hirdetés
hirdetés
hirdetés

Feedback

Mikor ne használd a 360 fokos értékelést?

A 360 fokos értékelés használatával árnyaltabb képet kaphatunk saját magunkról és beosztottainkról is. Azonban az előnyök mellett, néhány hátulütőt is magában rejt ez az értékelési módszer.

Hagyományos hierachikus szervezeti felépítésben a beosztottak a közvetlen feletteseiktől kapnak visszajelzést. Ezek azonban leszűkítik az értékelést egy nézőpontra. Minél több, különféle forrásból származó véleményt veszünk figyelembe, annál átfogóbb képet kaphatunk. Ennek egyik eszköze a 360 fokos értékelés. A módszerrel a dolgozók erősségeit és gyenge pontjait lehet feltárni, így általában önmagában alkalmazva azonban nem ad kielégítő képet a teljesítményről. Más módszerekkel kiegészítve azonban színesíti a dolgozókról alkotott képet.

A 360 fokos értékelésről

A 360 fokos értékelés során – ahogy a nevéből adódik – minden irányból érkezik visszajelzés. A 360 fokos értékelés során nem a munkateljesítmény van a fókuszban, hanem a dolgozó készségei és képességei. Célja az erősségek és gyengeségek feltárása, és ezáltal a javítandó területek feltérképezése. A számtalan forrásból származó információ pedig növeli az értékelés megbízhatóságát.

 

 Miért érdemes ezt a módszert alkalmazni?

1. Átfogó képet kapunk

A többféle forrásból származó információk és vélemények széleskörűbb és pontosabb értékelést tesznek lehetővé, valamint növelik az értékelés megbízhatóságát. Visszatérő elemeket és mintázatokat fedezhetünk fel, amelyekre a fejlesztés során helyezhetjük a hangsúlyt. Továbbá, fény derülhet azokra a különbségekre, amelyek eltérő szerepeinkből adódnak.

2. Segíti a teammunkát

Ha egy csoportban az egyének tisztába kerülnek a gyengeségeikkel és erősségeikkel, amelyeken aztán elkezdenek dolgozni, az csoportszinten is előnyökkel jár. Növeli a csoport hatékonyságát és produktivitását.

3. Lehetővé teszi a mentális nézőpontváltást

Az értékelés felnyithatja szemünket az előttünk homályba merülő tulajdonságainkkal és jellemzőinkkel kapcsolatban. A névtelenség mögé burkolózva nagyobb eséllyel kapunk őszinte visszajelzést munkatársainktól a javítandó területekkel kapcsolatban.

Mire figyeljünk?

Bár számos előnyt rejt magában, nem minden szervezeti kultúra alkalmas a 360 fokos értékelésre. Ha a szervezetet a bizalmatlanság légköre és súrlódások hatják át, érdemes fokozott óvatossággal nyúlni a 360 fokos értékelés eszközéhez!

1. Negatív hangulatot idézhet elő

Ha a visszajelzések többségükben a negatív pólus felé közelítenek, akkor ember legyen a talpán, aki képes egyből építő jelleggel felfogni a kritikát. Azonban a sértett és dühös reakciók rombolhatják munkahelyi légkört.

2. Pontatlanságokat rejthet magában

Bár a többféle forrás használatával növelhetjük az értékelés pontosságát, még így is előfordulhatnak torzítások. A munkatársak pozitívabb véleményt fogalmazhatnak meg, mint ami a valóság, egyszerűen a szociális kívánatosság elve alapján. Ez főleg kis létszámú és baráti kapcsolatokba áthajló munkahelyi környezetben lehet jelentős, ahol a szoros kapcsolódások miatt nehezebb az elfogulatlanság talaján maradni. Nagyobb létszámú szervezetek esetén viszont a felszínes kapcsolatok rejtenek magukban kockázatot. Előfordulhat, hogy olyan személyektől kapunk értékelést, akik nem ismernek minket áthatóan.

3. Hangsúly a gyengeségeken

Ha a végleges riportban a gyenge pontok kerülnek fölénybe az erősségekkel szemben, az demotiváló hatású lehet. Az értékelésnek része a javítandó területek feltérképezése, azonban fontos emellett ráerősíteni az aktuálisan jól funkcionáló készségekre is.

A 360 fokos értékelés átfogóbb és hitelesebb képet adhat önmagunkról és a csapatunk egészéről is, azonban érdemes szem előtt tartani a hátulütőit is. Így lehetőségünk lesz az előnyök maximalizálására.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Officevibe)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés