hirdetés
hirdetés
hirdetés

A vállalkozóvá válás buktatói

Néha győzöl, néha tanulsz

Sokan álmodoznak arról, hogy kilépnek az alkalmazotti létből, és a saját útjukat járják. A vállalkozás azonban hullámhegyek és -völgyek sorozata, és vannak, akik már az elején feladják, mások menet közben akadnak el. Pedig megéri kitartani: ezzel az életmóddal azt csinálhatjuk, amit szeretünk, és minden reggel lelkesen vethetjük bele magunkat a munkába. Aki előre tisztában van azzal, milyen kátyúkat kell kikerülni, az nagyobb eséllyel ér célba.

Ne hagyd, hogy a dilemmák eltántorítsanak!

Évek óta szervezek workshopokat azoknak, akik vállalkozás indítását fontolgatják, és szeretnék megtenni ehhez az első lépést. A résztvevők sokféle ötletet hoznak: van, aki fesztivált szervezne a zero waste életmódról, más családi napközit indítana, vagy éppen használt elektronikus eszközökkel kereskedne, és persze szép számmal akadnak, akik webes szolgáltatásokkal tervezik a piac meghódítását. Habár az elképzeléseik ezerfélék, egyvalami közös bennük: mindannyian hasonló kétségekkel küzdenek. Ezekkel a gátakkal én magam is szembenéztem a vállalkozásom kezdeti időszakában. Mondhatni, a vállalkozóvá válás beavatási rítusa, hogy szembe kell nézni az indulás egyetemes dilemmáival. 

Az első dilemma a bizonytalanság. Amikor belevágunk egy új projektbe, az első hónapokban általában még nem látszik belőle eredmény, például mert folyamatban van a fejlesztés. Az ember már csak úgy van összerakva, hogy a pozitív visszajelzések szárnyakat adnak neki, ám azok hiányától könnyen szárnyaszegetté válhat. Sajnos sokan feladják az első, átmeneti időszak bizonytalansága és képlékenysége közepette, vagy akár bele sem fognak emiatt. 

A második akadály annak bizonytalansága, hogy vajon mit fognak gondolni mások. Hogy vélekednek a vállalkozásról, nem tekintik-e butaságnak, eleve kudarcra ítélt próbálkozásnak? Ezen a ponton fontos tudatosítani: ha a közeli családtagok, barátok tudomásunkra hozzák, hogy a vállalkozási ötletünk szerintük miért nem fog működni, az nem annak a jele, hogy tényleg csapnivaló az elképzelésünk – ez inkább arról szól, hogy féltenek. Puszta féltésből – és tulajdonképpen jó szándékból – szeretnének visszaterelni minket az általuk helyesnek tartott vágányra. 

A bizonytalansággal és a mások véleményétől való félelemmel függ össze a harmadik gát: a maximalizmus. Annak érdekében, hogy csökkentsük a bizonytalanságot, illetve hogy még véletlenül se érdemeljünk ki negatív kritikát, igyekszünk mindent tökéletesen csinálni. A végtelenségig csiszoljuk az apró részleteket, nehogy hiba maradjon bennük. Ám ez azt eredményezheti, hogy nem készülünk el a részfeladatokkal, egy helyben toporgunk, és nem haladunk előre. 

Dilemma elleni gyakorlat

E három dilemma semlegesítésére egyetlen gyakorlatot javaslok: találj 5 olyan embert, akinek adsz a véleményére, és akiről tudod, hogy nem elfogult veled szemben, és nem is bátortalanítana el, próbáld ki velük ingyen a termékedet/szolgáltatásodat, majd kérj tőlük visszajelzést. Ezzel három legyet ütsz egy csapásra: oldódik a bizonytalanságod, mert már el tudod képzelni, hogyan működik majd élesben, amikor vevőkkel/ügyfelekkel dolgozol; hiteles és pártatlan visszajelzést kapsz, amit nem árnyékol be a féltés; kiléphetsz a maximalizmus csapdájából, és reális képet alkothatsz arról, hogy mi az, ami jó, és miben kell még fejlődnöd. Mindezek után hasznos tapasztalatokkal és információkkal felvértezve léphetsz tovább a következő szakaszba: amikor már élesben, üzleti alapon értékesíted a termékedet/szolgáltatásodat. 

Eggyel többször állj fel, mint ahányszor elbuksz!

A vállalkozás természetesen nem úgy működik, hogy az ember átlép a kezdeti akadályokon, és utána sétagalopp az egész. Ebben a műfajban mi magunk fizetjük meg a tanulópénzt. Így volt ez velem is. Először 2012-ben indítottam saját projektet egy üzlettárssal közösen: közösségi irodát nyitottunk a budapesti diplomatanegyed egy elegáns épületében. Ezzel az első fecskék közé tartoztunk, akik ilyesmibe vágták a fejszéjüket Magyarországon – és sajnos nem a mi létesítményünk bizonyult a legtartósabbnak. Habár nagyszabású nyitóbulit rendeztünk, és nagy lelkesedéssel dolgoztunk, hogy felfuttassuk a projektet, egy évvel később mégis be kellett zárnunk az irodát, mert nem bizonyult nyereségesnek. Vagyis ez a vállalkozás kudarcba fulladt. Kudarc esetén egyvalamit tehetünk: számot kell vetni azzal, hogyan jutottunk ide. 

Nekem is bőven volt mit levonnom következtetésként:

  • nem igazodtunk eléggé a célcsoportunkhoz (a viszonylag távolabbi diplomatanegyed helyett inkább a tömegközlekedés szempontjából jobban ellátott, szűkebben vett belváros lett volna vonzó a helyfüggetlenül dolgozó vállalkozóknak és szabadúszóknak);
  • elfogultak voltunk az ötletünk iránt, és figyelmen kívül hagytuk a gyenge pontokra figyelmeztető visszajelzéseket;
  • nem tartottuk a fókuszt, szétforgácsoltuk az energiáinkat, és a közösségi iroda mellett több projektet is elindítottunk. 

2013-ban visszamentem alkalmazottnak. További három évig közép-, illetve felső vezetőként dolgoztam az energetikai és az informatikai szektorban. Majd 2016-ban kezdtem ismét vállalkozni – rendezvények szervezésével, fiatal vállalkozók mentorálásával foglalkozom, valamint saját marketingügynökségemet vezetem –, és habár azóta is voltak hullámhegyek és -völgyek, nem követtem el olyasmit, ami a vállalkozásomba került volna. 

Nem az a fontos, hogy hányszor buksz el, hanem hogy hányszor tudsz felállni – tartja a mondás. Szerintem viszont: nem az a fontos, hogy hányszor buksz el, hanem hogy eggyel többször állj fel, mint ahányszor elbuksz. A kudarcaim nélkül nem lennék az, aki vagyok, nem tudnám mindazt, amit már tudok, és nem tudnék olyan körültekintően döntést hozni. Ahhoz, hogy eljussak oda, ahol jelenleg tartok, az kellett, hogy amikor kudarcot vallottam, félretegyem az egómat, szembenézzek a realitással, és levonjam a megfelelő tanulságokat.

Gondolkozz közösségben!

Jim Rohn amerikai üzletembernek tulajdonítják a mondást, miszerint „annak az öt embernek az átlaga vagy, akivel a legtöbb időt töltöd”. Amikor alkalmazottból vállalkozóvá válunk, fokozatosan átalakul a közeg, amelyben mozgunk: egyre inkább más vállalkozók körében töltjük az időnket, például mert valamilyen módon támogatni tudjuk egymás projektjét, vagy akár üzleti kapcsolatra lépünk. 

Sokan tanácstalanok azzal kapcsolatban, hol köthetnek ismeretségeket. Valójában sok hely és esemény alkalmas lehet erre: a meetupok, konferenciák, workshopok, az egy-egy téma köré szerveződő közösségi oldalak mind azt (is) szolgálják, hogy új kapcsolatokat építsünk. A közösségi irodák is olyan helyek, ahol szabadúszók, helyfüggetlen vállalkozók jönnek-mennek, akikkel nem nehéz szóba elegyedni egy kávé mellett. 

Mindenkinek javaslom, hogy tudatosan keresse azoknak a társaságát, akikkel hasonló érdeklődési területek és elvek mentén jól tud együtt gondolkodni, illetve akiktől tanulni tud. Ezekből az emberekből alakul ki az a kör, amelynek tagjai inspirálnak minket, akikről egy-egy területen jó példát vehetünk, és akikkel egy-egy projektre társulhatunk is. Ezekből az emberekből építjük fel a közösségünket.

A cikk eredetileg az Üzlet és Pszichológia magazin legfrissebb számában jelent meg. Keressétek az újságárusoknál, vagy rendeljétek meg itt. 

Dallos Zoltán
a szerző cikkei

(forrás: ÜPSZI)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés