hirdetés
hirdetés
hirdetés

JobXperience 2018

Nem mindegy, csapatot vagy csoportot építesz!

Mi a különbség csapat és csoport között? Mitől működik jól egy csapat, és egy jó hr-vezető mit tehet annak érdekében, hogy (még) jobban működjön? A 2018-as JobXperience  újabb tanulságai (a korábbiakról itt olvashattok).

A 2018-as JobXperience-en tartott előadásában Torma Kálmán szervezetfejlesztő, szervezetpszichológus és vezetői tanácsadó nemcsak a csapatépítés fontosságáról beszélt, de a csapat és a csoport közti különbségekre is rávilágított, amelyeket fontos szem előtt tartanunk, ha csapat- vagy csoportépítésben gondolkodunk.

Ma már közhely, hogy a cégeknek mint közösségi színtereknek is vonzaniuk kell az embereket. Alapvetésnek számít, hogy a jó csapatok (vagy csoportok) jobb teljesítményt nyújtanak, a jó csoport növeli a szervezeti lojalitás szintjét, és a barátságos, támogató munkahelyi légkört is erősíti. De vigyáznunk kell ezekkel az alapvetésekkel: például a jó csoport egy ideig ugyan valóban növeli a szervezeti lojalitás szintét, de ez egy ponton túl átfordulhat abba, hogy a csoporthoz való lojalitás fontosabbá válik, mint az a lojalitás, amely a céghez fűzi az alkalmazottakat.

A cél az, hogy a cég egyben közösség is legyen, de – mint annyi minden más – természetesen ez sem megy parancsszóra. Az sem biztos, hogy egyáltalán lehet építeni a csapatot, hiszen ezt számos tényező befolyásolja, mint például a csapat összetételének jellegzetességei, a tagok (esetlegesen egymásétól eltérő) értékrendszere, a köztük lévő társadalmi különbségek, szerepaspirációik, a csapat megalakulásának története, vagy az is, hogy a csoportfejlődés mely szakaszában tartózkodik éppen a csapat/csoport. Továbbá minél hierarchikusabb a szervezet, annál kevésbé működik a csapatépítés.

Ha létezik általános csapatépítési titok, az a nyitottság és az elfogadás, hangsúlyozta az előadó.

Azt azonban mindenképp fontos szem előtt tartanunk, hogy csapatot vagy csoportot szeretnénk építeni, hiszen ez eltérő célokat és módszereket jelent. Nézzük, mi a különbség!

1. Ha a cél a csapatépítés:

Csapatépítésben olyankor érdemes gondolkodni, amikor a csoportkészségeket szeretnénk fejleszteni, szervezeti egységek közti együttműködést alakítanánk ki vagy erősítenénk, továbbá szervezeti egységek összeolvadásakor.

Ebben az esetben főleg az együttes élmény a fontos: tehát nyugodtan szervezhetünk 300 fős monstre kirándulást, ahol csak kirándulunk, nincs szükség külön feladatokra. Itt az együttes élmény szerzése a cél, az, hogy együtt vigyünk véghez, együtt éljünk át valamit, erősödjön az összetartozás, kialakuljon a "mi"-tudat. Itt közös víziót kell építenünk. A csapatépítésben nagyobb méretű szervezeti egységek, akár az egész szervezet is részt vehet, és a fentiekből is következően a csapatépítés gyakran valamilyen outdoor tevékenység keretei közt valósul meg.

2. Ha a cél a csoportépítés:

A csoportépítés az egyéni és csoportos készségek fejlesztésére alkalmas. Ezt olyankor érdemes alkalmazni, ha magasabb csoportfejlődési szakaszt szeretnénk teljesíteni, vagy ha a szervezeti csoportok újraintegrálása történik.

Elsőként mindenképp fontos tisztázni a teljesítménycélt, amelyet közösen el akarunk érni. Ezek után meg kell szervezni, hogyan érhetjük el a célként kitűzött teljesítményt. Ehhez fontos tisztázni a csoportszerepeket, elmélyíteni a személyes viszonyokat és kialakítani a csoportműködés normákat. A csoportépítés kisebb méretű, konkrét céllal rendelkező, zárt munkacsoportok, projektteamek esetén valósítható meg, és jellegénél fogva inkább indoor tevékenységek kapcsolódnak hozzá. Tehát ha csoportépítésben gondolkodunk, akkor ne kirándulni vagy piknikezni vigyük az embereinket (még akkor se, ha ők ezt preferálnák...)!

Generációs csapdák a csapatépítésben

Steigervald Krisztián X-generációs generációkutató előadásában kiemelte, hogy generációs különbségek is szerepet játszanak abban, hogy ki milyen fajta csapatépítést igényel. A fiataloknak a munkahely jellemzően csak az egyik mikroplatform a sok közül, így érthető, ha sokszor nem értik, miért is kellene nekik két napos csapatépítésre menniük. Számukra kézenfekvőbb lehet, ha pár órás csapatépítéseket szervezünk. Ez ugyanakkor felveti a kérdést, mihez kezdjünk akkor, ha több generáció is képviselteti magát a csapatunkon belül, amelyet éppen építeni szeretnénk – és ez még csak egy a csapatokat érintő számos generációs csapda közül…

Hogyan védd meg a csapatod, ha felüti fejét a konfliktus?

Ha már sikeresen felépítettük a csapatunkat, még mindig joggal félhetünk attól, hogy azt bármelyik pillanatban lerombolja egy hirtelen fellángoló konfliktus. A konfliktusokat nem kerülhetjük el, de akkor mit tegyünk?

Imre-Tóvári Zsuzsanna sportpszichológus előadásában kifejtette, hogy a konfliktusok kibeszélésének, csapaton belüli kimondásának óriási hatása van. A csoport vezetőjeként mindig ügyelnünk kell arra, hogy a csoporton belüli konfliktusok ne maradjanak kimondatlanul. Ugyanis a homeosztázishoz (a szervezet belső állapotának állandóságát biztosító élettani folyamatok összességéhez) hasonlóan a lelkünknek is van egy belső egyensúlyrendszere, és ha nem tudunk megoldani egy vitát, akkor ez felborul, és kognitív disszonancia alakul ki, vagyis elkezdjük magunkat „fejben” nem jól érezni. Az ilyen esetekben elkerülhetetlen, hogy minél hamarabb közösen (és esetleg külön-külön is a konfliktusban érintett felekkel) leüljünk, és megbeszéljük a problémákat. Ezt Torma Kámán is hangsúlyozta előadásában, hozzátéve, hogy a rendszeres munkamegbeszélések is nagyon fontosak. A konfliktus-megbeszéléseken nagyon fontos a csendes embereket felerősíteni: lényeges, hogy ők is elmondják a véleményüket, ugyanis nagyon sokszor náluk van a megoldás – emelte ki Imre-Tóvári Zsuzsanna, aki felhívta a figyelmet a pozitív beállítottság fontosságára is. Lényeges, hogy alapból ne a konfliktusokra koncentráljunk; ugyanakkor a pozitív pszichológia nem azt mondja, hogy egyáltalán ne is foglalkozzunk a konfliktusokkal, hanem azt, hogy nem szabad elmenni a konfliktusok mellett, hanem ha már felmerültek, akkor álljunk meg, és oldjuk meg őket.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés