hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiégés ellen

Merj nemet mondani a főnöknek!

A munkahelyén mindenki meg szeretne felelni az elvárásoknak, ezért sokszor az alkalmazottak túlvállalják magukat, minden rájuk bízott feladatot megcsinálnak, cserébe viszont hamar ki is égnek. A HRCENTRUM összeszedte azt az öt esetet, amikor az a legjobb megoldás, ha nemet mondunk. A főnökünknek.

Otthon a legtöbb ember játszi könnyedséggel mondja azt egy elvégzendő házimunka vagy egyéb feladat kapcsán a másiknak, hogy nem, bocs, most nem érek rá, vagy most nem, de később, ha lesz időm megcsinálom. Még egy ilyen szituáció is könnyen konfliktusokhoz vezethet, nem csoda, ha a legtöbb alkalmazott a munkahelyén már nem mer nemet mondani.

A dolgozók szeretnének megfelelni a velük szemben támasztott elvárásoknak, és a legtöbb alkalmazottban fel sem merül annak a lehetősége hogy egy felettesi kérésre, utasításra azt mondja, most nem. Nem meglepő, hiszen tartunk a következményektől. Pedig néha a saját jóllétünk és produktivitásunk érdekében muszáj nemet mondani, ugyanis ha nem tesszük, és túlvállajuk magunkat, az állandó stressz, túlóra, a végeláthatatlan feladatok könnyen kiégéshez vezethetnek. Persze annak is megvan a módja, milyen esetekben hogyan tudassuk a főnökünkkel, hogy amit kér, azt nem tudjuk vállalni.

1. Nem érsz rá meetingelni

Sok munkahelyen rendszeresek a napi/heti/havi értekezletek. Van, hogy ezek hasznosak és hozzájárulnak a hatékonyabb munkavégzéshez, viszont több kutatás is rámutat, hogy ez a ritkább eset. A Harvard Business Review felmérésében részt vevők hatvanöt százaléka szerint a meetingek, megbeszélések elveszik az időt attól, hogy a munkavállalók haladhassanak feladataikkal. Ráadásul a válaszadók hetvenegy százaléka szerint a legtöbb meeting nem produktív, eredménytelen, egyszerű időpocsékolás. Tuti tippeket az unalmas meetingek ellen itt olvashatsz!

2. Nem tudsz mindig válaszolni az üzenetekre

Ma már az okostelefonok világában nem kifogás, ha valaki szabadságon van, hiszen könnyen elérhető: fel lehet hívni, de a munkavállaló is bárhonnan eléri a levelezését, megkapja az sms-eket. Viszont kell, hogy legyen egy határ, ameddig még válaszolsz a főnököd kérdéseire, és készséggel állsz rendelkezésére, és ami után azt mondod, ennyi volt, ne zaklassanak munkaügyben.

Ezt érdemes tisztázni a főnököddel is, mert ha jelzed, hogy te nem szeretnél vasárnap este fél 9-kor válaszolgatni az üzeneteire, azt nagy valószínűsséggel meg fogja érteni és odafigyel majd, hogy akkor keressen, amikor az számodra is megfelelő. Viszont ha nem szólsz, ha nem jelzed a problémát, esélye sincs változtatni a felettesednek, ráadásul te is egyre keserűbb szájízzel mész majd be dolgozni.

3. Ennek a folyamatnak semmi értelme, lehetne ezt hatékonyabban is csinálni

„Mindig is így csináltuk" – noha ez nem érv, mégis gyakran elhangzik egy munkahelyen. Ha van egy munkafolyamat, ami szerinted nem hatékony, azt jelezheted a főnöködnek, persze a megfelelő időben, a megfelelő módon. Annak nincs értelme, hogy a barátaidnak, kollégáidnak panaszkodsz, mennyire rosszul működnek a dolgok, és meg sem próbálsz tenni ellene. Finoman jelezheted viszont, hogy örömmel elvégzed a rád bízott feladatot, de lehet, hogy mérlegelni kellene, nem lehetne-e máshogyan, nem az eddig megszokott módon megcsinálni, amit rád bíztak.

4. Nem tudsz megbirkózni még több munkával

Magyarországon a munkaerőhiány szinte minden iparágat érint, nagyon sok helyen küzdenek azzal, hogy nehezen találnak új embert. Amíg viszont létszámhiány van, a többieknek kell elvégezni minden feladatot, vagyis az új dolgozó érkezéséig sokaknak jóval több munkájuk van, mint amikor teljes létszámmal működik a cég.

Rendszeresek lehetnek a túlórák, ezzel együtt stresszesebbek a mindennapok. Viszont van az a pont, amikor jelezni kell, hogy nem megy tovább, ezt a tempót nem bírjuk. Ugyanis idővel mindez a munkánk minőségén is meglátszik. Vagyis ahelyett, hogy mindent szó nélkül elvállalunk, és szépen lassan maga alá temet minket a munka, érdemes szólni, hogy el vagyunk havazva, és kérni, találjunk együtt valamilyen megoldást.

5. Nem vagyok otthon a témában, valaki más hamarabb megoldaná a problémát

Előfordul, hogy olyan feladatot bíznak ránk, ami nekünk kihívást jelent, vagyis nem tudjuk gyorsan és hatékonyan elvégezni a munkát. Viszont van a kollégák között olyan, aki mestere a dolognak. Ilyen esetben érdemes jelezni a felettesünknek, hogy szívesen segítünk, de lehet, hogy a cég jobban jár, ha a másik munkatársunkat bízná meg a tennivalóval, mert ő jobban ért hozzá, és mi azt az időt, amit a feladat megoldására fordítanánk, sokkal hatékonyabban tudnánk eltölteni.

(forrás: Pénzcentrum)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés