hirdetés
hirdetés
hirdetés

2018 összegzése HR-digitalizáció szempontból

A fókuszban az ember: mi a HR jövője?

Honnan hova jutott a HR szakma, és még merre tart? Megkérdeztük Majoros Gábort, az SAP SuccessFactors üzletágvezetőjét.

Ön szerint történt valami említésre méltó a HR szakmában ebben az évben, amit kiemelne, amikor visszatekint az évre?

Az idei év áttörés volt a mesterséges intelligencia használatában: egyre szélesebb körben jelennek meg e funkciók a felhőalapú HR megoldásokban, és mely így a magyar szakemberek számára is elérhetővé váltak. Ilyen például az ún. CV Matching, amely a nyitott állásokra jelentkezőket segíti abban, hogy az önéletrajzuk, az előzetes tapasztalatuk alapján a leginkább megfelelő pozíciókat ajánlja a rendszer. Így a toborzásért felelős munkatársak már egy akár „előszűrt” tehetségbázisból is tudnak válogatni. 

Látva a HR-esek problémáit és az arra adott megoldásokat, a magyar piac hol tart a többi piachoz képest HR-digitalizáció terén?   

A magyar piac eddig némi késéssel követte az innovációs trendeket, ám a felhőalapú technológia gyors terjedésének köszönhetően felzárkózást tapasztalok e téren. A hazai gazdasági szektorokat (mint például élelmiszer, pénzügy, energiaszektor, telekommunikáció, légiközlekedés) meghatározó vállalatok már felismerték, hogy a digitalizációval tudják fenntartani versenyelőnyüket, amelynek egyik alapköve a HR terület, és mely folyamatban az SAP SuccessFactors technológiáját választották. 

És ha az üzleti szegmenseket hasonlítjuk össze? A szakterületek közül a HR hol áll a sorban a digitalizáció terén? 

Globálisan, ahogyan hazánkban is, a legtöbb vezető nagyvállalat már kidolgozta a digitális jövőképét, amelynek szerves részét képezi a hr digitális átalakítása, mert ez minden munkatársat egyszerre érint. A hr transzformációja azonban csak egy eszköz ahhoz, hogy új munkakultúrát lehessen kialakítani; így például gyakorlatba ültessék a folyamatosan tanuló, a teljesítményre ösztönző vagy a munkavállalókat központba helyező kultúrát. 

Amennyire mi tapasztaljuk tartalomszolgáltatási oldalról, a hr-esek nagyon nyitottak az új megoldásokra, a fejlődésre. Ön hogy látja ezt? Főleg, ha a globális piacot nézzük? 

Egyetértek, a hr-szakemberek nagyon nyitottak az új, hatékonyságnövelő megoldásokra, mert rengeteg feladatot kell megoldaniuk. Az új technológiák megkönnyítik az életüket, csökkentik a rájuk nehezedő adminisztrációt. Sőt, ők maguk is olyan bizonyított és innovatív technológiákat tudnak behozni a cég életébe, amelyek felhasználói élménye megegyezik a konzumer világban megszokottal. Ilyen megoldások vannak például a közösségi kollaboráció, a tudásmegosztás, a videotananyagok vagy a gamification alapú tanulás terén is. 

A Magyarországon tevékenykedő hr-szakembereknek inkább büdzsékérdés, vagy inkább mindset kérdése az új megoldások felé fordulás? 

Tapasztalataim szerint ez inkább büdzsékérdés. A legtöbb hr-szakember szeretne fejleszteni, és tudja is, mire van szükség, ám gyakran nem sikerül a tulajdonos, cégvezetés számára kimutatni, számszerűsíteni a hr digitalizációjával elérhető üzleti eredményeket. Amikor forintban kifejezve lehet kimutatni, hogy például mennyi költségcsökkentés érhető el a folyamatok hatékonyabbá tételével, vagy mennyi pénzt lehet megspórolni a fluktuáció csökkentésével, vagy mennyivel többet lehet értékesíteni, ha jobban képezzük a munkatársainkat, akkor borítékolható a projekt támogatása. 

Összességében mit gondol arról, hogy a digitalizáció hogyan tudja formálni az emberekkel kapcsolatos munkafolyamatokat a jövőben? (Ha most nem új eszközökről beszélünk, hanem teljes folyamatok átalakulásáról.) 

A digitális hr-világban a munkavállalókra lehet összpontosítani. A hatékonyságot, a kényelmet pedig a mesterséges intelligencia fogja tovább növelni. Három kattintással szinte mindent el lehet majd érni, meg lehet majd oldani. Rövidebbé és gyorsabbá válnak a folyamatok. 

Mit gondol, ideálisan hogyan fog kinézni egy hr-es munkanapja 2025-ben? Milyen olyan eszközöket fog használni, amelyek ma még távoli jövőnek tűnnek? 

Véleményem szerint 2025-re a hr-szervezetek már digitális hr-stratégiával fognak rendelkezni. A hr-es munkatársaknak már nem az adminisztrációval kell törődniük, hanem a magas hozzáadott értékű, stratégiai feladatokra fókuszálnak. Így például arra, milyen tehetségekre lesz szükségük a közeljövőben, hogyan fejleszthetik a meglévő munkaerő, vezetők digitális készségeit, hogyan generálhat további értéket a digitális hr-kultúra. 

Azt gondolom, a hr-szakma egésze sokkal analitikusabbá, adatközpontúbbá fog válni. Jelenleg a hr-ben viszonylag kevés szakember bír elemzői háttérrel, pedig az analitikából származó eredményekkel sokkal jobban lehet bizonyítani egy-egy hr-kezdeményezés létjogosultságát. Ezt látom az egyik komoly kihívásnak a jövőben. Sok cégnél probléma a tehetségmenedzsment, a kompetenciák menedzselése is. Gyakran nincs tudatos, rendszerszintű képzésfejlesztési terv, hanem ad hoc módon tréningeznek, fejlesztenek valamilyen területen. 

Milyen fő irányt lát a HR szakma előtt? 

Nagyon fontos a hr-t még inkább a munkavállalók felé fordítani. Számos munkáltató a vásárlói élménytervezéshez hasonlóan igyekszik megtervezni, megerősíteni a munkavállalói élményt – például applikációk segítségével – annak érdekében, hogy a munkavállalóknak jobb tapasztalatuk legyen a hr-rel, a szervezettel, a céggel kapcsolatban. 

Hr-oldalról az előzőek mellett (például a digitalizáció, a munkatársak középpontba helyezése) felértékelődik a munkahelyi diverzitás, a munka-szabadidő egyensúlya, a képzések, amelyek mind az értékes emberi munkaerő megtartása irányába mutatnak. 

Magyarországon az iparágak vezető vállalatai már elindultak azon az úton, hogy a munkavállalókat állítsák a középpontba. Ez azt jelenti, hogy a hr-folyamatok legyenek a munkatársakért, ne pedig a munkatársaknak kelljen időt és energiát fordítaniuk a hr-folyamatok útvesztőire.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés