hirdetés
hirdetés

Felmérés

Mit várhatnak a kkv-k a robotizálástól?

A kis- és középvállalkozások csaknem egynegyede tervezi a robotizálás bevezetését az elkövetkező 3 évben a Universal Robots megbízásából készített, „A kkv-k robotizálási barométere” nevű felmérés szerint. A robotizálást tervező cégek mindössze 22,5%-a tervezi a cobotok bevezetését, ugyanakkor ez a mutató összefüggésben áll a vállalkozás méretével. A kisvállalkozások képviselőinek 22,8% -a vezetné be a cobotok használatát, míg a közepes méretű vállalkozásoknál ez az arány 21,1%.

A tanulmányt egy független kutatási ügynökség végezte március 9. és április 6. között.

A robotizálás bevezetése szempontjából a költségek csökkentése, a versenyképesség erősítése és a termelés növelése a legfontosabb tényező a kkv-k számára. A termelés növelése és a munkavállalók fluktuációjával járó nehézségek kiküszöbölése a kisvállalkozások jellemző mozgatórugói. A kkv-k többek között azt várják a robotizálástól, hogy lehetővé tegye számukra a termelési költségek csökkentését, javítva ezáltal annak hatékonyságát (72%), továbbá növelje a versenyképességet (71,4%), és a gyártott termékek mennyiségét (68,7%), ami nagyobb jelentőséggel bír a kisvállalkozások számára. Ezeken felül a vállalatok számára fontos az emberi hibák kiküszöbölése (61,3%), az alkalmazottak megtartása (63,9%), valamint a termékek minőségének (56,6%) és a termelés rugalmasságának (54,6%) javítása.

A válaszadók elsősorban a következő folyamatok robotizálását tervezik: összeszerelés (27,6%) csomagolás és raklapra helyezés (20,3%), gépkiszolgálás (14,7%), festés (13,4%) pick and place (12,7%).

Ennyi idő alatt várnak megtérülést a robotizálástól

A vállalatok 1,5% -a a robotokba történő befektetés megtérülését 1 éven belül, 22,5%-a 1–2 éven belül, 33,9%-a 2–3 éven belül, 13,9%-a 3–4 éven belül, míg 9,9% 5 vagy több éven belül várja. Természetesen a vállalkozók azt szeretnék, ha ez az időszak a lehető legrövidebb lenne, a válaszadók közel 31%-a szerint 1–2 év, 23,9%-a pedig 2–3 év lenne a befektetés optimális megtérülése.

Vállalati méret szerint a termelés robotizálása a következő 3 évben a kisvállalkozások esetén 25,2%-ra, a középvállalkozásoknál pedig 47,5%-ra tehető. Következésképpen minél nagyobb a vállalkozás, annál nagyobb a robotizálás valószínűsége. A robotokkal kapcsolatos tapasztalat kiemelkedően fontos szerepet játszik a jövőbeli beruházások tervezésében, mivel a robotizálást jelenleg tervező vállalkozások csaknem egynegyede már rendelkezik robotokkal. A legmagasabb robotizálási szintet a műanyag- és vegyipari gyártók, valamint a fémmegmunkálás és a gépgyártás területén azonosították.

A kkv-k csaknem 75%-a nem is ismeri a robotmárkákat

Azon vállaltok, amelyek nem tervezik a robotizálás bevezetését, a következő indokokkal érveltek: termelési profiljuk nem igényli robotok telepítését (64,5%), a termelés mérete nem igényel robotizálást (47,5%), alkalmazásukat nem lehet robotizálni (44,5%), a vállalat nem látja a robotizálás előnyeit (37,2%) vagy termelésük léptéke nem indokolja azt (34,3%). A robotgyártók és márkáik ismerete szintén befolyásolja a jelenlegi keresletet. Általában véve a márkák ismertsége rendkívül alacsony, a kkv-k csaknem 75%-a nem ismeri a robotmárkákat. Ezek a márkák elsősorban a középvállalkozások körében ismertek.

„Folyamatosan azon dolgozunk, hogy tágítsuk az együttműködő automatizálással megoldható feladatok körét. A gyártók sosem tudták még ilyen egyszerűen kihasználni az általunk gyártott cobotok előnyeit, amelyek képesek megbirkózni az egyre nehezedő munkaterheléssel, jobb megoldást eredményezve ezáltal. Áprilisban nyilvánosságra hoztunk legújabb webinar koncepciónkat. A részvétel ingyenes minden olyan cégtulajdonos számára, akik többet szeretnének tudni az automatizálásról. Célunk, hogy támogassuk a vállalatok tulajdonosait, ha segítségre van szükségük a termelés automatizálásával kapcsolatos döntési folyamatokban. A Universal Robots automatizálási szakértői és értékesítési tanácsadói rendelkezésre állnak, hogy útmutatást és tanácsot adjanak az együttműködésen alapuló robotikát bevezető projektekkel és új üzleti lehetőségekkel kapcsolatos kérdésekben" – magyarázta Slavoj Musilek, a Universal Robots vezérigazgatója (Közép-Kelet Európa, Oroszország, Független Államok Közössége).

A kobot jobb, mint a robot?

Az együttműködő robotokról alkotott véleményekkel kapcsolatos kérdésre a válaszadók csaknem 45%-a azt nyilatkozta, hogy a cobotok képesek elvégezni olyan feladatokat, amelyekre a robotok előtte alkalmatlanok voltak, 42%-uk megjegyezte, hogy a cobotok biztonságosan működnek együtt az emberekkel, 24,1%-uk szerint pedig jelentősen olcsóbbak.

A „A kkv-k robotizálási barométere” felmérést az SC&C kutatóvállalat végezte 180 magyarországi kis- és középvállalkozásra kiterjesztve március 9. és április 6. között. A felmérésben a következő iparágak vállalkozásai vették részt: fémmegmunkálás és gépgyártás; műanyag feldolgozás; vegyipar; élelmiszer- és dohányipar; fa és fatermékek ipara (beleértve a bútorokat); textil- és ruházati ipar; elektromos- és elektronikai ipar; építőipar; autóipar; papír- és papír termékek ipara, nyomtatóipar; üvegipar, kerámiaipar, kő- és ásványi anyagok ipara. A felmérés CATI módszerrel (számítógéppel támogatott személyes megkérdezés), a Universal Robots megbízásából készült.

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés