hirdetés
hirdetés
hirdetés

HR Digital Meetup

Nem tudod, hogyan jelezz vissza? Végy példát a Preziről!

„Szép munka!” „Csak így tovább!” Ezek a sablonos és valódi tartalmat mellőző üzenetek nemhogy nem motiválják a munkavállalókat, de még el is veszik a kedvüket a munkától. A Preziben a teljesítményértékeléssel kapcsolatban is forradalmi változásokat hajtottak végre. Ezekről beszélt Benkő Katalin, HR Business Partner a HR Digital Meetup-on.

A Prezinél jellemző a folyamatos visszajelzés kultúrája. Hogy mit is jelent ez? Minden egyes projektben (de akár projektektől függetlenül is) az év bármely szakában van lehetőség visszajelzés adására és -kapására egyaránt. Ennek a rendszernek a bevezetésére több okból kifolyólag is szükség volt, azonban 2015 szeptemberében egy kutatás is rávilágított a legtöbb cégben uralkodó visszajelzési kultúra gyenge pontjaira.

Elég rossz a helyzet

A TriNet átfogó felmérése alapján, amely ezer millenial munkavállaló bevonásával történt siralmas adatok jöttek ki a visszajelzésekkel kapcsolatban:

  • A résztvevők nyolcvanöt százaléka sokkal magabiztosabbnak érezné magát, ha folyamatosan kapna visszajelzést, nem csak negyed-, fél- vagy legrosszabb esetben évente.
  • Negyven százalék konkrétabb visszajelzésekre vágyik, mivel az olyan üzenetekkel mint „ez szép munka volt”, „csak így tovább” tele a padlás, és nincs mögöttük semmi tartalom.
  • A kitöltők harminckét százaléka úgy érzi, hogy a visszajelzés teljesen egyoldalúan működik: a főnök elmondhatja a véleményét, azonban a dolgozóknak nagyon ritkán vagy szinte nincs is lehetőségük reflektálni az értékelő beszélgetésen elhangzottakra.

Ideje változtatni!

A Prezi HR csapatának szemét felnyitották a fentebb említett lesújtó adatok, és úgy döntöttek, kialakítanak egy rendszert, amelyben a dolgozó lesz a fókuszban. Az előbb felsorolt gyenge pontok alapján nyilvánvalóvá vált, hogy olyan rendszerre van szükség, amely:

  • folyamatos,
  • konkrétabb,
  • nyílt párbeszéd formájában történik.

A Preziben korábban évi kettő, formális keretek között zajló teljesítményértékelés volt, azonban ez a rendszer nem volt tovább fenntartható. „Egyrészt fél-, egy év távlatából nehéz visszajelezni, így az új rendszerben szem előtt tartottuk a valós idejű visszajelzéseket. Másrészt túl általános kérdések szerepeltek benne, így a dolgozók nem érezték fókuszáltnak és testreszabottnak. Harmadrészt pedig kifejezetten időigényes volt év végén az összes korábbi projekten együtt dolgozó embernek visszajelezni, így fontos volt, hogy időben el legyenek tolva a visszajelzések, és ne egyszerre kelljen mindenkit értékelni.” – emelte ki Benkő Katalin.

Benkő Katalin, HR Business Partner, Prezi

Folyamatos fejlődés

A startupból lett nemzetközi vállalat a Small Improvements nevű rendszert dolgozta ki. „Ennek lényege, ahogy a neve is elárulja, hogy folyamatosan apró lépésenként van lehetőség értékelni és fejleszteni egymást. A dolgozók akkor kérhetnek magukról visszajelzést, amikor ezt igénylik, és arra kérdezhetnek rá, ami őket érdekli.” – tette hozzá Benkő Katalin. Persze, nem mindegy, hogyan teszik fel a kérdést. A jó kérdés kidolgozásában a HR csapat ad iránymutatást: meg kell fogalmazni benne a konkrét projekt nevét, azt, hogy mi az, amit jól működött az adott projekt során, és mit lenne érdemes fejleszteni a jövőben.

A rendszerben tehát valós idejű visszajelzésre van lehetőség, amely egyrészt pontosabb és minőségibb értékeléseket tesz lehetővé. A projektekkel kapcsolatos emlékek még frissek vagy legalábbis kevésbé kopottak. A fókuszáltabb kérdezéssel a dolgozók megismerhetik saját fejlesztendő pontjaikat. Segítheti az introspekciót is, hiszen a kérdésfeltevés során már el kell mélyülniük a saját munkájuk megítélésében.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

SAVE THE DATE Vezetés és pszichológia konferencia április 28-án!

hirdetés