hirdetés
hirdetés
hirdetés

Tudatossággal céljaink elérése felé

Motivációs útmutató a karantén idejére

Eldöntöttük, hogy kihozzuk a legtöbbet a karantén időszakából: rendszeresen edzünk, hogy formába lendüljünk, végre lesz több időnk olvasni, fejleszteni magunkat... Aztán ahogy telnek a napok, azt vesszük észre, hogy mindezek a tervek nem egészen úgy haladnak, ahogy elképzeltük. Nem is csoda, hiszen egy bizonytalan helyzet kellős közepén vagyunk, s néha érezhetjük úgy – teljesen jogosan -, hogy semmihez sincs kedvünk. Azt is sokan megéljük, hogy a már meglévő elvárásaink mellé újak csapódnak, több szerepben kell egyszerre helyt állnunk. Így mégis hogyan tarthatjuk fent vagy szerezhetjük vissza a motivációt?

Figyeljük meg időgazdálkodásunkat! Először is, nagyon fontos hangsúlyozni, hogy legyünk magunkkal türelmesek és elfogadók. Ne támasszunk magunk elé több elvárást, mint amennyit egyébként, a karantén időszaka előtt tettünk. A napunk jelenleg is 24 órából áll, bár az tény, hogy másképp kell strukturálnunk. Ezért ha úgy érezzük, hogy elúszunk az idővel és a tervezett feladatainkat nem tudjuk elvégezni, érdemes egy hét során megfigyelni, mivel mennyi időnk megy el. Ha tehetjük, minél pontosabban jegyezzük fel, hogy melyik órában mivel foglalkoztunk. Lesznek ismétlődő feladatok: pl. a főzés vagy a gyerekekkel való tanulás. Ha több napon keresztül monitorozzuk időkihasználásunkat, akkor reális képet kapunk arról, hogy mikor tudunk a legproduktívabban dolgozni, mely tevékenységek mennyi időt vesznek el, és hol lehetünk a napjaink során tudatosabbak. Például, jelen helyzetben elkerülhetetlen, hogy a felbukkanó híreket olvassuk, de odafigyelhetünk, hogy mennyi időt szeretnénk ezzel tudatosan tölteni. 

Emlékeztessük magunkat a jutalomra! Céljaink eléréséhez jó motivációs eszközt jelent, ha emlékeztetjük magunkat, hogy miért is csinálunk valamit. Ünnepeljük meg apróbb sikereinket is!

Mérlegeljük a szükséges erőforrásokat! Van, amikor a jutalom gondolata nem elég. Amikor eldöntjük, hogy valamibe belevágunk, gyakran a célhoz kapcsolt jutalom vezérel minket. Amikor azonban belevágunk a feladat elvégzésébe, figyelmünk az erőfeszítésre irányul, amit bele kell tennünk a feladatba. Ha ez az erőfeszítés nagyobb, mint amire számítottunk, akkor előfordulhat, hogy kihátrálunk. A kutatások megállapították, hogy agyunk jutalmazó rendszere aktívabb a döntés során (hogy belevágunk a tevékenységbe), mint a kivitelezés során. Így érdemes úgy belekezdeni egy feladatba, hogy előbb mérlegeljük a szükséges erőfeszítés mértékét, és hogy erre készen állunk-e, belefér-e a napirendünkbe, aztán pedig, ha nehézkessé válik az előrehaladás, emlékeztetjük magunkat a jutalomra.

Tűzzünk ki célokat közösen! Szintén motivációnövelő módszer, ha másokkal együtt tűzünk ki célokat. Például, ha elterveztük, hogy minden nap szeretnénk egy kicsit mozogni, akkor nyugodtan lehet ez egy közös esti családi program is. 

Csak lépésről lépésre! Ügyeljünk a fokozatosságra és igyekezzünk minden nap egy lépéssel közelebb kerülni kitűzött célunkhoz. Ne „sprintben”, hanem „hosszú távú futásban” gondolkodjunk.

Ha tudatosan megtervezzük napjainkat, számolva az esetleges elcsúszásokkal, és reális célokat tűzünk ki, akkor szépen lassan képesek lehetünk ezeket a lépéseket beépíteni mindennapjainkba. Legyünk türelmesek magunkkal, adjunk időt ahhoz, hogy beálljon az „új normális” rendszer az életünkben és ne legyünk túl szigorúak önmagunkkal szemben. 

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: CNN)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tippek, amivel a HR időt, pénzt spórol és/vagy lojalitást nyer! Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés