hirdetés
hirdetés

Útmutató kezdő és gyakorlott pofára esőknek

Rögtön azután, hogy bőgtem egy óriásit… - avagy minden kudarcból van kiút

Egy évvel ezelőtt kiderült, hogy a külföldi üzleti partnerem lenyúlta a bimbózó cégünk összes pénzét. Rögtön azután, hogy bőgtem egy óriásit, felhívtam egy ügyvédet és megalapítottam a saját cégemet. Egy évvel ezelőtt az a fejlesztő cég, akit szerettem volna megbízni a szoftverem fejlesztésével, a munka kezdete előtt egy héttel váratlanul visszalépett.

Rögtön azután, hogy bőgtem egy óriásit, körbe kérdeztem és találtam egy másikat, aki lefejlesztette.

Egy évvel ezelőtt felhívott az egyik volt főnököm azzal, hogy annyira tetszik neki a szoftverem ötlete, hogy szeretne beszállni befektetőként. Hat hétig vonszolt körbe a városon és mutatott be engem újabb és újabb reménybeli befektetőknek. Majd egy napsütötte reggelen felhívott, hogy ő mégis inkább egy kávézót venne. Kiszállt és vitte magával a többi befektetőt is.

Igen. Pontosan. Jól gondolod. Rögtön azután, hogy bőgtem egy óriásit, kerestem tovább és találtam újabb befektetőket. 

Joggal merül fel a kérdés, hogy egy ilyen érzelmileg labilis ember, aki folyton bömböl, minek kezd saját vállalkozásba. Nem ez a lényeg, bár kétségtelenül felfedezhető egyfajta minta...

De voltak egyéb tanulságok is dögivel: 

MÉLYVÍZ

A kudarc sajnos nem megúszható. Bármennyire is próbálkozunk elkerülni, hiába teszünk meg mindent. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Paulo Coelho-tól, Tony Robinsonon vagy Sri Chinmoy-on át Oprah-ig mindenkinek van egy magvas idézete, ami a kudarc jó oldaláról szól. 

Lehet ebbe kapaszkodni, szépíteni, a kudarc fáj. De minimum rosszul esik, bosszantó. Mert úgy érezzük, ha megteszünk minden tőlünk telhetőt, kivédhető. A rossz hír az, hogy nem. Hiszen sokszor nem rajtunk múlik, de rajtunk csattan. Mondhatjuk, hogy olyan nincs, hogy kudarc, csak élettapasztalat van, meg tanulság. Utólag igen, lehet így látni. Amikor azonban benne van az ember, csak a frusztrációt, a veszteséget és az elkeseredést érzi. És ha marad elég ereje, akkor bömböl vagy káromkodik. Az igazán profiknak megy együtt a kettő is. Ahogy Shrek mondja: jobb kint, mint bent. Le kell vezetni a feszültséget.

JUST DO IT 

Igaza van a Nike-nak. Ha nekilátok és leszegem a fejem, mint a nyomtató ló és megyek előre konokul, akkor annak eredménye lesz. Lehet, hogy nem holnap, de másnap vagy két hónap múlva. Beérik, megtérül és ha nem is pont az lesz az eredmény, amire számítottam, valahogy másként lesz pont jó az nekem. Ahogy a kudarc, az erőfeszítés, a munka sem úszható meg. Az eltökéltség méltánytalanul alábecsült tulajdonság. Túl sok olyan sikersztori kering a világban, ami a „jókor volt, jó helyen” véletlenjére épít. De azt már kevesen gondolják át, hogy ehhez minimum fel kellett kelni és oda kellett érni időben... A kemény munka izzadságszagát nem szeretjük reklámozni. Pedig a „csinálás” az egyetlen mód.

REGGELTŐL ESTIG

24 óra. Igen pont, mint Jack Bauernek, nekem is ennyiből áll egy nap. Nem lehet állandóan szorongani a holnap miatt. Megpróbáltam, jól is ment, de rengeteg energiámat felemésztette. A vállamon tanyát verő kisördög folyamatosan duruzsolt a fülembe: Vajon jól csinálom? Menni fog? De hát nem értek hozzá?! Mi van, ha...? És persze mind közül a leghangosabb fehér zaj: Miből fogunk élni? Ezer kérdés cikázott naponta a fejemben, amikre nem tudtam a választ. Aztán egyszer csak megelégeltem önmagam sokkolását és úgy döntöttem, hogy csak a mai nap végéig akarok látni. Aznap minden tőlem telhetőt megteszek, aztán majd a holnap lesz valahogy. Ez olyan hatásosnak bizonyult, hogy ezt a fajta „ördögűző technikát” a mai napig alkalmazom. Most, amikor átéltük a COVID hónapokat, látva látszik, hogy egy pillanat alatt kicsúszhat a kezünkből az irányítás, és a 24 órás időkeret egyre vonzóbbnak és menedzselhetőbbnek tűnik.

KI MINT VETI ÁGYÁT

Egyszer azt olvastam valahol, hogy azért érdemes beágyazni akkurátusan minden reggel, mert ha semmi más nem sikerült aznap, legalább az ágyad rendben van, és este jobb érzéssel térsz nyugovóra. Beágyazni minden reggel?! Azt hittem ez bla-bla, és hát lássuk be, eddig is beágyaztam. Furának, idétlennek és feleslegesnek tűnt. Átgondoltam, és így új jelentést kapott ez az elcsépelt három perc: biztos pont lett az életemben. Szánalmas? Meglehet. Engem jó érzéssel töltött el, és ha az embert sorozatosan érik a pofonok, mindenre szüksége van, ami csak egy pillanatig is örömöt okoz.

B-KÖZÉP DRUKKEREK

Ha már az örömnél tartunk: egy hosszú, girbegurba úton az ember sok ismerőst, ellenfelet és irigyet szerez. Én tudatosan kerültem a huhogókat, a „jóindulatból, féltésből” kötekedőket. Barátra, jóakarókra, pláne igazi B-közép drukkerekre nehéz szert tenni. Olyanokkal igyekeztem körülvenni magam, akik folyamatosan biztattak, támogattak, együtt gondolkodtak velem. Ha padlón voltam, kikócsolták belőlem, hogy mi lesz a következő lépés, amit megteszek vagy emlékeztettek arra, hogy egy héttel ezelőtthöz képest mennyivel jobban állok... Ha volna Oscar-díj átadóm, róluk rebegném izgatottan azt, hogy nekik köszönhetem a sikereimet (és azt, hogy megmaradt az ép eszem). Mert tényleg.

A cikk teljes terjedelmében elolvasható az Üzlet és Pszichológia 2020. augusztus–szeptemberi számában. Az újság megrendelhető itt.

Dr. Füredi Júlia, szervezetpszichológus
a szerző cikkei

(forrás: Üzlet és Pszichológia)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a HRPWR.HU ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 4.0 online szakmai konferencia szeptember 24-én.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés