hirdetés
hirdetés
hirdetés

Személyreszabott tanácsok motivátor típusok szerint

Vezetői tippek a motiváltság fenntartására

A motivációtérképezési tapasztalatok alapján gyors tippek a járványhelyzet demotivációs hatásának kivédésére. 

Azonnali tippek: 

  1. szervezeti vagy csapatküldetés megerősítése, a valóban megvalósítható célokra koncentrálva
  2. folyamatos, részletes kommunikáció, kérdések nyilvános megválaszolása 
  3. az informális kommunikációs és egymás segítési lehetőségeinek biztosítása kollégák számára
  4. nyilvános elismerés minden nap mindenkinek az eredményes munkáért.
  5. lelki támogatók biztosítása a helyzet családi vonatkozásai miatt megroppant kollégáknak

A megoldást keresve és jövőre készülve: 

  1. a fejlődés és eredményesség iránti fő motivátorokkal rendelkezők erőteljes bevonása a céges újra- tervezésbe és megvalósításába, delegálással, hatáskör adással 

Hogyan jutottunk erre a konklúzióra?

Mindenki aggódik a koronavírus miatt; elsősorban egészségre való és potenciálisan halálos következményei miatt. De ezen túlmenően arra is számíthatunk, hogy a vállalkozások és a szervezetek is nagyon jelentősen megsínylik a járványt. Néhány szektor teljesen leállt, a még működő vállalatok is nagyrészt home office-ban dolgoznak. Egyre több a demotivált, feszült, energiátlan munkavállaló, ami még további teljesítménycsökkenéshez vezet. 

Az új helyzetben innováció, kreativitás, kockázatvállalás és a döntésekért felelősségvállalás szükséges, hogy reagálni tudjunk erre a folyamatban lévő helyzetre: átgondoljuk, mi lehet a következő hat hónapra vonatkozó új víziónk, és hogyan lehet ezt elérni. Kutatások sokasága, és motiváció-térképezési tapasztalat is már gyakorlatban bizonyította, hogy motiváció növeléssel nemcsak fenntartani, de még krízishelyzetben is növelni lehet munkatársaink teljesítményét. 

Ugyanakkor egyelőre az egyetlen védekezés a vírus ellen az egészséges immunrendszer, aminek alapfeltétele a lelki, érzelmi egészség. Tudjuk motivációtérképezéses fejlesztő folyamatainkból, hogy a motiváció növekedése nagyobb energiaszinttel, nagyobb belső elégedettséggel jár, azaz növeli az érzelmi egészséget. Tehát a motiváció növelése természetes ellenszer a vírus ellen. 

Ezért elgondolkoztunk, hogy miként tarthatjuk fenn az emberek motivációját ezekben a nehéz időkben. 

A válság idején az alkalmazottak többségénél a motivátorok prioritási sorrendjében jelentős átmeneti változásokra számíthatunk:

  • a korábbi motivátor fontossági sorrendek a szükségletek felé tolódnak. A karantén miatt a biztonság (Defender), a csapathoz tartozás (Friend), és az elismerés (Star) kerül a fókuszba. Még akkor is várható ilyen elmozdulás, ha az illető általában növekedés vagy eredmény orientált és az értelmes munka, alkotás, autonómia, szakértelem, irányítás, átlag feletti életszínvonal iránti vágy hajtja munkájában (Searcher, Creator, Spirit, Expert, Director, Builder)
  • a magánkörnyezetben bekövetkező változásoknak nagyon jelentős hatása lesz a motiváltságra és akár képességeiket is korlátozhatja.

A motiváció növeléséhez részletesebb tippek, a 9 motivátor alapján

DEFENDER (Megőrző): azt akarják tudni, hogy biztonságban vannak, körülöttük stabilitás van. 

  • pontosan és teljes részletességgel mondjuk el hogyan tartjuk fenn/változtatjuk meg a korábbi formális és informális információáramlási és munkafolyamatokat a home officeban: mikor, milyen rendszerességgel, ki, hogyan, milyen platformon. 
  • felső vezetőként emlékeztessünk minden alkalmazottat, mi a szervezeti vagy csapat küldetésük, és hogyan érhető el ez a vírus ellenére az elkövetkező 6 hónap során. A most ténylegesen megvalósítható célról érdemes beszélni, minél konkrétabban. 
  • Ha még mindig bejárnak a cégbe, akkor megnyugtatható lehet a rendelkezésre álló higiéniáról beszélni (extra szappanok, szájmaszkok, rendszeresebb takarításáról és teljes fertőtlenítésről). 
  • Mindenképp fontos számukra, hogy munkaadóként erősítsük meg terveinket velük kapcsolatban: várható-e elbocsájtás, fizetés csökkenés, mikor, miért stb.

Mivel a biztonság érzése nagyon gyakran össze van kapcsolva az anyagi biztonsággal, ezért ez a BUILDER (Építkező) motivátorral rendelkezőknek fontos.

SEARCHER (Felfedező) tudni akarják, hogy értelmes munkát végeznek, pozitív változást hoznak. Számukra a változás időszaka nagy hajtóerő, szeretnek valami értelmes rendet létrehozni a káoszból. Ők tudnak nagyon gyorsan beleállni az új helyzetbe való alkalmazkodás megteremtéséhez. 

  • Felsővezetőként erősítsük meg, mi a szervezeti vagy csapat küldetésük, és a megvalósítás megtervezéséhez vonjuk be őket. 
  • Csökkentsük a számukra értelmetlennek tűnő rutinfeladatokat.
  • Adjunk rendszeres visszajelzést, miként haladnak a cél felé. A visszajelzés élteti, hajtja őket! 

FRIEND (Barát) - ők azok, akiknek az elzártság során különösen hiányozni fognak a kapcsolatok, a mély beszélgetések.

  • Vigyázni kell nemcsak a formális, hanem az informális kommunikációs csatornák biztosítására (pl. a kollégák közötti chatvonalak engedélyezése, hogy akitől eddig csak szóban kért gyors tanácsot valaki, azokat most is el tudja érni, nem terhelve a céges email forgalmat).
  • Hozzunk létre online fórumokat, ahol megtapasztalhatják az odatartozást: beszélhetnek személyes kérdéseikről, segíthetnek egymásnak a magánéletben is. 
  • Szervezzünk rendszeres időpontokban Online közös ebédet/kávészünetet, ahol magán jellegű témákról beszélhetnek.
  • Hozzunk létre „segítséget kérek/felajánlok” fórumokat cégen belül stb.

STAR (Sztár)- bár az elismerés jellemzően a legkevésbé fontos motivátor munkahelyeken, de általában még a normál időkben sincs kielégítve. Ilyen válsághelyzetben minden eredmény sokkal többet igényel az emberektől, mint korábban, mivel érzelmileg meg kell birkózniuk a személyes megváltozott körülményekkel is, vagy akár személyes áldozatokat kell viselniük. 

  • Tudatosítsuk vezetőinkben, hogy minden eredmény, még a „csak” szokásos eredmény elérése is elismerést érdemel, mert a jelenlegi körülmények között az emberek többsége számára ez sokkal nehezebb a magánéleti változások miatt. 
  • Minden nap mindenkinek, minden eredményt nyilvánosan ismerjünk el. 

SPIRIT (Szabad szellem) szeretik a szabadságot és az autonómiát, home office-ban is jól érzik magukat. (feltételezve, hogy nincsenek családi akadályaik az otthoni munkavégzéshez, lásd később néhány tippet ezekről.)

  • Biztosítsunk minél nagyobb szabadságfokot, autonómiát számukra, egyértelműen, pontosan meghatározott elvárásokkal, mérési pontokkal.
  • Aztán hagyjuk őket békén dolgozni a következő határidőig.

CREATOR (Alkotó) - ők boldogulni fognak az új kihívásban, mivel szeretnek új módszereket, új megoldásokat és új technológiákat találni. 

  • Vonjuk be őket a problémamegoldásba, és adjunk teret és felhatalmazást számukra új megoldások kereséséhez és előkészítéséhez. 
  • Ugyanakkor, amennyire csak lehetséges, csökkentsük náluk a rutin feladatokat.

EXPERT (Szakértő): szeretnek tudni a dolgokról, tudni akarják, hogy van egy intelligens és koordinált válasza a cégnek a helyzetre.  

  • Fontos őket teljes mértékben naprakészen tartani a hivatalos forrásokból származó információkkal, és a cég terveivel kapcsolatban. Pl. napi hírlevél a legújabb hírekkel. 
  • Vonjuk be őket a céges újratervezésbe tanácsadóként, akármilyen szinten is dolgoznak

DIRECTOR (Irányító) - szeretnek több felelősséget vállalni nagyobb hatalommal együtt

  • Ezért vonjuk be őket több projektbe, ahol több hatalma és több mentor szerepe van. 
  • Készítsük fel az újonnan irányító szerepet kapókat, hogy ismerjék és kezelni tudják, mely kollégákat motivál az erőteljes vezetői irányítás (pl. Defender), és mely kollégákat demotivál (Pl. Spirit), és ez utóbbiakkal szemben kerüljék a mikromanagementet. 

 Magánéletben történt változások munkahelyi motivációra történő negatív hatásainak csökkentése:

1)     Legyünk tisztában a dolgozó otthoni helyzetével, mert ez befolyásolhatja akár képességeit is.

-        Milyen könnyű nekik otthonról dolgozni? Van-e személyes helyük otthoni munkához? 

-        Van-e támogató családjuk körülöttük? Milyen stresszes családi helyzetbe kerültek?

-        Mi a helyzet gyermekeikkel? (napközbeni tanítás, figyelem elvonás)

-        Mi a helyzet párjukkal? (elvesztett munka, frusztráció, kint rekedt külföldön)

-        Mi a helyzet szüleikkel (beteg, kórházban lévő vagy otthon napi gondozásra szorulók)?

-        Ha továbbra is munkába kell járnia vannak-e további extra családi nehezítő körülményeik? (a nagymamának együtt kell élnie velük a halasztott műtét miatt)  

2)     Vegyük figyelembe megváltozott helyzetüket elvárások támasztásakor a teljesítményükben

3)     Segítsünk nekik a karantén miatt fennálló magán problémák megoldásában

-        céges coachok, pszichológusok biztosításával 

-        külső támogatók ajánlásával coachokkal, vagy mentálhigiénés szakemberekkel. Számos ingyenes kezdeményezés is folyamatban van az interneten ez ügyben. Pl. https://meghallgatunk.online/ 

Czagler Zsuzsa, motivációtérképezési szakértő és oktató
a szerző cikkei

(forrás: VIP Coaching Center)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az elmúlt és a mostani hetek már a visszarendeződésen való gondolkozás jegyében teltek/telnek. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani.

Tippek, amivel a HR időt, pénzt spórol és/vagy lojalitást nyer! Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés