hirdetés
hirdetés
hirdetés

10 kommunikációs szabály

Miért nem tudunk társalogni, és mit tehetünk ez ellen?

Hányunkkal fordult már elő, hogy töröltünk a Facebookról valamelyik ismerősünket, mert sértő megjegyzést tett politikával, vallással, gyerekneveléssel vagy étellel kapcsolatosan? És hányan ismerünk legalább egyvalakit, akit kerülünk, mert egyszerűen nem akarunk beszélni vele? Napjainkban egyre égetőbb kérdés, hogy miért is nem tudunk beszélni egymással, és hogy mit tehetnénk ez ellen.

Celeste Headlee társalgásszakértő és rádiós műsorvezető tíz egyszerű tanácsot oszt meg népszerű TED-előadásában, amelyek megfogadásával jobb társalgókká válhatunk – ami mind a magánéletben, mind a munkában nemcsak hasznos, de elengedhetetlen készség (kellene, hogy legyen).

Régebben a művelt társalgáshoz elég volt a My Fair Lady Higgins professzora tanácsát követnünk: „Beszélgess az időjárásról és az egészségről”. De manapság a klímaváltozás és az oltásellenesség megjelenésével már ezek a témák sem biztonságosak… A világban, amelyben ma élünk, minden társalgás vitába torkollhat, és még a csip-csup ügyeknek is heves harcosai és ellenzői vannak.

Nem figyelünk egymásra, és ez baj

 A Pew Research egy 10 000 amerikai felnőttről készített felmérésben megállapította, hogy az egyoldalúságunk és a megosztottságunk ma minden eddiginél nagyobb mértékű. Kevésbé törekszünk megegyezésre, azaz nem figyelünk egymásra. A társalgás egyensúlyt kíván a beszélgetés és az odafigyelés között, de valahogyan elvesztettük ezt az egyensúlyt. Az értelmes, magabiztos társalgás készsége ma a leginkább elhanyagolt képességünk, és úgy tűnik, hogy a gyerekeinknek is képtelenek vagyunk megtanítani. Ez pedig beláthatatlan következményekkel járhat…

„Szeretném megtanítani önöket, hogyan beszélgessenek, és hogyan figyeljenek” – mondja el Celeste Headlee, aki hivatásos beszélgetőként már több száz órányi beszélgetést tudhat a háta mögött. Rádiós személyiségként a legkülönbözőbb emberekkel folytatott le beszélgetést: olyanokkal, akikkel egyetértett, és olyanokkal is, akikkel gyökeresen más véleményen volt. Tehát birtokában van annak a tudásnak, hogyan társaloghatunk sikeresen. Nézzük meg Headlee tíz jótanácsát (pontosabban szabályát) azzal kapcsolatban, hogyan társaloghatunk jobban!

1. szabály: "Ne foglalkozzanak mással!"

Ez nem csak annyit jelent, hogy tegyük le a telefont, a táblagépet, az autókulcsot, vagy ami a kezünkben van. „Legyenek jelen. Legyenek ott. Ne gondoljanak a főnökkel való vitára. Ne gondoljanak arra, hogy mi lesz a vacsora. Ha be akarják fejezni a beszélgetést, fejezzék be, de ne legyenek félig benne, félig kívül.”

2. szabály: "Ne papoljanak!"

"Ha úgy akarnak véleményt mondani, hogy ne lehessen válaszolni, vitatkozni, ellenezni vagy hozzátenni, akkor írjanak blogot!" – mondja Headlee. Minden társalgáshoz úgy kell hozzáállni, hogy valamit lehet tanulni belőle. M. Scott Peck, a híres pszichiáter azt mondta, a valódi odafigyeléshez félre kell tennünk saját személyünket. Ebbe beletartozik az is, hogy néha félre kell tenni a véleményünket. Azt mondta: ha a beszélő érzi ennek elfogadását, egyre kevésbé lesz félénk, és egyre inkább feltárja rejtegetett gondolatait a másik személynek. Amint azt Bill Nye amerikai tudományos ismeretterjesztő, televíziós személyiség és gépészmérnök találóan megfogalmazta: "Mindenki, akivel valaha is találkozol, tud valamit, amit te nem."

3. szabály: "Használjanak kérdőszavakat!"

Ez ügyben az újságírókról érdemes példát venni. Kérdéseinket kezdjük úgy, hogy ki, mi, mikor, hol, miért, hogyan. Ha eldöntendő kérdést teszünk fel, egyszerű lesz a válasz. Ha azt kérdezném: "Rémisztő volt?", akkor a kérdés leglényegesebb szavára érkezik válasz, ami a "rémisztő", és a válasz "Igen" vagy "Nem". "Mérges voltál?" "Igen." Engedjük, hogy a másik kifejtse a választ! Hogy miért? Mert ő az, aki tudja a választ. Kérdezzünk például úgy, hogy "Milyen volt?", vagy "Milyen érzést keltett...?" –, és akkor a másik talán megáll egy pillanatra, elgondolkozik, és sokkal érdekesebb választ kapunk a kérdésünkre.

4. szabály: "Gyorsítsák a beszélgetés áramlását!"

Azaz, ha közben eszünkbe ötlenek mindenféle gondolatok, ki kell őket űznünk a fejünkből. Gyakran hallunk interjúkat, amelyben a vendég percekig beszél, majd a műsorvezető feltesz egy kérdést, ami a semmiből jön, vagy már válaszoltak rá. Tehát a riporter valószínűleg már két perce nem figyelt, mert ezen az okos kérdésen agyalt, amit mindenképpen fel akart tenni. Ugyanezt csináljuk mi is: ülünk és beszélgetünk valakivel, aztán hirtelen eszünkbe jut valami egészen más: egy megoldandó feladat, vagy éppen valami, amit aznap reggel a dugóban ülve láttunk. És már nem is figyelünk oda: történetek, ötletek bukkannak elő. Hagyni kell, hogy jöjjenek, és hogy tovaszálljanak.

5. szabály: "Ha nem tudnak valamit, ismerjék el!"

A rádióknál ma már sokkal inkább tudatosult, hogy az adásokat rögzítik, ezért a műsorvezetők figyelnek rá, hogy miben szakértők, mit tudnak biztosan. Legyünk mi is óvatosak! Ne legyen felszínes a beszélgetés.

6. szabály: "Ne vegyék azonosnak a tapasztalatokat!"

Ha a másik arról beszél, hogy valaki meghalt a családban, ne kezdjünk el mi is egy családtag elvesztéséről beszélni! Ha az illető munkahelyi zűrökről panaszkodik, ne reagáljunk azzal, hogy mi mennyire utáljuk a munkánkat! Az nem ugyanaz, ugyanis minden tapasztalat egyedi. És fontos, hogy ne mi legyünk előtérben. Nem kell megragadni a pillanatot, hogy bebizonyítsuk, milyen nagyszerűek vagyunk, vagy hogy mennyire szenvedünk. Mikor valaki megkérdezte Hawkingtól, mennyi az IQ-ja, azt felelte: „Fogalmam sincs. Aki az IQ-jával henceg, mind lúzer." A társalgás nem önreklámra való.

7. szabály: "Kerüljék az ismétlést!"

Az ismétlés lekezelő és igen unalmas, de sajnos hajlamosak vagyunk rá, Különösen munkahelyen, vagy amikor gyerekeinkkel beszélgetünk, kénytelenek vagyunk érvelni, és közben állandóan ismételjük önmagunkat. Ne tegyük!

8. szabály: "Hagyják ki, ami felesleges!"

Az embereket nem érdeklik az évszámok, a nevek, a dátumok, a sok részlet, ami egyébként is nehezen jut eszünkbe. Ezek nem fontosak. Az a fontos, hogy mi, a beszélgetőpartnerek milyenek vagyunk, és mi az, ami közös bennünk. Ne törődjünk a részletekkel, hagyjuk ki őket!

9. szabály (a legfontosabb): "Figyeljenek!"

Sok nagy ember mondta már, hogy a figyelem talán a legfontosabb készségünk. Buddha mondása, kissé átfogalmazva: „Ha jár a szád, nem tanulsz”. Calvin Coolidge szerint: "Hallgatás miatt még senki sem vesztette el az állását."

Miért nem figyelünk egymásra? Egyrészt, szívesebben beszélünk. Amikor én beszélek, én irányítok. Nem kell meghallgatnom, ami nem érdekel. Én vagyok a középpontban. Fényezhetem magam. De van egy másik ok is: az, hogy elterelődik a figyelmünk. Egy átlagember percenként 225 szót mond, viszont percenként 500 szóra tudunk odafigyelni. A figyelmünket nem köti le a többi 275 szó. Tehát igaz, hogy erőfeszítést és energiát igényel, hogy odafigyeljünk valakire, viszont ha nem figyelünk rá, akkor nincs valódi párbeszéd; akkor ez csak két süket párhuzamos monológja, akik történetesen egy időben, egy helyen tartózkodnak.

Figyelni kell egymásra! Stephen Covey szépen megfogalmazta ezt: "A legtöbben nem azzal a szándékkal figyelünk, hogy megértsünk valamit. Azzal a szándékkal figyelünk, hogy válaszoljunk."

10. szabály: "Fogalmazzanak röviden!"

„A jó társalgás, mint a miniszoknya, elég rövid, hogy fenntartsa az érdeklődést, de elég hosszú, hogy lefedje a lényeget” – idézi húgát az előadó. Minden ugyanahhoz az alapkoncepcióhoz kanyarodik vissza: legyünk érdeklődők mások iránt!

„Úgy nőttem fel, hogy azt hittem, mindenkiben van valami rejtett, csodálatos dolog. Őszintén szólva, szerintem emiatt lettem jobb műsorvezető. Amilyen gyakran lehet, becsukom a számat. Kitárom a lelkemet, mindig csodás élményt remélek, és sosem csalódom. Ezt javaslom önöknek is. Menjenek, beszélgessenek az emberekkel, figyeljenek rájuk, és mindenekelőtt reméljenek a társalgástól csodás élményeket” – zárja az előadást az előadó. Ezt pedig munkaadóként vagy hr-esként is érdemes megfogadnunk.

Itt megtekintheted az ajánlott TED-videót!

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés