hirdetés
hirdetés
hirdetés

Future

A blokkolóóra már a múlté

Bizonyos hírek szerint a következő húsz év során az Egyesült Államokban az alkalmazottak fele veszítheti el állását az automatizált munkafolyamatok miatt. Egy kevésbé rémisztő becslés szerint csak bizonyos munkakörök tűnnek el, úgymint: gázóra-leolvasó, mezőgazdasági munkás, biztosítási kockázatelemző. Kell félnünk a változásoktól? Hogy fog kinézni a jövő munkahelye?

Bár a jövőről pontos képet vagy útravalót hozzá egyik felmérés sem ad, jól mutatják azt a változást, amely a munka világát éri majd. Ennek nagyságát szintén érzékelteti a már hazánkban is fel-felbukkanó „negyedik ipari forradalom” kifejezés. Az Industry 4.0-ként is ismert jelenség lényege, hogy a gyártásról és ezáltal a világról alkotott képünk teljesen átalakul, mint annak idején a gőz, az elektromos áram vagy a számítógép megjelenésekor. Az egymást irányító robotok, az „okos világ” küszöbén állunk. Persze ez nem azt jelenti, hogy a gyárak emberek nélkül fognak dolgozni, hanem más jellegű tudásra, szakértelemre lesz szükség, és a robotok biztosította lehetőségek az együttműködés szintjére emelkednek. A gépek eddig az erő-sebesség-gyorsaság hármasát szolgálták, a változást most az adja, hogy a robotok egyre okosabbak lesznek, ami mögött a technológia szédítő fejlődése áll.

Változások előidézői

Éppen az ember által kifejlesztett újítások hoznak olyan változásokat, amelyek jóval túlmutatnak a gyártósorokon, és szinte minden munkakörben éreztetik hatásukat. Ám ugyanígy szerepet játszanak a demográfiai változások is, a tudásalapú gazdaság megerősödése – ahol az információ a versenyelőny, a növekedés hajtóereje – és az újítás iránti fokozott igény. Sőt, a globalizáció további fejlődéséről sem szabad megfeledkezni. Utóbbi már nem a nagy, multinacionális cégek sajátja. Egy-egy magyar kisvállalat ugyanúgy jelen tud lenni számos országban vagy az interneten, mint legnagyobb versenytársai. A kereskedelmi hálózatok segítségével pedig még ki sem kell tennie a lábát az irodájából, hogy nemzetközi vállalatok beszállítójává váljon akár egy másik kontinensen.

A munkahelyek világának átalakulását az internet indította el. A feltartóztathatatlanul terjedő számítási felhőnek köszönhetően felgyorsul a vállalatok belső működése, és a technológia már nem az innováció gátlója, hanem elősegítője. Hiszen amíg korábban évekbe tartott egy-egy rendszer bevezetése, mostanra órákon belül igénybe vehető, és már indítható is az új stratégia, taktika. Az ellátási láncból vagy fogyasztóktól származó azonnali visszacsatolásoknak köszönhetően pedig finomítani lehet a végrehajtáson.

Nemcsak szervezeti, de dolgozói szinten is váltást jelent ez a technológia. Hiszen egy nehezen működő rendszert már nem lehet „ledugni az emberek torkán”. A felhő által – és a kapcsolódó technológiákkal együtt – új gondolkodásmód is megjelenik a munkahelyeken, felértékelődik a képzett és elégedett munkaerő fontossága. Ám a munkavállalók ma nem boldogok. Tanulmányok szerint világszerte az emberek közel 90 százalékát nem köti le az általuk végzett munka.

Eltérő generációk, eltérő igények

A társadalmi változások legnagyobb részét az adja, hogy elsőként fog a történelem folyamán öt eltérő generáció egymás mellett dolgozni. A millennials (digitális bennszülöttek) munkába lépése átírja a szervezetekben eddig megszokott módszereket. A hiperkonnektivitás jelensége miatt – ahol minden összeköttetésben van egymással – már bárhonnan lehet dolgozni, és az általuk hozott közösségi magatartásnak köszönhetően az üzleti életben eddig nem tapasztalt módokon lehet együttműködéseket kialakítani vállalaton belüli vagy azon kívüli szereplőkkel. Ez is hozzájárul az egyén szerepének megnövekedéséhez: a vállalaton belüli közösségi média terjedésével megváltozik a kommunikáció módja. Ez például nemcsak kevesebb e-mailezést vetít előre, hanem megnő a transzparencia is: a hírek villámgyorsan terjednek, már nem lehet figyelmen kívül hagyni a kritikus hangokat, kérdéseket, gyorsan kiderül, mit „lájkolnak” a dolgozók. Tíz éven belül a globális munkaerő 75 százalékát fogja jelenti a millennials generációja.

Egyszerűsítés nélkül nem megy

A fenti jelenségek számomra azt sugallják, hogy átalakulnak az eddig megszokott vállalati hierarchiák, folyamatok. A transzformáció pedig az egyszerűsítés felé kell, hogy vezessen. Ugyanis csak egy egyszerűbben működő vállalat tud reagálni a belső vagy külső változásokra. Nincs ebben semmi új, vannak, akik szerint a cégek profitjának 10 százalékát viszik el a túlbonyolított folyamatok, a fel nem ismert lehetőségek.

Bárhonnan, bármikor, bárki elérhető

Azt gondolom, a jövőorientált munkahelyeknek már most el kell kezdeniük azon megközelítések, technológiák bevezetését, amelyek segítik a millennials generációjának hatékony munkavégzését. Biztosítani kell a bármely eszközről, bárhonnan, bármikor történő, projektalapú feladatvégzés lehetőségét. A hagyományostól eltérő karrierutakat kell megnyitni. A lehető legtöbb információt publikussá kell tenni. A munkáltatói rugalmasság biztosítása nem megvalósítható egy túl komplex szervezetben. A hozzáadott értéket teremtő feladatokat kell a középpontba helyezni.

A munka természetének megváltozása feladatot ró a dolgozóra is. A közvetlen irányítást akkor lehet csökkenteni, ha a munkavállaló jól szervezi a feladatait, és a dolgát folyamatosan magas színvonalon képes ellátni. Az információs dömpingben fókuszált tud maradni, ugyanakkor egy-egy új pozícióba helyezve is helyt tud állni. A jövőben, azt hiszem, egy-egy átlagos, fehérgalléros dolgozó sokkal gyorsabban fog munkakört vagy -helyet váltani, hiszen az üzleti élet is felgyorsult. Fel kell készülni a több munkahelyes létre, amikor a munka több vállalat felé történő bedolgozást is jelenthet akár a saját, internetalapú vállalkozás mellett.

Éppen ezért a munkavállaló és a munkáltató érdeke is az, hogy az emberek minél sokoldalúbban képzettek legyenek, ami egyet jelent a folyamatos tanulással. Persze nem a hagyományos, tantermi megközelítésben, hanem akár online (MOOC-típusú) kurzus vagy vállalaton belüli tudásmegosztás módszerével. Utóbbi akár egyszerűbb oktatóvideók elkészítését, megtekintését is jelentheti – amelyek a Youtube megosztón is tömegével találhatók. Felértékelődnek a kommunikációs készségek, az új médiumokon való hatásgyakorlás tudománya. Mindehhez pedig eddig nem látott rugalmasságra van szükség, amely azt gondolom, a legfontosabb tulajdonságunk kell, hogy legyen a jövőben.

 

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

hirdetés