hirdetés
hirdetés
hirdetés

Karrierváltási kerekasztal

Mi a közös a scrum masterben és a fagyizótulajdonosban?

Napjainkban egyre gyakoribb a karrierváltás: egy kutatás szerint minden második magyar munkavállalóban felmerül a gondolata, noha egyelőre csak 7 százalékuk tesz lépéseket a megvalósítás felé. De vajon tényleg elegendő lehet pár hónapnyi átképzés ahhoz, hogy valakiből egy új területen is sikeres szakember váljon? Egyáltalán mitől vált ennyire felkapottá a karrierváltás, és jellemzően kik, honnan, hová és miért váltanak? Mitől lesz a karrierváltás sikeres? És átlagosan mennyi idő alatt térül meg a cégeknek a kollégák képzése, átképzése? A fenti kérdéseket járták körül az NNG kerekasztalának résztvevői.

Arra a kérdésre, hogy mennyire valós ez a trend, és mi "fűti", Havasi Judit business coach, szervezetfejlesztő tanácsadó elmondta: a felgyorsult világ sok bizonytalanságot hoz magával mind a szervezetek, mind az egyének életében, és ez az oka annak, hogy a szervezetek és az egyének is sokkal tudatosabbá válnak. Ez a szervezetek szintjén a szakértői és vezetői tehetségprogramok megjelenésében jelentkezik, az egyének szintjén pedig az önismeret erősödésében, amiből következik, hogy ha nem kapnak meg valamit egy adott helyen, akkor sokkal hamarabb és sokkal tudatosabban továbbállnak.

Mennyiben kényszer, és mennyiben lehetőség?

Havasi Judit szerint a fent említett sok változás miatt az emberek általában véve rákényszerülnek a váltásra, ugyanakkor a gondoskodó elbocsátás terjedésével ez a kényszer egyben lehetőséggé is válik, hiszen a távozó kolléga így lehetőséget kap, hogy alaposan átgondolja, merre és hogyan szeretne továbbmenni. Ugyanakkor az Y generációnál már az is megfigyelhető, hogy sokkal tudatosabban, így már nem csak kényszerből mernek váltani.

Dr. Bernschütz Mária generációkutató ezzel kapcsolatban egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmet: a munkaerőpiacra mostanában kilépő Z generációnál ez a tudatosság már olyan fokú, hogy karriernapra már nem is az érettségi évében, hanem már 17 évesen mennek el. Emellett azt gondolják, a munka egy hobbi – így nem csodálkozhatunk azon az amerikai előrejelzésen, hogy 2020-ra a gig economyban dolgozók aránya immár 43%-ra rúg majd. Az Y generáció noha szintén tudatos, elsősorban arra törekszik, hogy jó cégnél dolgozhasson, a Z ezzel szemben már „önmaga szeretne lenni a vállalat”. Az élmény és a tapasztalat szerzése azonban mindkét generáció számára fontos (érdemes ezt összevetni azzal, hogy a baby boomereknél még az áll az első helyen, hogy közel legyen az otthonukhoz a munkahely). A Z generációnál emellett konkrét kapunyitási pánik is megfigyelhető, vagyis a fent említett tudatosság és a munka világába való kilépéssel kapcsolatos szorongás párhuzamosan jelentkezik náluk.

Merre nyitnak a pályaváltók? Milyen területek felé mennek? És miért?

Botos Ágnes toborzási tanácsadó, a Violet Consulting tulajdonosa elmondta: toronymagasan vezet az informatika, ezen belül viszont számtalan lehetőség van, azok számára is, akik nem rendelkeznek IT-s előképzettséggel (ide tartoznak a marketing, sales irányába váltók, de például olyan új munkakörök felé is sokan mennek el, mint az agilis coach vagy a srum master). Ugyanakkor a kiégésközeli állapot gyakran a kétkezi, kreatív munka, hiányszakmák irányába viszi az embereket, így lesznek például asztalosok vagy nyitnak fagylaltozót a vállalati világból érkezett emberek. Vannak további konkrét, megfigyelhető trendek, ilyen például a mentálhigiénés szakértő szakmák iránti hatalmas érdeklődés: „mindenki segíteni akar másokon, vagy legalábbis magán” – fogalmazott dr. Bernschütz Mária.

Az irányt tekintve nem beszélhetünk generációs különbségekről – „a tudatosság szintje mindig egyéni” a generációkutató szakember szerint. A különbség inkább az, hogy az X generációs már egy bizonyos élettapasztalat birtokában tudja eldönteni, hogy mi az, amire ő személy szerint képes, és mivel tudna értelmet adni a munkájának, míg az Y generációs azért nyit másfelé, mert amit addig csinált, az rutinná válik, már nem élmény, és valami újra, valami kihívásra van szüksége, ami fontosabb számára a biztonságnál.

Lényeges különbség, hogy míg az IT területre váltáskor a megszerezhető magasabb fizetés egy lényeges motiváció, addig a más területekre történő váltáskor ez messze nem játszik akkora szerepet. A megbecsülés és a rugalmasság ugyanakkor általában véve is fontos tényezők. A pusztán anyagi motiváció azonban minden esetben kevés. A Z generációsoknál pedig egyre erősebb motiváció, hogy egyéni vállalkozók legyenek.

Mi számít sikeres karrierváltásnak?

Ma már előnynek számít, ha valaki karrierváltó, mert ez azt jelenti, hogy motivált, van rugalmas ellenállóképessége (reziliencia), és hogy egy nagyon más, új szemléletet tud behozni a szervezetbe – mondta el Botos Ágnes. Ugyanakkor nagyon számít a sikert tekintve a hozzáállás és a cél, amit a karrierváltó kitűzött maga elé: vagyis hogy hová szeretne eljutni, és mennyire kitartó. Fontos, hogy ismerje a saját karriermotivátorait, erősségeit (és ezek mentén váltson), milyen értelmet talál a munkájában, és milyen korlátozó hiedelmek akadályozzák a kiteljesedésben. Mindezek alapja az önismeret, ami a fiatalabbaknál divat, az X-eseknél inkább még kényszer. De a szervezetnek is felkészültnek kell lennie rá, nyitottnak lenni, és támogatni őt, és mindemellett tisztában kell lenni azzal, hogy hosszú távon lehet majd learatni a karrierváltó kollégák alkalmazásának előnyeit. A türelem a karrierváltók részéről is fontos, hiszen az igazi karrierváltáshoz legalább egy év kell – hangsúlyozta Havasi Judit.

A karrierváltók behozása a diverzitást is erősíti, mondta el Magyari Andrea, a beszélgetést szervező NNG HR-igazgatója: hiszen a legkülönbözőbb területekről érkezett szakemberek nagyon különböző kompetenciákat hoznak a csapatmunkába. Az NNG most induló C++ Akadémiájába például az eddigiekben kutyakozmetikus és fuvarszervező is érkezett; jellemzően 2540 év közöttiek, de pályakezdők jelentkezésében is reménykednek.

Mi az a C++ Akadémia?

A budapesti székhelyű autóipari szoftverbeszállító NNG Kft. egyedi, saját mérnökei által vezetett két-, vagy három hónapos képzései alatt teljes fizetést biztosít a programozói alaptudással rendelkező résztvevőknek, akik ezután már a szervezetbe beilleszkedve kezdhetik meg a munkát a cégnél. A program segítséget kíván nyújtani a karrierváltóknak abban, hogy az átképzéshez szükséges időt megfelelő anyagi biztonságban tudják rászánni új mesterségük elsajátítására. A jelentkezéshez szükséges az általános programozói alapok ismerete, azaz alapfokú jártasság legalább egy objektumorientált programozási nyelvben (Java, Python, Ruby, C++, vagy Visual Basic .NET.). A program kezdetben 12 hellyel indul, és azt a tapasztalatok alapján finomhangolva fejleszti majd tovább az NNG csapata.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés