hirdetés
hirdetés
hirdetés

Coaching esettanulmány

Az azonnal generációja

Ami a negyveneseknek rövid válasz, az a húszasoknak már túl hosszú. Az Y generáció az azonnalban tud időt mérni. Nem véletlenül.

Ügyfelem 27 éves, tehetséges vezető. Egy világhírű informatikai cég  kulcsfigurája, nyolcfős csapatot irányít, legtöbb gondja az egyetlen „idősebb” kollégával van.  A kollega tapasztalt negyvenes fejlesztőmérnök, sok komoly projekttel a háta mögött. Ebben az esetben az X és az Y generáció egy-egy tagja érintett. Ügyfelem elpanaszolja, hogy a kollegája, az X-es (mennyire mást jelent ez a kifejezés ma, mint néhány évtizede a veteránoknak és a Baby Boomereknek), úton-útfélen a közel két évtizedes tapasztalatát fitogtatja. Ez kezd vicc tárgyává válni a csapaton belül, ami zavarja a kliensemet, mert tiszteli kollégáját. Az is nehéz, hogy a kolléga „szeret egyszerre egy dologgal foglalkozni, és hisztérikus lesz, ha megzavarják munka közben”

Kérem, hogy próbálja megfogalmazni, hogy mi zavarja valójában. Elég hamar kiderül, hogy kliensem számára nem érték az, hogy ki mit tett tizenöt éve. Beszélgetünk arról, hogy mik a céges értékek és mik az ő saját értékei, amelyek az élet minden területén fontosak számára. Ebből kirajzolódik az, hogy neki az az érték, ha a jelenben bizonyít valaki, és kevéssé fontos, hogy a múltban mit ért el. Az is kirajzolódik, hogy az időszámítás egysége az azonnal. Beszél arról, hogyha valamit meg kell oldani, azonnal összehívják a csapatot egy ötletbörzére, ha kutatni kell információ után, azonnal használják a világháló adta lehetőségeket, beleértve a  közösségi oldalak virtuális networking erejét. Ha valami jól sikerül, azonnal adnak visszajelzést, azonnal dicsérnek. Ha valaki információt kér a másiktól, azonnal reagálnak. Ha az azonnal elhúzódik majdra, akkor az már nem elég jó.

Az X-esek komfortzónája

Kulcsfontosságú a figyelem megosztása a jelenben – lehetőleg sokfelé. Beszélgetünk arról, hogy másnak (főleg az X generáció tagjainak), a múltbéli eredmények, a státusz, amit elértünk, sokkal fontosabbak, mint az Y generáció tagjainak. Arra jutunk, hogy beszélgetni fog a beosztottjaival arról, hogy kinek mi az érték ezekben a témákban. Azt fogalmazza meg a kliensem, hogy ami a komfortzónán kívüli az X generáció sok tagjának, az komfortos az Y generáció számára. Az azonnal kérdésében mindenképpen. De említi azt is, hogy az idősebbek mennyivel hosszabban fejtik ki véleményüket, válaszaikat írásban, amit idegtépő végigolvasni. Ebben is más a tempó. Ami a negyveneseknek rövid válasz, az a húszasoknak már túl hosszú. A kliensem felismerése hatására ma már egy-egy megbeszélésen ilyen témákról is szó esik a mindennapi feladatokon túl. A kollégájával is tartanak négyszemközti megbeszéléseket, hogy jobban értsék egymást.

Miért inkább startup az Y-nak, mint multi?

Egy másik ügyfelem, egy szoftvercég hr-vezetője, az egyik ülés elején arról a problémáról beszél, hogy több tehetséges fejlesztőmérnök – számára érthetetlen módon – kevésbé ismert vagy startupcéghez ment, miután felmondott. Arról beszélgetünk, hogy ennek az okát hogyan lehetne kideríteni. Megállapodunk abban, hogy annak ellenére, hogy túl van már az exitinterjún, felhív három – számára hiteles – volt munkatársat, és megpróbálja kideríteni, hogy miért jobb egy startupcég, mint a nagyhírű multi. Kidolgozunk kérdéseket, ő felkészül. Két hét múlva találkozunk újra, amikor csodálkozva meséli, hogy két fontos szempont derült ki számára, amit nem mondtak el az exitinterjún az akkor még munkatársak. Az idő volt az egyik ok: túl lassúnak találták, amíg a hierarchia különböző szintjein döntést hoztak egy-egy új projektről a multinacionális cégnél. A tempó e tekintetben gyorsabb egy kezdő vállalkozásnál vagy ahol nincs hierarchia, és azonnal belekezdenek egy projektbe, ha azt megszavazzák.

A másik ok az volt, hogy az Y generáció sok tagjának sarkalatos kérdés az, hogy ne legyen „olyan multis” sem a dizájn, sem a hangulat, sem a szervezeti kultúra. Van olyan kliensem egy ismert informácios technológiai cégnél, akinek azt mondták beosztottjai, hogy túl multis a tárgyaló berendezése és a csapatépítő programok. Változtatnia kellett mindkettőn, mert demotiváló faktorként hatott olyan tehetséges mérnökökre, akik egy pillanat alatt találnak állást egy másik kerületben, országban vagy földrészen.

Tényleg ők a "mindent nekem" generáció?

Sok tanulmány született arról, hogy az Y a „mindent nekem” generáció.  Arról is bőven lehet olvasni, hogy mennyivel több a narcisztikus személyiségzavar, mint a korábbi generációknál, hogy mennyire önzőek, mennyire nem várják ki a sorukat, nem tisztelik az elődeiket és még sorolhatnám. Nem lojálisak, azonnal akarnak előléptetést, céges autót stb. Én nem értek egyet ezzel, annak ellenére, hogy a fentieket számtalan kutatás támasztja alá. Ezeknek a fiataloknak teljesen más elvárásoknak kell megfelelniük, mint szüleiknek, nagyszüleiknek. Nehéz segítséget kérniük az elődöktől, mivel  más értékek mentén kell hogy működjön az életük, így nekik kell leverniük a cölöpöket, hogy a felmerülő folyamatos változások forgószelében legyen mibe kapaszkodniuk. Azt gondolom, hogy ennek a generációnak ez a válasza korunk gazdasági nehézségeire, arra, hogy nem lehet kiszámítani a jövőt, és ebben a gyorsan változó munkaerőpiaci környezetben nem sokat ér a múltbéli tapasztalat sem.

Tanítok egy üzleti főiskolán, ahol megfigyeltem, hogy ha nem akarom, hogy sapkában laptopot nézzenek végzőseim (zömmel 23 éves diákok), miközben még néhány dolgot csinálnak párhuzamosan, akkor nekem kell változnom. Egy klasszikus előadás már nem köti le őket. Az idő felgyorsult, azonnal akarnak látni valami érdekeset. Ha vizuálisan kreatívan jelenítem meg mondanivalómat és ha bevonom őket, kérek véleményt, mozgatom őket, és egy-egy témát rövidebben, sokfelől megközelítve dolgozunk fel, sok tréningelemmel kiegészítve, fantasztikus dolgokat tudunk együtt létrehozni.

Susan Greenfield brit agykutató nagyon érdekes könyvében ír a 21. századi identitás kereséséről. Ő azt boncolgatja, hogy a „valakiként létezés” fontossága és ismérvei generációnként változik. A munkaerőpiacon is. Az Y generáció az azonnalban tud időt mérni. Nem véletlenül.

Sok érdekes cikk, tanulmány és könyv jelent meg az utóbbi években a különböző generációkról, amelyek együttdolgoznak a munkaerőpiacon, legyen az egy családi vállalkozás vagy a legnagyobb multinacionális cég. Így csak emlékeztetőül: a legtöbb munkavállaló a Baby Boomer (1945 után születettek), az X generáció (hatvanas- hetvenes években születettek), és az Y generáció (1980 után születettek) tagjai közül kerülnek ki. Néhányan még aktívak a veteránok közül is, akik a 1945 előtt születettek közé tartoznak, és már számtalan pályakezdőt is találunk a Z-sek között is, akik 1995 után születtek.

Szabó Andrea
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

hirdetés