi tényezőként toronymagasan a fizetést jelölik meg. Ijesztő, milyen alacsony pontszámot kapott a társadalmi felelősségvállalás vagy a jó hírnév, esetleg a sokszínűség. Ez azt jelenti, hogy a Z generáció sokkal földhözragadtabb, egyfajta "zsoldos" szemléletmódot követ, ahol az egyén, az ego érvényesülése a legfontosabb tényező, és amiből minden más külső tényezőt kizárnak... Nyilván van különbség generációk között, de korántsem ekkora– teszi hozzá.

Honnan tudná, még nem volt főnöke…

A blogger coach értelmezése szerint a korosztálybeli különbségeknek van inkább jelentőségük, például egy 14-25 éves fiatal nem számol még a főnök személyiségével mint jelentős tényezővel, mivel nem sok főnöke volt még. Ugyanígy a társadalmi felelősségvállalás sem kap magas pontszámot a munkahelyi elvárások közt, tekintve, hogy a 14-25 éves korosztály tagjai még nem is feltétlen tudják, hogy pontosan mi az. 

A generációt és az életkori sajátosságokat összekeverni nem lehet és nem is szabad. Egy ilyen kutatás eredményeinél nem az a kérdés, hogy a válaszok alapján a Z generáció miben különbözik az Y-tól vagy az X-től, vagy akárkitől. Hanem az, hogy a Z generáció válaszai miben különböznek az Y generáció akkor adott válaszától, amikor ők voltak 14-25 évesek.” – összegzi véleményét Nagy-Józsa Dorottya.

14 vs. 60 éves AGY

Steigervald Krisztián, az Emocionális Marketing Kft. generációs tanácsadója szerint természetesen annál komolyabb kérdésről van szó, hogy rásüssük a „lufi” minősítést. Igenis komoly generációs különbségek vannak, amiket egy vezetőnek, hr-esnek vagy épp marketingesnek illik tudomásul venni, ha meg akarja szólítani az adott generációt. Ezeknek a generációs különbségeknek az oka pedig a rendelkezésre álló eltérő lehetőségekben keresendő. „Trendek vannak, melyek hatással vannak az emberekre, a fiatalokra jellemzően nagyobb hatással, mint az idősebbekre, és ezekből alakulnak ki a generációs különbségek, melyek mind gondolkozásban, mind viselkedésben megjelennek” – kezdi Steigervald.

Például a digitalizáció olyan komoly hatással van a Z és az alfa generáció agyára, hogy biológiailag is kimutathatóak a különbségek. Ezzel magyarázható, hogy a „kütyükön” felnövő fiatalok rövid távú memóriája fejlettebb, mint az idősebbeké. Természetesen az idősebb generáció agyában is megfigyelhetőek eltérések a túl sok képernyőhasználattól, de nekik már a hosszú távú memóriatartományuk eddigre kifejlődött, így a különbségek mégis csak megmaradnak. Tehát az egyedfejlődésbe nyúlnak bele a trendek, az információmennyiség megnövekedése (mely ma már háromszorosa a hatvan évvel ezelőttinek) és az információk megjelenése, terjedése (digitalizáció) formálja az agy feldolgozóképességét, a fókuszálás módját és ebből következően például a döntéshozatal sebességét, a viselkedést. Mégpedig az eltérő generációkat eltérő mértékben – zárja gondolatait a szakember.

A görögök óta nincs új a nap alatt

Füzér Gábor pszichológus tanácsadó coach szerint is természetesen vannak különbségek egyes generációk közt, de ha például hr-esként vagy vezetőként arra igyekszünk rájönni, hogy mi motiválja az eltérő generációkat, azaz az embereket, akkor azért nincs sok új a nap alatt a görögök és Maslow óta. „Az új generációk és a digitális világ láttán riadtan keresni kezdtük, hogy vajon mi motiválhatja a fiatalokat, holott, ha a fő területeket nézzük, akkor tudhatnánk, hogy az emberi természetben nem sok változott” – véli a tanácsadó. Mindenkinek az alapszükségletei a legfontosabbak, utána pedig az emberi alapértékek, úgymint megbecsülés, felelősség, csoporthoz tartozás.

 

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

hirdetés