hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mérgező viselkedés

Segítség! Toxikus főnök vagyok?

Mindannyian ismerünk toxikus embereket, saját magáról azonban senki nem állítaná jó szívvel, hogy mérgező személyiség(jegyekk)el bír. De akkor hogy is van ez valójában? Mindig csak a másik ember lehet mérgező, mi magunk mindig ártatlanok vagyunk?... Vezetői pozícióban különösen ártalmas, ha a toxikusság jeleit mutatjuk, épp ezért érdemes végigvennünk, melyek is ezek a jelek.

A tudatosítás ugyanis az első lépés a változás felé.

"Mi, hogy én egy hatalmas bunkó lennék? Az lehetetlen! Ki nem állhatom a hatalmas bunkókat, akkor hogy lehetnék én is az?" A válasz sajnos: könnyedén. Az emberek viszonylag ritkán kezdik hatalmas bunkóként: fokozatosan, lépésről lépésre válnak azzá, úgy, hogy ők maguk észre se veszik (a környezetük persze annál inkább szenved a viselkedésüktől). Íme a toxikus emberek tíz jellemző szokása – ha bármelyikben magadra ismersz, nem kell megijedni, viszont érdemes nagy erőkkel elkezdeni dolgozni a leépítésén, hogy hatalmas bunkó helyett csak az alkalmi bunkó jelzőjét aggathassák rád (amit valószínűleg egyikünk sem tud elkerülni időről időre).

1. Ne hangoztasd úton-útfélen a saját erényeidet!

Szép dolog az önbizalom és önbecsülés, de az elégedettségünket jobb, ha megtartjuk magunknak. A saját őszinteségünkkel, kedvességünkkel, nyíltságunkkal, szorgalmunkkal  és egyéb rendkívül pozitív tulajdonságainkkal kapcsolatos propagandaszövegre senki más nem kíváncsi, legalábbis úgy nem, ha tőlünk kell hallaniuk hangos öndicséret formájában. Ha csakugyan rendelkezünk ezekkel a tulajdonságokkal, az emberek ezt jó esetben le fogják venni a tetteinkből.

2. Ne tegyél úgy, mintha az emberek tartoznának neked a bizalmukkal.

Érdemeld ki a bizalmukat úgy, mint mindenki más! Ne akard felülírni a saját tapasztalataikat csak azért, mert te tökéletesen bízol önmagadban. Lehetséges, hogy nem mindenki fogja helyesen interpretálni a tetteidet, de nem a te szavad az utolsó azt illetően, hogy egy adott helyzetben mi a helyes interpretáció. Ilyeneket se mondj, mint "Te ne mondd meg nekem, hogy én mit gondolok / érzek", mert ez azt implikálja, hogy te mindig minden pillanatban kristálytisztán látod saját magadat. Ez senkire sem igaz. Mindannyian láttunk már dühös embereket, amint dühösen bizonygatják, hogy de hát ők teljesen nyugodtak. Olykor mindannyian elfogultak vagyunk kissé, és szubjektivitásunk elhomályosítja a helyzetértékelésünket, ezt pedig érdemes mindenkor észben tartanunk, ha nem akarunk a fenti hibába esni.

3. Lehet, hogy "felnyílt a szemed", de néha érdemes kicsit még jobban kinyitni, megrázni a fejünket, és körülnézni.

Hogy mit jelent ez? Mindenkit érnek időnként kisebb-nagyobb megvilágosodások. Csakhogy az ezekhez való végletes ragaszkodás és az ebből következő feljogosítottság-érzés egyenesen vezet el a "hatalmas bunkó" státusz kialakulásáig. Legyél bármilyen vallás, spirituális irányzat, ideológia vagy filozófia híve (vagy éppen harcos ellenzője), érdemes észben tartani: megvilágosodás a legtöbb esetben nincs, csak élesszemű meglátások és sejtések vannak; és ezek közül sok nagyon sokat segíthet, de nem vetheted be ezeket a viták utolsó szavaiként, és nem terítheted őket védőburokként magad köré (legalábbis annak a veszélye nélkül, hogy hatalmas bunkóvá válnál tőlük).

4. Ne kapd fel a vizet, ha hatalmas bunkókhoz hasonlítanak.

Valaki azt találta mondani, hogy most úgy viselkedsz, mint egy hatalmas bunkó? Ne kérd ki magadnak! A hatalmas bunkók is emberek, és te is ember vagy. Ha visszautasítod az összehasonlítás lehetőségét is, azzal azt érzékelteted a másikkal, hogy te valamiféle emberfeletti lényként tekintesz magadra, ráadásul azt várod, hogy ő is ekként tekintsen rád. Természetesen érezheted sértőnek, amit a másik mond, de azért ilyenkor érdemes az élből elutasítás helyett megvizsgálni, lehet-e némi igazság abban, amit mond, és ha igen, hol. A hatalmas bunkónak levés egyik jellemző tünete, hogy csuklóból elutasítjuk a feltételezést, mert el sem tudjuk képzelni, hogy esetleg mi is azok lehetnénk.

5. Ne utasíts vissza élből minden kritikát!

Ez az előző tanács kicsit tágabb keretek közé helyezése: ha bármilyen kritika ér, ne robogj el azonnal sértődötten, hanem bármennyire fáj is, vizsgáld meg, lehet-e igazságtartalma, és ha igen, mi az. Ne felejtsd: azzal, hogy kikéred magadnak a kritikákat, nem azt fogod elérni, hogy többet ne kritizáljanak, csak azt, hogy ezen túl a hátad mögött kritizálnak majd, és jó eséllyel másoknak panaszolják el, mi a bajuk veled...

6. Ne feltételezd, hogy akik nem értenek egyet veled, azok minden esetben félreértenek téged!

Ha valaki nem vevő arra, amit mondasz, ez még nem jelenti automatikusan azt, hogy nem fogta fel, élből elutasította, begyöpösödött a gondolkodása, vagy negatívan elfogult veled szemben. Csak a hatalmas bunkók gondolják úgy, hogy ha valaki ismeri a véleményüket, az magától értetődően szeretni is fogja azt.

7. Ne építs magadnak erkölcsi elvekből piedesztált!

Nincs olyan törvényszerűség, hogy minél több van belőlük valakinek, annál erkölcsösebb. Az erkölcs nem így működik. Az erkölcsi elveink szembe is kerülhetnek egymással, és minél több van belőlük, annál több feloldhatatlan ellentéttel kell szembenéznünk. Például: nem működik egyszerre, hogy mindig legyünk toleránsak, és hogy ne engedjünk a magas elvárásainkból. Előbb-utóbb úgyis döntenünk kell az egyik javára, tehát: attól, hogy több elvünk van, végső soron nem leszünk erkölcsösebbek, legfeljebb több belső harcot kell megvívnunk magunkkal.

8. Ne feltételezd élből, hogy amit utálsz, ha mások teszik meg veled, te nem tennéd meg velük.

Gyűlölöd, ha mások manipulálnak, vagy nem korrektek veled? Jobb, ha tudod: ezt mindenki utálja – bizony azok is, akik gyakrabban csinálják másokkal, mint amennyiszer mások csinálják velük. Sajnos az, hogy rühelljük az inkorrektséget, önmagában még nem tesz minket korrekt emberekké. Ha nem szeretjük, ha hazudnak nekünk, még korántsem jelenti azt, hogy nekünk soha egyetlen hazugság sem hagyta el a szánkat. A toxikusságot jelzi, ha piros pontokat adogatunk magunknak csak azért, mert azt hisszük: ha magunkkal törődünk, az azt jelenti, hogy általában véve is törődőek vagyunk.

9. Felejtsd el, hogy soha nem hátrálsz meg!

Igen, nagyon szép dolog a végsőkig kiállni valami jó mellett – és kevés rosszabb dolog van annál, mintha valami rossz mellett tartunk ki a végsőkig. A baj csak az, hogy sokszor nem látjuk tisztán, hogy ami mellett kiállunk, az valójában jó dolog-e; épp ezért érdemes meghallgatni mások érveit is, és szükség esetén kicsit magunkba szállni. Nem szabad elfelejtenünk: néha mi vagyunk az utolsók, akik rádöbbennek, hogy ami mellett kardoskodtak, az valójában nem az igazság; és ez mindenkire igaz.

10. Soha ne racionalizáld a hatalmas bunkóságodat azzal, hogy felemlegeted mások eseti bunkóságait:

"És akkor mi van? Ők is így csinálják!" Ez pont olyan, mint ha egy alkoholista azzal próbálná bagatellizálni a problémáját, hogy na és, te is megittál tegnap este egy pohár fehérbort! Nagy különbség van az eseti és az állandósult bunkóság (azaz: toxikusság) között. Utóbbiak a megszállottjai annak, hogy minden áron megvédjék az önbecsülésüket. Minden áron, vagyis akármekkora károkat okozzanak is ezzel másoknak. Nem törvényszerű, hogy egy hatalmas bunkónak mindig hatalmas bunkónak kell maradnia: a változás lehetséges, és ehhez az első lépést jelentheti a fenti pontok tudatosítása, majd tudatos elkerülése.

(forrás: Psychology Today)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés