hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az organikus szervezeti fejlődés buktatói

Nősz, mint a gomba? De tudod, hová?

Van egy olyan divat a startupok körében, hogy hagyják magukat nőni. Van aki tudat alatt, van aki tudatosan, de sokan választják az organikus szervezeti fejlődést a cégüknek. Nagy-Józsa Dorottya, az Y2Y Coaching blog szerzőjének cikke.

Nem csak a startupok – jön elő az első hang a fejedből, ahogy olvasod. Igen, nem csak a startupok, a különbség viszont az, hogy az organikus szervezeti fejlődés – hívjuk az egyszerűség kedvéért GOMBÁ-nak a modellt :)- kiválóan meg tud reccsenteni egy sikeres startupot, egy kkv-t viszont nem.

Az indok nagyon egyszerű, ha a startup sikeres, olyan ütemben fog nőni, hogy a GOMBA egy év alatt lesz akkora, mint egy normál fejlődésű kisvállalkozás harminc év alatt.

Mint ilyen, a kkv-nak van harminc éve, hogy észrevegye, esetleg nem az a gomba nőtt meg, amelyben jól érzi magát, tehát szépen újra fogja gondolni a szervezetet, és időben közbelép. Vagy későn, de nem túl későn.

A startup viszont nem ilyen.

Márpedig ez azt jelenti, hogy nem alacsonyabb, hanem sokkal MAGASABB szervezeti tudatossággal illene hozzáállni a saját szervezetükhöz, mint a többieknek. Pedig a tendencia az (és nem, nem csak a magyar piacon, nézz körül nyugodtan a nagyvilágban, annyi esettanulmány elérhető, mint égen a csillag), hogy a legutolsó utáni bajuk az, hogy azzal foglalkozzanak, milyen szervezetet húzzanak az üzleti modellük megtámasztására.

Ha foglalkoztál valaha döntéspszichológiával (nincs olyan munkakör egyébként, ahol ne vennéd hasznát a döntéspszichológia ismereteidnek), valószínűleg szembejött már az a kutatási eredmény, miszerint a pozitív, optimista jövőkép torzítja a jelen objektív észlelését. 

Na még egyszer. Szóval a pozitív, optimista jövőkép torzítja a jelen objektív észlelését.

Márpedig startupot sikerre vinni pozitív, optimista jövőkép nélkül, több mint nehézkes. Majdnem lehetetlen. Mint ilyen, ha te egy jól menő startupot vezetsz, amivel a világuralomra törsz – helyesen, akkor a jelent nem biztos, hogy úgy méred fel, ahogy az van.

Ezért van az, hogy ha reflektorral végigpásztázod az érett fázisuk elején lévő startupokat, akkor a következőket találod.

A három legrégibb arc a rendszerben pontosan tudja, hogy mit csinálnak és miért. Tudja a növekedési ütemet, a stratégiát, a sorban álló országok (mennyi gombaaaa) logikai sorrendjét, mindent. Tűpontosan, külön-külön vallatva is össze fog csengeni minden. Nyilván, hiszen ha nem így lenne, már valamelyikük elvérzett volna a befektetők bőrfotele előtt.

Egyről viszont jellemzően nyomokban sem alakul ki közös álláspont. Az pedig az, hogy milyen szervezetet fogunk felhúzni az évek óta tökéletesített, kukába dobott, újra épített, megint tökéletesített üzleti modellünk mögé.

Ha CEO vagy, nem kell csinálj semmit, csak kérd meg ezt a három górét, vagy a hattagú boardot, vagy ahol épp tartasz, hogy fogjanak egy-egy A4es fehér lapot, és rajzolják fel a szervezetet. Húzzák be, hogy ki-kinek jelent, ki-kiért-miért felel. 

Skicceld fel te is a tiedet, majd mehetsz kukoricát pattogtatni a konyhába, vagy rendelhetsz sushit is ebédre. Olyan mennyiségű kérdőjelet, felkiáltójelet, vitát, következetlenséget fogsz találni ezekben a rajzokban, amiken napokig dolgozhatnátok. 

És akkor még csak az történt, hogy a jelen helyzetet próbáltátok felmérni, azt, hogy milyen gomba is nőtt belőletek tulajdonképpen.

Az, hogy ez hogy szól arról, hogy

- hol milyen b2b, b2c (legyen b2p jó, legyünk trendik) modellel fogsz dolgozni melyik országban,

- hogy melyik vezetőd milyen skillekkel rendelkezik és mire alkalmas, és mire nem,

- hogy az adott ország adott gombája hogy fekszik az ország munkakultúrájához,

- hogy a folyamataid mennyire vannak hozzárendezve a szervezetedhez, és mennyire sok felesleges hurkot halmoztál fel már három év alatt is,

- hogy a gomba alkalmas lesz-e arra, hogy megkapd a jövő márciusi kört, aztán a novemberit, aztán a... 

- stb.

azt még nem tudjuk.

No, ezeken kellene gondolkozni. És nem, nem kinyírni a gombát, vagy ész nélkül újrahuzalozni mindent.

Spóroltam neked egy rakat teamcoachingot, látod. Akár egybe írják, akár külön.

(forrás: Y2Y Coaching)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés