hirdetés
hirdetés
hirdetés

A mismásolás fokozatai

Rettegő Ivanák és a nemet mondás művészete – te hogy állsz vele?

Változtass, és holnaptól legyél tökös! ...Igen, a gender-semleges tökösségre gondolok. Arra, amivel kijelöljük a idő- és térbeli határainkat, a fókuszunkat, a prioritásainkat és mindezt őszintén, félreérthetetlenül, tisztelettel, a másik tudomására hozzuk. Dr. Füredi Júlia szervezetpszichológus megfontolandó javaslatai következnek.

A mismásolás, körbeírás, gerinctelen kibúvások korát éljük. Trendi lett a bullshitelés. Nem lennék meglepődve, ha külön szakot indítana a Coursera belőle.

Lánglelkű bizniszlovagok és -lovaginák vívják mindennapi küzdelmeiket azzal a mondattal: „Köszönöm, nem” vagy, hogy „Nem. Köszönöm.”

Persze ne általánosítsunk, vannak fokozatok:

1. Ignoramus Maximus/Maxima

Olyan, mint amikor egy kútba kavicsot dobsz és nem hallod, ahogy leért. Nincs hangja, visszhangja. Nada. Semmi. Nem válaszol hideg megkereső e-mailekre, forró ajánlásokra, sms-re, LinkedIn üzenetre.

Álláskeresők jól ismerik ezt, amikor még egy automata üzenet sem érkezik, hogy köszi, megkaptuk, de ne kepessz, mert csak akkor szólunk vissza, ha érdekes vagy, és többnyire nem vagy az. Senki sem az.

Az ilyen „vezető” arról ismerszik meg, hogy gyűlölik az emberei, mert nem érdeklődik, nem tud róluk semmit, ellenben igazságtalan, mert információ hiányában senki nem tudja, mire alapozva formál véleményt.

Ez az a réteg – egyébiránt sajnos jó vastag –, amivel nincs dolgunk. Pedig mégiscsak van, mint ez a továbbiakból kiderül.

Nem értek egyet azokkal, akik szerint ez jelölné ki azt a határt, amit ha át tudsz törni, akkor vagy jó értékesítő, vagy kommunikátor. Nem.

2. Rettegő Iván/Ivana

Azért nem képes nemet mondani, mert nem akarja a másikat megbántani, nem akar rosszfej lenni. Szeretné megőrizni azt a szeretetre méltó imidzsét, ami minden reggel a tükörben visszanéz rá.

Ezek azok a vezetők, akik mindenkinek ugyanakkora fizetésemelést és bónuszt adnak, mert „mindenki egyformán megdolgozott érte”. Ők azok, akik félnek attól, hogy kirúgják azt az embert, aki tönkreteszi a területüket, bomlasztja a csapatukat, és hónapokon, néha éveken át is inkább elviselik és elviseltetik a többiekkel, semmint hogy lapátra tegyék a toxint.

Ugyanez a kategória, aki boldogan veszi fel a telefont, megbeszélsz vele egy találkozót, majd az utolsó pillanatban sajnos közbejön neki valami és ott találod magad három felkészületlen minyonjával szemben, és feketeöves önuralmat gyakorolsz, óriási mosollyal az arcodon. Utána pedig zéró follow-up – lásd Ignoramus Maximus.

3. A nagy Gatsby

Valószínűleg Oscarra jelölnék, ha az üzleti világban is lehetne ilyet kapni. Lelkesnek, együttműködőnek, nagyhatalmú támogatónak mutatkozik: küldd el a prezit, mondd el szóban is, mert minden részletre kiváncsi! Persze, hogy segít, ismer egy csomó embert, úgy örül, hogy találkoztatok, és ő érzi magát megtisztelve, nem, hagyd csak, ő fizeti a bubis vizedet....

És amikor kilépsz az ajtón, telve vagy reményekkel, rád ragadt a lelkesedése, érzed, hogy megtaláltad végre azt az embert, akit részletekbe menően érdekel az életed, az ötleteid, látod a fényt az alagút végén. Spoiler alert: csak a homlokon lévő izzadságcsepp tükröződése.

Aztán rájössz, hogy Ignoramus Maximus járt arra álruhában...

Szervezeten belül is kártékony, mert mindig azzal ért egyet, aki utoljára ment ki a szobájából. Ezért ígéreteivel tele a padlás, de amikor showtime van, mint az angolna, kicsusszan a kezeid közül, és a konfliktuskerülés nagymestereként ártatlan arccal hátradől, és végignézi az általa egymásnak eresztett kollégák élet-halál viadalát. Amikor a meetingnek vége, mindkét félnek elégedetten gratulál, és folytatódik a nap, mintha mi sem történt volna.

Egy igazi nagy Gatsby...

Fehér Holló

Mindig tudod, hányadán állsz vele, mikor van rossz napja, és ő is tudja, neked mikor van rossz napod. Ilyenkor tiszteletteljesen elkerülitek egymást.

Ha gáz van, hozzá fordulsz először, mert nem ciki, és nem tartasz tőle.

Ha azt mondja, igen, akkor az úgy lesz. Ha azt mondja, nem, akkor az úgy van. Ha téved, odaáll és bocsánatot kér, mert ez így van jól.

Most nem ér rá, de 18-án hívni fog. És tényleg. Elküldöd neki, megnyitja, elolvassa, kipróbálja, felkészül, valid kérdésekkel szór meg – beszélgettek. Azt mondja, folytassuk. És tényleg. Újabb beszélgetés, elmondja, hogyan lehetne jobb, miben lát közös pontokat, behívja a szakértő kollégáját (akit időközben félkészített) – beszélgettek.

Mint a neve is mutatja, ritka jelenség. Annál üdítőbb, amikor ilyenre lelsz, mert visszanyered a világba vetett hited.

És hogy mindez miért fontos?

Mert az üzleti világban – csakúgy, mint a természetben – az marad életben, aki képes arra, hogy alkalmazkodjon a megváltozott piaci körülményekhez, ügyfélelvárásokhoz, technológiai újításokhoz. De a változtatáshoz tökösség kell, mindig is az kellett.

(Lásd Ady: „Bátrak voltak, akik mertek.”)

A fent említett ritka madárfaj képviselőin kívül a többiektől mikor várhatjuk az őszinteséget, az egyenességet, a rövidre zárást, a valós visszajelzést, a „köszönöm, nem”-et? Hol vannak azok, akik megszólalnak, nem vezetnek másokat az orruknál fogva, nem hitegetnek, akik betartják az ígéreteiket?

Nem kell túlmisztifikálni.

Ez egyszerű kockázatelemzés: őszinte vagyok, vállalom a véleményem, kiállok, és bátran mondok nem-et kockázata áll szemben a biztonságosnak tűnő langyos víz, a vélelmezett arcvesztés hamis ígéretével.

Az első valóban kockázatosabb, hiszen egyértelműen kijelöli azt az utat, amerre menni szeretnénk, és ha bukta van, ki kell állni, és felvállalni és kijelölni az új irányt. De mindenki tudja merre hány méter, és merre van az előre.

A másodiknál nem, de megmarad az arcod.
Legyen a fogadalmunk most az, hogy változtassunk, és legyünk tökösek.

Ha valakinek mégsincs ez kedvére, elég ha annyit mond: köszönöm, nem.

A szerzőről: Dr. Füredi Júlia szervezetpszichológus, szenvedélyesen ír, előadást tart itthon és külföldön mindenről, aminek köze van a szervezeti kultúrához és az emberhez mint erőforráshoz. Húsz év felsővezetői HR-pozícióját cserélte le, hogy HR-tech applikációt fejlesszen.
dr. Füredi Júlia
a szerző cikkei

(forrás: LinkedIn Pulse)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

SAVE THE DATE Vezetés és pszichológia konferencia április 28-án!

hirdetés