hirdetés
hirdetés
hirdetés

Digitalizálj!

9 hasznos tipp, ha digitális transzformációs projektben gondolkodsz

A politikához és a focihoz mindenki ért, de kevesen csinálják jól. Kicsit így van ez a digitális transzformációval is. Hallani sok mindent róla, néha az az érzésünk, hogy a csapból is ez folyik, de sokak számára még mindig egy misztikus valami, amihez félnek hozzákezdeni. A cikkben 9 olyan gyakorlati tanácsot olvashatsz Fazekas Lászlótól, a Games for Business marketing vezetőjétől, ami segíteni fog, ha elindulsz az úton.

Rengeteg konferencián és szakmai cikkben találkozhattunk már a digitális transzformációval vagy a digitalizáció témájával. Azt senkinek nem kell bemutatni (remélhetőleg) napjainkban, hogy ez a témakör mennyire fontos, de a Gartner 2018 év végi kutatásából („Gartner – Digital Dexterity at Work”) kiderült, hogy a vállalati vezetők számára prioritásnak számító témák 90 százaléka csak a technológiai fejlődéssel együtt ugorható meg. Sőt. Ezen túlmenően arról is olvashattunk benne, hogy mennyire nagy jelentősége van a digitalizációnak abban is, hogy a vállalat a piacán jelentős növekedést, jövedelmezőséget és mind alkalmazotti, mind pedig ügyfél szintű elégedettség javulást érjen el. 

Sokan azt gondolják, hogy a fent említett célok könnyebben elérhetőek, ha fiatalabb (pl. Y vagy Z generációs) munkaerőt vesznek fel, akiknek a digitális tudása jóval erősebb az idősebbekénél, de a kutatás egyértelműen kimutatta, hogy szignifikáns összefüggés nincsen ebben, hiszen átlagosan kevesebb mint 10-ből 1 dolgozó rendelkezik olyan szintű digitális tudással, ami jelentősen segítené a fentebb említett célok hatékony elérését. 

A Games for Business 2018-ban indította el speciális, digitális transzformációs oktatási termékét, aminek lényege, hogy a vállalatok digitális transzformációs stratégiájába egy olyan oktatási rendszert és tartalmat szolgáltat, amivel hatékonyabban vihető végbe a vállalatnál a digitális átállás. Megoldásunk segíti az átfogó projekt eredményességét és a munkavállalók bevonódását, fejlesztését. 

Fazekas László

Az alábbiakban 9 olyan tanácsot olvashattok, amik segíteni fognak nektek, ha digitális transzformációs projektbe fognátok: 

Hogyan készülj rá vállalatod digitális transzformációs projektjére?

 1. Legyenek meg az alapok

A digitális transzformáció nem egy olyan projekt, amit hétfőn kitalálsz és szerdán elindítod. Rá kell készülni. Meg kell tervezni. Sok előkészítő munkát igényel, hogy hatékony és sikeres tudjon lenni, de a nap végén ez is egy projekt, és úgy is kell kezelni. Szánd rá a kellő időt, hogy át tudd gondolni! Jelölj ki projektvezetőt. Mérd fel az aktuális helyzetet a vállalatnál. Vond be az érintett területek vezetőit és beszélj velük sokat. Ne hagyj ki egy fontos területet sem, csak azért, hogy kevesebb egyeztetés legyen. Hallgasd meg más hogyan csinálta vagy hogyan bukott el. Tanulj mások hibájából, és emelj át sikeres megoldásokat. Nyerd meg az ügy mellé a CEO-t és a vezetőket. Ha a vezetés nem áll be mellé, akkor még ha el is indultok, nem lesz kellemes az út. Ha mindennel megvagy, akkor összesítsd a tudásod és alkosd meg a stratégiát, ami mentén haladni fogsz. 

2. Merd újra tervezni

Senki sem szeret a kudarcairól beszélni. Pedig kell. Nagyon fontos. Fogadjuk el előre, hogy előfordulhat, hogy nem fog elsőre sikerülni. Akkor is, ha te mindent megtettél, hogy sikerüljön. Nem rajtad múlt? Ez van. Sokan viszolyognak alapvetően a nagy változásoktól, felforgatja az életüket, a munkájukat, újra alkalmazkodni kell, meg kell valamit tanulni, meg kell valamit ismerni. Ez mind energia. Nem biztos, hogy sikerült elérni, hogy energiát szánjanak a projektre a munkavállalók. Tehát lehet, hogy nem, vagy nem úgy sikerül. Nem baj. Neki kell menni újra. Hogy miért? Azért mert, ha húzzátok halasztjátok, azzal csak hatványozottan rontotok az esélyeiteken. 

3. „Digitális transzformáció??? Az valami robotos dolog lesz? Mesterséges intelligencia fog helyettem dolgozni?”

Nem viccelek, tényleg ilyenek mennek a munkavállalók fejében. Tartanak a digitális dolgoktól, ami általában abból fakad, hogy nem ismerik őket. Persze senki nem mondta, hogy a jövőben nem fog az AI hatással lenni egyes munkakörökre, de azért az még arrébb van. Magyarázzuk el, értessük meg, hogy mi ez az egész, hogy miért van és mit szeretnénk vele elérni. Ne hagyjuk, hogy maguktól találgassanak róla, hogy mi ez az egész. Legyünk egyértelműek és transzparensek. 

Hogyan csökkentsd a munkatársak ellenállását? Milyen a jó képzés?

A digitális transzformációs projektek nagy része azért bukik el, mert a munkatársak ellenállnak. Kiemelt jelentősége van így annak, hogy ezeket a falakat lebontsuk. Ahhoz, hogy a digitális transzformációt jobban magukénak érezzék és megértsék, javasolt egy kapcsolódó képzést is futtatni a digitális transzformációs projekt keretén belül.

 4. Up-to-date és praktikus tartalom

A képzés tartalma mindig kritikus jelentőségű. Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy feleslegesen tanul, feleslegesen csinálja végig a képzést, akkor nem csak a megszerzett tudása lesz felületes (vagy semmilyen), hanem a vállalat iránt is csökken a bizalma és az elkötelezettsége.

Nincsen olyan, hogy „átlag munkavállaló”, csak így egyszerűbb sokszor a dolgokat kezelni. A tartalom kidolgozásakor számoljunk vele, hogy nem mindenki van azonos szinten. Adjunk lehetőséget a lemaradások behozására. Aki már tud valamit, az majd brillírozik, aki pedig nem, az örül, hogy megtanulta. Differenciálj a különböző csoportok között tudásszint, vagy más ismérv alapján, hogy minél inkább testreszabottabb tudjon lenni a megoldásod.

Gondold át, hogy kik lesznek a felhasználóid. Lehet, hogy idősebb munkavállalók dolgoznak a cégnél, akkor csak azért ne erőltessük az okostelefonos alkalmazást, mint formát, hogy elmondhassuk, hogy milyen fancy projektet vittünk. Ne féljünk ilyen esetekben desktop verziónál maradni. Akkor is, ha a partner cég erőlteti az okostelefonos alkalmazást. Ti ismeritek a munkavállalóitokat, ti tudjátok, hogy mi fog működni és mi nem, hogy mire van szükségük és mire nem. 

5. „Jaj ne, már megint egy unalmas képzés.”

A képzések alapvetően sajnos általában a résztvevők korábbi tapasztalatai alapján ellenkezést váltanak ki a kollégákból. Nagyjából előre utálják már a dolgot. Fontos, hogy ezen a hozzáálláson módosítani tudjunk, hiszen a tanulás, az új tudás megszerzése élmény kellene, hogy legyen, nem pedig a „kötelező rossz”. Ahhoz, hogy ezt elérjük, számos megoldást tudunk alkalmazni. Ezek közül az egyik például a játékosítás (gamification). A játékosított megoldás kiemeli a munkakörnyezetből a munkavállalót és érdekes, izgalmas és bevonó helyzetben adja át számára a tudást. Olyan formában, ahol és ahogy ő sokkal nyitottabb lesz és könnyebben befogadja az átadni kívánt tartalmat/tudást. A játékosításon keresztül a tanulási folyamatban könnyedén vagy nehezebben elérhető célokat, eredményeket is kitűzhetünk számukra, ahol akár ötletes vagy értékes ajándékokat is felajánlhatunk, hogy a külső motivációs tényező is megvalósuljon. Tapasztalataink alapján, egy jól felépített rendszerben a tanulással, képzéssel eltöltött órák meghatározó része nem a munkaidőben, hanem azon kívül csapódik le. 

6. Nem mindegy, hogy miként szerzi meg a tudást

Érdemes kisebb, rövidebb etapokra bontani a megszerezhető tudást. Ne akarjuk egyben átadni a munkavállalónak a 250 oldalnyi információt. Bontsuk szakaszokra, témakörökre. Érezze azt, hogy mindig teljesít valamit, valamin már túl van és lássa, hogy mi van még előtte és hova tud eljutni, mit tud elérni. Tehát legyen egyértelmű és átlátható a folyamat és legyenek egyértelműek az elvárások is. Ezzel meg tud valósulni a belső motiváció. 

Hogyan menedzseld a képzést? Milyen olyan részei vannak, amikkel mindenféleképpen számolnod kell? 

7. Kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció

Ősi mantra, de mindig aktuális. Megfelelő kommunikáció nélkül a digitális transzformációs projekted nem lesz sikeres. Ez tény. Ne harcolj ellene! Miért hallgatnád el, hogy van ez a projekt? Az a célod, hogy minél többen a részesei legyenek, hogy minél hatékonyabb legyen. Akkor tegyél érte!

Találd ki, hogy miként és hogyan fog eljutni minél több emberhez a vállalaton belül és miként fognak a lehető legtöbben részt is venni benne. Küldtél egy körlevelet, de kevesen vonódtak be? Akkor térképezd fel jobban a lehetőségeidet! Gondold át, hogy milyen eszközeid, felületeid, megoldásaid vannak még arra, hogy elérd a munkavállalóidat! Készíts rá tervet, hogy kit, hol, miként, mikor, miért és milyen üzenettel fogsz elérni annak érdekében, hogy véghez vidd a célod. 

8. Foglalkozz az adatokkal!

Igen, erről sokan beszélnek, de ugyanilyen sokan nem is csinálják, vagy nem jól. Az első lépés az legyen, hogy jó előre kerüljön meghatározásra, hogy mit szeretnétek, mit tudtok és mit fogtok mérni a projekt ideje alatt. Ha ez megvan, akkor már egy hatalmas lépést tettetek előre. Sokan ezt nem teszik meg és későn jut eszükbe, hogy hoppá, ilyet is kellett volna. Ne kövesd el ezt a hibát!

Ha pedig megvan, hogy mit fogtok mérni, akkor azt mérjétek is. Legyen konzekvensen begyűjtve az adat, legyen kielemezve. És ami a legfontosabb, hogy vonjatok le következtetéseket. Ha következtetések, esetleg következő lépések nem születnek meg, akkor egy jelentős hatékonyságnövelő tényezőtől fosztjátok meg magatokat. 

9. Válaszd ki a megfelelő partnereket!

A digitális transzformációra nincsen univerzális megoldás. Vannak hasonló esetek, visszatérő kérések és megegyező megoldások, de a digitális transzformáció, mint teljes projekt, minden cég életében egy egyedi és fontos állomás. Keresd meg a piacon azokat a cégeket, akiknek van tapasztalata, aki látott már ilyet, aki nem rajtad teszi magát próbára. 

A Games for Business 2006 óta van jelen vállalati képzési rendszerével a piacon. Célunk, hogy az emberek újra megszeressék a tanulást és élményteli, hatékony formában tudjanak elsajátítani, a vállalatok pedig eredményesen tudják átadni az információkat. Megoldásunkat a teljes munkavállalói életciklusban hasznosítani tudják ügyfeleink, legyen szó toborzási, betanítási, képzési vagy megtartási szakaszról.

Cégünk olyan nemzetközi ügyfelekkel dolgozik Észak-Amerikából, Ázsiából és Európából, mint például a BP, a KPMG, a Coca-Cola, az IKEA, az NN Biztosító és a Generali. Speciálisan digitális transzformációs téren együtt dolgozunk Magyarország meghatározó pénzintézeteivel, többek között ügyfelünk a CIB Bank és az ERSTE Bank is. 

Oktatási módszerünkről és tartalmi csomagunkról itt találhatsz részletesebb információt. 

A Games for Business tanulási platformjáról pedig itt tudhatsz meg többet.

(x)

Fazekas László, Head of Marketing, Games for Business
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés