hirdetés
hirdetés
hirdetés

Változásmenedzsment

Minden munkatárs felteszi a kérdést: „Miért jó ez nekem?”

A digitális transzformáció elérte a HR világát is. A modern technológiák alkalmazása egyszerűbbé teszi a – gyakran határokon is átnyúló – szervezeti és stratégiai célok elérését. A gamification ideológiáján alapuló üzleti stratégiák alkalmazásával nagyobb számú munkavállalót vonhatunk be, transzparensebbé tehetjük a teljesítményértékelési rendszert, jutalmazhatjuk a cégünk számára fontos eredményeket elérő kollégákat, valamint a kétoldalú kommunikációnak köszönhetően folyamatos visszajelzéseket adhatunk és kaphatunk.

Fontos kiemelnünk az adatokon alapuló döntéshozatalt is, hiszen egy-egy ilyen digitális rendszer, eszköz akkor tud igazán a segítségünkre lenni, ha a HR irányú adatokat integráltan gyűjti, majd egyszerűbben értelmezhető, színes vizualizációkként jeleníti meg.

Az alábbi legfontosabb kérdésekre válaszolva: Milyen eszközöket használjunk? Hogyan vonjuk be a munkavállalókat az ilyen jellegű projektekbe? Hogyan tartsuk fenn az alkalmazottak érdeklődését? Milyen gyakran és hogyan kell feléjük kommunikálni a fontos üzeneteket? Hogyan tudjuk folyamatosan figyelni és mérni az eredményeket?

A változással szembeni szokásos ellenállás

A vállalati működést érintő változások – mint egy új teljesítményértékelési-rendszer vagy kommunikációs csatorna - bevezetése során gyakran ütközünk akadályokba, melyek elsősorban a kollégák fejében lévő prekoncepciókon alapulnak. Fontos, hogy minden esetben a könnyedséget tartsuk szem előtt, és egyértelmű választ adjunk a Miért is jó ez nekem?” kérdésre. Az alábbi tevékenységek segítenek bennünket abban, hogy meg tudjuk adni a választ a fenti kérdésre.

1. Kick Off esemény

Kollégáink sokkal nyitottabbak lesznek egy-egy változásra, ha éreztetjük velük, hogy az az ő érdekeiket szolgálja. Fogalmazzuk meg pontosan, hogy mi a célunk az adott változtatással és milyen új lehetőségeket nyit meg mindez. Egy kötetlen Kick Off esemény kiváló alkalmat nyújt arra, hogy személyesen beszéljünk mindezekről, és választ adjunk a felmerülő kérdésekre. A közös élmény segít abban, hogy megnyerjük őket a projektünknek, hisz a motivált ember egyben elkötelezett is.

2. Tegyük transzaparenssé az eredményeket!

Fontos, hogy az eredményeket egy mindenki által elérhető és látható felületen jelenítsük meg, ezzel is fenntartva a munkavállalók érdeklődését.

Egyszerű pszichológia – egy ilyen transzparens felületen, a mérföldkövek, ranglisták feltüntetésével motiválhatjuk a közösséget egy újabb cél elérésére.

A gamification ideológiájának egyik legnagyobb előnye, hogy elsősorban virtuális pontok és badge-ek segítségével alakít ki egészséges és az elköteleződést támogató versenyhelyzetet – az anyagi juttatások előtérbe helyezése nélkül.

3. Kezdjünk könnyen elérhető célokkal!

A Kick Off eseményen kisebb feladatok elvégzéséért – például employee engagment platformok esetében a felhasználói profil vagy profilkép feltöltése – azonnal jutalmazhatjuk a résztvevőket, ezzel felkeltve érdeklődésüket. Ezek az ötletek nem csak a versenyszellemet erősítik, hanem még személyesebbé teszik az élményt. Az azonnali visszacsatolásnak köszönhetően a résztvevők azonnali sikereket könyvelhetnek el maguknak!

4. Ne legyünk túl “tranzakcionálisnak”

Fontos, hogy a Miért jó ez nekem?” kérdésre ne a ha ezt teszed, ezt kapod választ adjuk, hisz így könnyen beleeshetünk a tranzakcionalitás csapdájába.

Érdekesebbé tehető a jutalmazás, ha olyan célokat szolgál, amelyek kielégítik a munkavállalók szociális igényeit, vagy elősegítik a munka-magánélet egyensúlyát. Ilyenek lehetnek például a csapattal való jobb együttműködés egy sport vagy tanulási tevékenység kapcsán. Egy kreatív cím egy-egy kihívást jelentő mérföldkő megjelölésével figyelemfelkeltő lehet, miközben mégsem az anyagi juttatások kerülnek előtérbe.

5. "Ki kicsoda?”

A “Ki kicsoda?" nevű játék kiváló indítás egy kis ismerkedésre. Arra ösztönözzük vele az alkalmazottakat, hogy megosszanak egymással érdekes tényeket magukról. Lényegében ez az első lépés, mikor meghívjuk őket a játékba. Az egész folyamat izgalmasabbá válik, mert motiválja őket, hogy megtudják, melyik kollégájuk mivel tölti a szabadidejét, ki a legjobb szakács, ki járt már a Fülöp-szigeteken vagy úszta át a Balatont. Akik a leggyorsabban kitalálják, hogy egy-egy profilszöveg mely kollégát takarja, azt jutalomban részesítjük. Ez a játék nagyszerűen ösztönzi az együttműködést és a többfunkciós interakciót. Itt érzik meg igazán először a korábban már említett azonnali visszacsatolás, sikerélmény és jutalmazás ízét.

6. Motiváljuk kollégáinkat, hogy ismerjék meg egymást munkaidőn kívül is!

Bátorítsuk munkavállalóinkat, hogy osszanak meg személyesebb információkat, képeket, eseményeket egymással, ajánljanak programokat. Ez segít abban, hogy kollégáink ne csak munkatársként, de barátként tekintsenek egymásra. Kutatások alapján, a munkahelyi barátságok nagy mértékben növelik a dolgozói elkötelezettséget.

7. Építsünk a véleményvezérekre!

Lényünkből fakadóan nem tudunk nem kommunikálni. Adott „influencer” kollégák bevonása egy HR-Kommunikáció irányultságú projektbe egyszerűen nélkülözhetetlen. Az úgynevezett "véleményvezérek" segítségével pedig elérhetjük a kevésbé elfogadó és inaktívabb csoportokat is.

8. Ismerjük el az úttörőket!

A cég számára fontos témákhoz kapcsolódó úttörő tevékenységeket – mint tanulócsoportokat verbuválni és hackatont szervezni egy IT cégnél, akik éppen a tudásmegosztást szeretnék népszerűsíteni – motiválni és jutalmazni kell! Fontos, hogy személyesen gratuláljunk az ilyen kezdeményezésekhez egy olyan csatornán, amelyet mindenki lát.

9. ADAT. INFORMÁCIÓ. ÉRTÉK.

Az Employee Engagement project során fontos a projektadatok folyamatos gyűjtése és elemzése, hisz ezekből az adatokból információt kapunk a projekt eredményességéről és a fejlesztendő területekről. A résztvevők aktivitását, reakcióit és véleményét figyelembe véve alakíthatjuk stratégiánkat, tanulhatunk a feedback-ekből – így javítva a munkavállalói élményt. Elemezz, értelmezz, cselekedj!

 

Angyal Fruzsina , Senior Business Development Manager and Employee Engagement Evangelist, Nextent Informatika Zrt.
a szerző cikkei

Bodnár Anita, Employee Engagement Evangelist, SelfDrvn
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: október 9., 19.00

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak október 11-én.

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés