hirdetés
hirdetés
hirdetés

Pozitív gondolkodás

Számolj le a negatív gondolataiddal a mindfulness segítségével!

A mindfulness segíthet kiszabadulni a negatív gondolatok börtönéből. Hogyan képes formálni a gondolatainkat és hogyan tudunk elindulni a pozitív változás irányába?

 

Személyiségünk folyamatosan változik: a gondolataink, érzéseink, és ennek megfelelően a viselkedésünk is mindig más és más. Mi azonban ugyanannak érzékeljük magunkat reggel is, mint este. A dühöt ugyanaz az Én érzi, mint a boldogságot. Ebből az állandóság-érzetből fakad, hogy hamar rásütjük magunkra a bélyeget: „szorongó típus vagyok”, „pesszimista vagyok” vagy: „könnyen barátkozom”.

Norman Farb, a Torontói Egyetem neurológusa azt mondja, hogy egyaránt szükségünk van arra, hogy stabilnak, állandónak érzékeljük magunkat (tehát az „én vagyok” érzése folyamatos legyen), mint arra, hogy egyidőben változónak is.

Ez utóbbi képesség nagyon fontos, hiszen ha túl sok az Én, és nem látjuk, hogy egy-egy hangulat, állapot vagy érzés elmúlik, az túlságosan merevvé tesz minket és úgy tűnhet, hogy az állapot, amiben vagyunk (bánat, harag, szerelem), örökké fog tartani. Viszont ha azt éreznénk, hogy mindig változók vagyunk, abból egy elég kaotikus én-észlelés következne.

A mindfulness tágítja a perspektívánkat

Ha túlfejlett az Én, egy munkahelyi szituációban gondolhatod azt, hogy inkompetens vagy: “már megint elszúrtam” és megjelenhet a szégyen, ahelyett, hogy azt gondolnád: “ezt most csinálom először, van még mit tanulnom“. 

A rugalmasabb, tudatosabb gondolkodás nem jelenti azt, hogy nem szenvedünk, hogy soha nincsenek rossz érzéseink. Csupán nem rekedünk meg egy érzelmi állapotban és nem sodródunk egyre mélyebben bele.

Az, hogy miképpen viszonyulunk az élményeinkhez, nagyon is meghatározza, hogy egy-egy negatív eseménytől mennyire fogunk szenvedni. A mindfulness meditáció megtanít rugalmasabb, tágabb perspektívából szemlélni a történéseket, ami lehetővé teszi, hogy egy-egy élethelyzetben bölcsebben reagálhassunk.

Törjük meg a negatív gondolkodási mintákat!

A mindfulnessre úgy érdemes tekinteni, mint egy önismereti útra. Ha rendszeresen gyakoroljuk, már 2-3 hónap alatt létrejöhet egy jótékony távolság a gondolataink/érzéseink és önmagunk észlelése között. Másként fogalmazva, amikor szenvedünk, stresszelünk, haragszunk vagy aggódunk, azt nem egy végpontnak érzékeljük, hanem egy múló eseménynek, ami éppen történik, de nem ragadunk bele az érzések és gondolatok kavalkádjába.

Amint észrevesszük, hogy már megint „negatívan gondolkodunk”, dönteni tudunk arról, hogy folytatjuk-e a ruminációt (azaz ugyanannak a gondolatsornak az ismételgetését a fejünkben) vagy inkább valami másra figyelünk.

A mindfulness elsajátítása a legnagyobb hatalom: az elengedés művészete, létezés és szeretetteljes megengedés egy magasabb tudatossági síkon. 

Horváth Ágnes, mindfulness oktató, alvástréner, TEDx előadó
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés