hirdetés
hirdetés

Az elkötelezettség kulcsa

Munkahelyi légkör újratöltve – 5 bevált tipp a motivált csapatért

Legtöbbünk számára már lassan 10 hónapja elválaszthatatlan társ az állandó bizonytalanság érzése. Sokan nem tudják, mennyire áll biztos lábakon a munkahelyük, ezzel egy időben pedig rengeteg munkavállalónak a túlhajszoltság testi-lelki terheivel is meg kell küzdenie az otthoni munkavégzés – háztartási munka – gyereknevelés viharos háromszögében. Következésképp sok helyen a munkahelyi légkör sem a régi. Van kiút?

Határozottan igen! A FreeBees szakértője most elárulja, hogyan lehet ismét motivált és elkötelezett csapatunk 5 egyszerű lépésben.

A munkahelyi légkör javítása 5 egyszerű lépésben

1. Ismerjük el a jó teljesítményt

Habár az állandó home office nem teszi lehetővé a személyes megbeszéléseket, HR-esként nem szabad megfeledkeznünk a teljesítményértékelés fontosságáról. Ez a munkavállalók motivációjának megőrzésében ugyanis jelentős szerepet játszhat hosszú távon. Sőt, érdemes tudni, hogy a rendszeres visszajelzés hiánya akár még a fizetésnél is nagyobb mértékben befolyásolhatja a fluktuációt.

Emlékeztessük tehát a vezetőket arra, hogy ne várjanak az éves értékelésig – kiemelkedő teljesítmény esetén dicsérjék meg azonnal az adott kollégát vagy csapatot! Nem kell nagy dolgokra gondolni: egy személyes telefonhívás, de akár csak egy – néhány elismerő szót tartalmazó – e-mail is szinte csodákra képes, ami a munkavállalói elkötelezettség növelését, illetve a jó munkahelyi légkör megteremtését illeti!

Hónap dolgozója választás – két dimenzióban

A munkavállalói motiváció növelése érdekében minden hónapban elismerésben részesíthetjük a legjobban teljesítő kollégákat. Ennek alkalmanként online meeting keretében jelképesen átadott oklevél segítségével adhatunk hangot. Az oklevelet utólag postán is feladhatjuk az ünnepeltnek.

Mielőtt azonban bármilyen elismerési forma mellett is döntünk, a legjobb, ha HR-esként magukat a kollégákat kérdezzük meg, mire is vágynak, mi motiválja őket leginkább. Van, akinek egy rövid “Szuper vagy!” dicséret jelent sokat, és van, akinek egy hosszabb one-on-one meeting keretében adott pozitív visszajelzés adhat igazán szárnyakat.

Extra tipp
A jó teljesítményen kívül ne felejtsük el közösen megünnepelni az évfordulókat, születésnapokat sem! A legjobb, ha ezeket egy közös naptárban vezetjük, így biztosan nem feledkezünk meg egy jeles napról sem.

2. Teremtsük meg a munka-magánélet egyensúlyt

Veled is előfordult már, hogy home office alatt egész nap elfelejtettél felállni a képernyő elől, és csak késő este vetted észre, hogy még a reggelidet sem etted meg?

Az otthoni munkavégzés során bizony könnyű megfeledkezni az időről. Következésképp a munkavállalók gyakran túlhajszolják magukat. A jó munkahelyi légkör kialakítása érdekében fontos, hogy ilyenkor a vezetők rugalmas munkaidőt biztosítsanak. Szülőknek például nagy könnyebbséget jelenthet, ha a munkaidőt – a jelenleg sok esetben távoktatásban tanuló – gyermekeik napirendjéhez igazíthatják.

Sőt, ha van rá módunk, home office alatt akár “ajándék” szabadnapokat is adhatunk minden kollégának, hogy a nagy hajtás közben biztosan maradjon idő a mentális feltöltődésre is.

Felejtsük el a mikromenedzselést!

A munkamorál javítása érdekében fontos, hogy a munkaidő percre pontos nyomonkövetéséről a célok elérésére helyezzük a hangsúlyt. Hagyjuk például, hogy a kollégák home office alatt eltérjenek a hagyományos munkaidőtől. Amíg határidőre elkészül minden, nem érdemes a munkával töltött időt firtatni!

Ha ugyanis megengedjük a kollégáknak, hogy akkor dolgozzanak, amikor igazán produktívnak érzik magukat, nemcsak a vezetőjükbe vetett bizalmuk, de a teljesítményük is markánsan nőni fog.

3. Biztosítsunk ideális munkakörnyezetet

Ha a járvány miatt bizonytalan ideig teljes home office-ra állt át a cég, ne hagyjuk magukra az otthon maradt munkavállalókat! A kényelmes munkavégzés elősegítése, illetve a jó munkahelyi légkör megteremtése érdekében gondoskodjunk arról, hogy a kollégák munkaállomása otthon is kényelmes és jól felszerelt legyen.

Ehhez segítséget nyújthat, ha a vezetőség biztosítja a munkaeszközöket (pl. laptop, monitor, íróasztal, szék) a dolgozók számára. Ezeket a munkavállalók akár az üres irodából is hazavihetik ideiglenesen.

Virtuális eszközökkel a jó munkahelyi légkörért

Gondoskodjunk azokról a virtuális home office eszközökről is, amelyek segítik a kapcsolattartást és a hatékonyságot az otthoni munkavégzés során.

A zökkenőmentes projektmenedzsment érdekében használhatjuk például a Trello vagy az Asana feladatmegosztó eszközöket. A dokumentumok rendszerezésére, tárolására és megosztására kiváló választás lehet a Dropbox vagy a Google Drive. A “majdnem személyes” kapcsolattartásra pedig remek megoldást jelenthetnek a Zoom segítségével lebonyolított videókonferenciák.

Végül a FreeBees alkalmazás segítségével home office-ban is gyerekjáték lehet a kollégák rendes vagy betegszabadságainak, továbbá a céges eseményeknek és az extra munkanapoknak a nyomon követése. A beérkező igényekről egyetlen kattintással dönthetünk, a felhasznált szabadságokat pedig tetszőleges csapatra és időszakra is lekérhetjük!

4. Jó hangulat, hatékony csapatmunka – home office-ban is!

Azoknak a kollégáknak, akik csapatmunka során tudnak csak igazán kibontakozni, kihívást jelenthet a jelenlegi időszak: könnyen eluralkodhat rajtuk a stressz és az elszeparáltság érzése. Ne hagyjuk, hogy idáig romoljon a helyzet!

HR-szakemberként fontos, hogy felhívjuk a vezetők figyelmét a csapaton belüli kommunikáció fontosságára. Javasolhatjuk például az agilis megbeszélések bevezetését. Ennek módja?

Jelentkezzen be a csapat videókonferencia keretében hetente kétszer. Alkalmanként mindenkinek 2 perce van arra, hogy elmondja a többieknek, mivel haladt előző nap, mit fog ma csinálni, illetve milyen esetleges akadályokat lát, amihez segítséget szeretne kérni.

Ezzel az egyszerű módszerrel nemcsak jó munkahelyi légkört teremthetünk, de könnyedén megőrizhetjük a munkafolyamatok dinamizmusát is.

Ne mindig csak a munka legyen a téma!

A jó hangulat a munkahelyen általában könnyen megteremthető: sokszor már egy közös reggeli kávézás is elegendő lehet ahhoz, hogy vidáman induljon a nap. De mi van akkor, ha már hónapok óta csak két dimenzióban látják egymást a csapattagok?

Amikor elmaradnak a közös ebédek, ünneplések, kulcsfontosságú a csapatszellem erősítése. Hogyan?

A Hangouts-, Zoom- vagy Skype-megbeszéléseken kívül létrehozhatunk például különböző Slack-csatornákat, ahol nemcsak munkahelyi ügyekről, hanem más, személyes témákról is beszélgethet a csapat. Ez lehet például egy “Kitchen channel”, amely ugyanúgy működhet, mint az irodai konyha: bárki bármikor felkeresheti egy jó kis “fejszellőztető” beszélgetésre két feladat között. De szervezhetünk például virtuális (kötetlen) közös ebédeket is, amikor is ugyanúgy teret engedhetünk a vidám hangulatú csevegésnek, közös lazításnak, mintha csak a munkahelyi kantinban ülnénk. Az igazán jó hír?

Ezekkel a módszerekkel nemcsak jó munkahelyi légkört teremthetünk, de a produktivitást is jelentősen növelhetjük!

5. Teremtsünk lehetőséget a szakmai fejlődésre

A munkahelyi légkört befolyásoló tényezők közé sorolható a különböző tréningek, workshopok biztosítása is. Ezek ugyanis nemcsak a munkavállalók szakmai fejlődését szolgálják, de növelik a kollégák vezetőségbe vetett bizalmát is.

A jó munkahelyi légkör alapja, ha az egyéni fejlesztési terv kialakításába bevonjuk magukat a munkavállalókat is. Kérjünk inputokat az alkalmazottaktól, hogy jobban megérthessük a karriercéljaikat és motivációjukat. Például megkérdezhetjük őket, mit szeretnének elérni a következő négy-öt évben, illetve jelenleg mi okoz nehézséget számukra, min szeretnének változtatni.

Ha a munkavállalók úgy érzik, tiszteletben tartjuk a véleményüket és kéréseiket, valamint tényleg személyre szabott fejlődési tervet biztosítunk számukra, sokkal elégedettebbek és elkötelezettebbek lesznek hosszú távon.

Tűzzünk ki évente 1-2 célt

Tervezgetés közben figyeljünk arra, hogy ne essünk át a ló túlsó oldalára: 1-2 célnál többre ne fókuszáljunk egyszerre. A túl sok célkitűzés ugyanis csak frusztrálhatja a munkavállalókat, akik így az akadályokat is nehezebben vehetik.

Figyeljünk arra, hogy az átadott terv se legyen túl bonyolult. Egy oldal bőségesen elég arra, hogy átadjuk az üzenetet. Tehetünk bele rövid jegyzeteket, felsorolásokat, sőt, akár grafikákat is, hogy jobban érzékeltessük az elérendő célokat, illetve szükség esetén bármikor könnyen és gyorsan átfutható legyen a terv.

Összefoglalás

A jó munkahelyi légkör megteremtésére a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan oda kell figyelnünk.

Ahhoz, hogy hosszú távon is elkötelezett és lelkes kollégákkal dolgozhassunk együtt, elengedhetetlen, hogy több figyelmet fordítsunk a jó teljesítmény elismerésére, az ideális munkakörnyezet kialakítására, valamint a csapatszellem erősítésére. Ezenfelül a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése, valamint a szakmai fejlődés lehetőségének biztosítása is kiemelt jelentőséggel bír, ha valóban kellemes munkahelyi légkört szeretnénk teremteni kollégáinknak.


Lázár Kata, digital marketer, FreeBees.io
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

hirdetés