hirdetés
hirdetés
hirdetés

Munkahelyi jobblétért

Mi fán terem az ergonomikus iroda?

A megfelelő irodai eszközök sokat segíthetnek abban, hogy az ülőmunkával összefüggésbe hozható betegségeket elkerüljük. Ráadásul könnyebben telik el úgy a munkanap, ha nem azzal kell foglalkoznunk, hogy mennyire fáj a hátunk, a nyakunk vagy éppen a fejünk. Miközben egyre több megoldás van már az ülőmunka hátrányainak kiküszöbölésére – például létezik már ülő-állómunkaállomás is – sokan az irodai ergonómia fogalmával sincsenek tisztában. De mit is jelent az ergonomikus munkakörnyezet?

Görnyedt háttal, keresztbe tett lábbal, a nyakunkat megfeszítve vagy a fejünket lógatva bámuljuk a monitort. A legtöbben biztosan magunkra ismerünk, pedig lehetne ez másképp, sokkal egészségesebben is. Sokszor hallani, hogy a munkahelyünk a második otthonunk, hiszen a napunk legnagyobb részét ott töltjük, akkor pedig miért ne figyelnénk oda arra, hogy a megfelelő eszközökkel vegyük körbe magunkat, amelyek segítségével elkerülhetjük, hogy nap végére szinte mindenünk fájjon.

Akkor beszélünk ergonomikus munkahelyi környezetről, ha a benne dolgozók egészségügyi, kényelmi és biztonsági szempontjai alapján alakítják ki. Az ergonómiai eszközök mind azt szolgálják, hogy megfelelő legyen a testtartás és a testműködés, vagyis a munkakörnyezet illeszkedik a munkavállaló igényeihez, és nem fordítva. Ha nem ilyen környezetben töltjük el a heti negyven óránkat, komoly egészségügyi problémáink is kialakulhatnak, amelyek mind a teljesítményünkre, mind a magánéletünkre negatív hatással lehetnek. Jelentkezhetnek érrendszeri problémák vagy mozgásszervi megbetegedések, hiszen például a helytelen ülés sokkal jobban megterheli a gerincoszlopunkat, mint maga az állás. A rossz testtartás az izmokra és a szalagokra is hatással van, megváltozik a szövetek keringése, anyagcseréje.

Egyre hangsúlyosabb a munkakörnyezet

A Randstad 2018-as, legfrissebb kutatása szerint a munkavállalók a fizetés (75 %) után a munkakörnyezetet (64 %) tartják a legfontosabb szempontnak egy munkahely kiválasztásánál[1]. Egy egészséges környezetben mindenkinek jobban megy a munka, ráadásul a munkaadóknak is megéri, hiszen a táppénzes hiányzások jóval több költséget jelentenek egy cég számára, mint az ergonomikus eszközök beszerzése. Néhány apró változtatással már jó eredményeket lehet felmutatni, ilyen például a csuklótámasz, a lábtámasz vagy éppen a laptopállvány használata. Ezek csupán pár ezer forintos beruházást jelentenek, amelyekkel többnyire már érezhetően javíthatnak a munkavállalóik közérzetén, de akár egy teljes munkaállomást is létre lehet hozni körülbelül 50-60 ezer forintból.

Kattints a képre a nagyításért!

Ahhoz, hogy elkerüljük a hát- és derékfájást, figyeljünk oda a székünkre, hátunk és lábunk legyen meg- illetve alátámasztva. Az állandó egér- és klaviatúrahasználatból adódó fájdalmakat kiküszöbölhetjük a csuklótámasszal. A nyakunkat azzal tudjuk a leginkább védeni, ha a monitort megfelelő szemmagasságba helyezzük, ebben lehet a segítségünkre a laptop- és monitorállvány. Végül érdemes az ülőmunkát félóránként megszakítani vagy akár ülő- és állómunkaállomást használni. A legújabb termékek pedig már azt is lehetővé teszik, hogy személyre szabott asztalbeállítással dolgozzunk.

„Most már évek óta foglalkozunk a Fellowes-nál irodai ergonómiával és azt tapasztaljuk, hogy néhány, valóban nem túl nagy beruházást igénylő eszközzel már sokat tehetnek a dolgozóikért a munkaadók. A vállalatoknak is célja, hogy munkahelyeken egészséges, kipihent emberek üljenek, akiknek semmi nem vonja el a figyelmét a munkáról. Közös érdek az is, hogy csökkenjen a munkából kieső napok száma és ennek költsége, nem beszélve az emberi tényezőről, az egészségmegőrzésről és a jó közérzetről. Azt tapasztaljuk, hogy az ergonomikusan kialakított munkahely vonzó tényező a munkaerő-toborzásban és a -megtartásban is” – mondta Csala Kitti, az irodai ergonómiával foglalkozó Fellowes cég márkamenedzsere.



[1] Randstand: Employer Brand Research, Country Report Hungary, 2018.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés