hirdetés
hirdetés
hirdetés

MI vagy nem MI?

Amikor a mesterséges intelligencia fagyi visszanyal

Az Amazon története biztosan nem segít enyhíteni a gépek és a mesterséges intelligencia térhódításától való szorongásunkat.

A Reutersen megjelent cikk alapján az online vásárlások egyik óriása kénytelen volt felfüggeszteni egy új kiválasztási eszköz tesztelését. A riport szerint azért, mert a mesterséges intelligencián alapuló algoritmus elkezdte diszkriminálni a női jelölteket.

Tele reménnyel

A balul elsült történet még 2014-re nyúlik vissza, amikor is a skóciai Amazon fejlesztőmérnökei előálltak egy olyan MI-n alapuló algoritmussal, amely végig böngészi a jelöltadatbázisokat a tökéletes pályázók megtalálásának reményében, ezzel is könnyítendő a HR osztály terheit. A Reuters meg nem nevezett forrása szerint az ötletet kezdetben mindenki díjazta, és annak reményében hívták életre, hogy ha beletáplálnak 100 önéletrajzolt az pillanatok alatt kilistázza az 5 legjobbat, akiket aztán alkalmaznak.

A nem kifejezetten polkorrekt valóság

Azonban a valóság egészen más lett. 2015-ben a fejlesztő csapat ráeszmélt, hogy „teremtményük” sem mentes a torzításoktól, ráadásul mindezt a férfiak javára teszi. Kiváltképp olyan pozícióknál, amelyek már amúgyis férfiak uralta terepnek számítanak, mint például a szoftverfejlesztők. Mivel a mesterséges intelligencia maga is olyan szabályszerűségeket követ, amelyek a piaci trendeken alapulnak, valamint a már ott dolgozók cv-jét elemzi, a nőket valahogy mindig kiszórta a rostából, és a férfiaknak kedvezett. Ez azért is rendkívül kínos, mivel ez az a terület, amelyen a női dolgozók száma rendkívül alulreprezentált, egy ilyen algoritmus, pedig tovább mélyíti a nemi szakadékot, ez pedig befolyásolja a trendeket, amiből az MI tanul, és kész is az ördögi kör.

Miután évekig próbálták az MI-ből kiölni a belénk már amúgyis a veleinkig beszívott sztereotípiákat, a próbálkozásokkal 2017-ben végleg felhagytak.

A "take home message":

Az Amazon példája is jól mutatja, hogy hiába igyekszünk kiváltani az emberi létünkből adódó döntési torzításokat, a mesterséges intelligencia (egyelőre) maga is automatikusan követni fogja. A probléma az, hogy ezek a programok mintázatokat keresnek hatalmas adatbázisokban, és aszerint döntenek. Azonban ezek az adathalmazok sok esetben magukban hordozzák a társadalmi kirekesztés mintázatait.

Manapság számos cég a fél- vagy teljesen automatizált kiválasztási rendszerek kiépítése felé vette az irányt. Mindezzel nincsen baj, de tisztában kell lenni a rendszer hátulütőivel, és számolni kell azzal, hogy nem kízárt az sem, hogy végül az ember teremtette rendszer maga sem lesz képes meghaladni az emberi gondolkodás csapdáit.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Slate)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés