hirdetés
hirdetés
hirdetés

Zölden gondolkodunk?

Nem elég környezettudatosak a cégek a dolgozók szerint

Fontos a magyaroknak a környezettudatosság: a felnőtt internetezők 87 százaléka igyekszik szelektíven gyűjteni a szemetet, 79 százalékuk pedig mindig lekapcsolja a villanyt mások után. És bár a munkavállalók 82 százaléka számára fontos, hogy munkahelyük környezettudatosan működjön, szelektív hulladékgyűjtésre csak a munkáltatók 66 százaléka biztosít lehetőséget – derül ki a Profession.hu friss kutatásából.

A magyar munkavállalók környezettudatossághoz, zöld gondolkodáshoz fűződő viszonyáról készített felmérést 1000 fő megkérdezésével a Profession.hu. A friss adatokból az látszik, hogy a témát nagyon fontosnak tartják az emberek, ugyanakkor a gyakorlati megvalósítás még nem mindenhol tökéletes.

Fontos a környezet – de azért szkeptikusak vagyunk, ami a saját szerepünket illeti

A válaszadók 85 százaléka saját bevallása szerint környezettudatosan él: törekszik a természetes anyagok használatára (81%), és olyan szolgáltatásokat, cégeket részesít előnyben, amelyek környezettudatosan végzik a munkájukat (75%). A szelektív hulladékgyűjtés pedig a válaszadók 87 százaléka számára kulcskérdés.

Azonban a válaszadók 33 százaléka szkeptikusan áll a zöld gondolkodáshoz: ekkora arányban értettek ugyanis egyet azzal az állítással, hogy „kis ember vagyok ahhoz, hogy tegyek valamit a Földünk védelméért”, és 21 százalékuk vallotta, hogy szerinte „azért felesleges szelektíven gyűjteni, hiszen úgyis az egész ugyanoda megy”.

Jóval több cég működhetne környezettudatosan – leghátul kullog az államigazgatás

A munkahelyeken a dolgozók 66 százalékának van szelektív szemétgyűjtésre lehetősége, és további 14 százalékukban tervezik a bevezetését. Minden második munkahelyen a papírt és a műanyagot gyűjtik külön. Az államigazgatásban dolgozók körében a legmagasabb azok aránya (39%), ahol viszont nincs lehetőség erre, és nem is tervezik bevezetni.

A fenti számok főként annak tükrében tűnnek alacsonynak, hogy a munkavállalók 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy számára fontos, hogy a cég, ahol dolgozik, környezettudatosan működjön. 73 százalékukat zavarja, ha a kollégái nem figyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, 69 százalékuk mások helyett is bedobja a szelektívbe a szemetet, 63 százalékuk pedig szóvá is teszi, ha azt látja, hogy valamelyik kollégája nem megfelelő módon gyűjti a szemetet.

Fontos lenne a munkahelyi jó példa

Saját bevallása szerint otthon a válaszadók 75 százaléka gyűjti szelektíven a hulladékot, illetve további 14 százalék tervezi, hogy bevezeti azt háztartásában – ez a vártnál jelentősen magasabb arány. A legtöbben (tízből hat otthonban) a papírt és a műanyagot gyűjtik külön.

A munkahelyi jó példa fontosságát mutatja, hogy akiknek nincs a munkahelyén szelektív gyűjtésre lehetőség, azoknak több mint 40 százaléka nem is tervezi otthonában sem bevezetni azt. Érdekes továbbá, hogy az otthoni szelektívgyűjtés ellenzői körében egyik demográfiai csoport sem kiemelkedő, ez alapján nem lehet körülírni őket.

Elvekben jók vagyunk, de a gyakorlat terén mutatkoznak lemaradások

Az adatokból az a trend rajzolódik ki, hogy bár az elvek mentén nagyon erősek vagyunk, de a gyakorlatban azért nem vetünk be minden rendelkezésünkre álló eszközt, hogy környezetbarát módon éljünk.

A válaszadók 80 százaléka az esetek többségében szatyrot visz magával vásárláshoz, 79 százalékuk lekapcsolja a villanyt mások után, 77 százalékuk energiatakarékos izzót használ, 77 százalékuk pedig összepréseli a műanyag palackot, mielőtt kidobja. A nyomtatópapírral viszont már csak 55 százalékuk takarékoskodik, a többiek akkor is kinyomtatják a dokumentumaikat, ha nem feltétlen lenne muszáj. A konyhai hulladékot már csak 18 százalékuk komposztálja, víztisztító készüléket már csak 11 százalékuk használ.

A környezetbarát cégek vonzzák a fiatal talenteket

Az adatokból jól látszik, hogy a munkavállalóknak nagyon fontos a környezettudatosság, ám a munkáltatóknak még van hova fejlődnie. Főleg, mert a munkahelyi zöld gondolkodásnak kiemelt szerepe lehet a fiatal tehetségek bevonzásában. Ehhez persze nem csak az kell, hogy a cégről felelős, környezetbarát vállalat képe alakuljon ki az emberekben, hanem az is, hogy ösztönözzék is a környezettudatosságot.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés