hirdetés
hirdetés

A Humu példája

Kipróbálták, hogy minden második péntek szabadnap – ez lett az eredmény

A pandémia miatt stresszes állapotba került munkatársak munka-magánélet egyensúlyának javítása érdekében egy tech startup sajátos munkarendet vezetett be: minden második hét négynapos lett náluk. A Humunál dolgozó Jake Goldwasser cikkének magyar fordítását közöljük.

Az egyik barátomnak van egy személyes mantrája, ami a pandémiát illeti: a rendkívüli időkhöz rendkívüli örömök dukálnak. Az elhúzódó stressz időszakaiban muszáj, hogy még inkább iparkodjunk teret és időt elkülöníteni a jóllétünk számára – és ez nem szabadidős kérdés, hanem a túlélésünk kérdése. A jelenlegi időszak pedig kétségkívül stresszes időszaknak számít.

A startupnál, ahol dolgozom (Humu), láttuk, hogy az elmúlt évet jellemző szorongás, elhúzódó izoláció és bizonytalanság mennyire kihatott az alkalmazottakra. Számos iparágból dolgozunk Fortune 500 szervezetekkel – ideértve telekommunikációs, pénzügyi, technológiai és az élettudományokkal foglalkozó szervezeteket –, és segítünk a vezetőiknek abban, hogy pontosan azt a támogatást adhassák meg az embereiknek, amire szükségük van a munkában való boldoguláshoz. Ügyfeleink elsődleges kihívásai a Covid–19-világjárvány kezdete óta a kiégéssel való küzdelemhez kapcsolódnak. A vezetők igyekeznek módokat találni arra, hogy a virtuális közegben jobban tudják érzelmileg támogatni a munkavállalókat, utóbbiak pedig a jobb munka-magánélet egyensúly megtalálásában kérnek segítséget tőlük, valamint abban, hogy meg tudjanak küzdeni a páratlan bizonytalansággal, illetve fejleszteni tudják saját rezilienciájukat.

A mi saját teamünk is hasonló kihívásokkal nézett szembe. „A pandémia keményen sújtotta a Humu-t” – fogalmazott CEO-nk, Bock László. „Láttuk, hogy az embereink stresszesek a gyerekeik és az idős családtagok gondozása miatt, de még a kisállataik gondozása miatt is. Mindennek tetejébe még az olyan banális tevékenységek, mint például a bevásárlás, is a stressz forrásaivá váltak." Így aztán küldetésünk szellemében – ami a munka jobbá tételét célozza – radikális lépésre szántuk el magunkat: úgy döntöttünk, hogy minden második pénteket szabadnappá tesszük a csapataink számára. Az alábbiakban leírom, hogyan jutottunk el idáig, és eddig hogyan vált be ez a megoldás.

Ez volt a helyes lépés

„A különösen nehéz időszakokban a munkának megnyugtató támaszt kell nyújtania, nem pedig további stressz forrásaként szolgálnia” – mondta nekem Bock.

Számos jó üzleti okát sorolhatjuk fel annak, hogy miért érdemes egy cégnek jól bánnia a munkavállalóival; de az együttérző policy-k létrehozása egész biztos, hogy a helyes irányba vezet. A munkáltatóknak tényleges lehetőségük van arra, hogy változást hozzanak a dolgozóik életébe – ez a támogatás pedig 23%-os, illetve 17%-os növekedést hozhat azon dolgozók számában, akik jobb szellemi, illetve testi egészségről számolnak be.

„Úgy döntöttünk, hogy minden második pénteket pihenőnappá teszünk a csapataink számára – ez évente extra 26 pihenőnapot jelent –, mert ezt éreztük a helyes döntésnek” – magyarázta Bock. „Muszáj volt gondoskodnunk az embereinkről.”

A kipihent dolgozók jobb munkát végeznek

A pandémia kiemelte, mennyire fontos rugalmasságot kínálnunk munkaadókként: a munkavállalók 96%-a nyilatkozta, hogy szükségük van rá, és ezzel szemben mindössze 47%-uk vélte úgy, hogy náluk már jelen van a rugalmasság. De milyen kihatása van az üzletre annak, ha alternatív munkarendeket alkalmazunk?

A négy napos munkahetet bevezető cégeknek csupán egy kisebb része tapasztalt ténylegesen növekedést a produktivitásban, ami annak tudható be, hogy így kevesebb időt töltöttek meetingekkel. A japán Microsoft négy napos munkahét-kísérlete 40%-os produktivitásnövekedésől számolt be, és boldogabb, kipihentebb dolgozókról, akiknek immár kevesebb szükségük volt arra, hogy fizetett szabadságra menjenek.

Az alternatív megoldások szükségessége akkor került a figyelem kereszttüzébe, amikor a pandémiának köszönhetően váratlanul minden második munkavállaló otthonról kezdett dolgozni. A Humunál azt tapasztaltuk, hogy a krízis idején a legjobb vezetőknek azok bizonyultak, akik az embereiknek azt az érzelmi támogatást és rugalmasságot tudták kínálni, amelyre azoknak hétről hétre szükségük volt.

 „Ma nehezebb elszakadni a munkánkról, mint valaha. De a kutatási eredmények világosan mutatják, hogy azok az emberek, akik képtelenek kiszakadni a munkából, és helyette más tevékenységekben vagy érdeklődési köreikben elmerülni, azok idővel nagyobb érzelmi kimerülést tapasztalnak meg”fogalmaz Tom Skiba, Ph.D, a Humu üzleti transzformációs megoldásainak vezetője. „Azok az emberek, akik időt tudnak szakítani más tevékenységekre a munkán túl, pozitívabban és elkötelezettebben térnek vissza a munkába.”

A kiégés megelőzése különösképpen kulcsfontosságú lesz a szervezetek számára a pandémia lecsengését követően. „A legtöbb szervezet a produktivitás növekedését tapasztalja meg a sok extra munkával töltött óra következtében” – hívja fel a figyelmet Molly Sands, Ph.D, aki szintén vezető beosztásban dolgozik a Humunál. „De eközben a kiégés szintje is soha nem látott magasságokba emelkedett, és amint véget ér a pandémia, és talpra áll a gazdaság, ez jó eséllyel sokba fog kerülni a szervezeteknek.”

Megnövekedett a jóllét, a kiégés szintje pedig csökkent

A dolgozók preferenciái változóan a tekintetben, hogy hogyan is használják fel az idejüket.

A szoftvermérnökként dolgozó Kevin például hosszú túrázásokra használja ki a szabadidejét, míg Marieke McCloskey ügyfélélmény-kutató olyan nem létfontosságú, de a karrierjéhez kapcsolódó feladatok elvégzésére találja hasznosnak az extra szabadnapokat, mint például a konferenciaelőadásokra történő készülés. A felszabaduló péntekjeiket a munkavállalók olyan feladatok elvégzésére szánják, amelyek az időbeosztásuk és az életmódjuk alapján kézenfekvők nekik.

A Humunál már látszanak az intézkedésből fakadó előnyök a munkavállalóik jóllétére nézve. „Figyelemre méltóak az eredmények” – mondta Annie Wickman, üzemeltetési és személyzeti vezetőhelyettes. „Anélkül, hogy fel kellett volna áldoznunk a produktivitást, hatalmas növekedést tapasztaltunk meg az elégedettséget tekintve a Humunál a plusz szabad napoknak köszönhetően.”

A csapatunk innovatívabb és termelékenyebb lett

Egy pihenőnap értékes időt biztosít arra, hogy gondoskodhassunk szeretteinkről, saját jóllétünkről és a háztartásról, de emellett még egy tekintetben pótolhatatlannak bizonyult, és ez a munka maga.

„Korábban már bevezettük, hogy péntek délutánoként nem tartunk meetingeket, hogy az embereknek maradjon idejük végezni a munkával” – magyarázza Bock. „Csakhogy ez nem volt elég.” 2020-ban a dolgozók 71%-a tapasztalt meg kiégést, és a Humunál sem maradtak immunisak a rendkívül stresszes év történéseire.

A munkával kapcsolatos munka – mint a koordinálás vagy az adminisztráció – még mindig nagyjából a munkanapjaink 60%-át teszi ki. Egy olyan nap, amely mentes a meetingektől és a figyelmünket megzavaró üzenetektől, biztosíthatja azt a pár értékes, és egyébként nehezen megszerezhető órát, amikor elmélyedhetünk a magas szintű gondolkodást igénylő feladatainkban.

A Humunál a minden második péntek felszabadítása a produktivitás megugrását eredményezte. „A csapattagjaink azóta is minduntalan úgy emlegetik ezt a juttatást, mint a legjobb juttatást, amiben valaha részesültek, illetve a produktivitásuk kulcsát” – említi Wickman.

Senki nem kételkedett benne, hogy a kéthetente négy napos munkahét jót tesz majd a hangulatnak. De ezen túl koncentráltabbakká és hatékonyabbakká is tett minket, és általa képesebbek lettünk arra, hogy túléljük a válsághelyzetet.

 

HA SZÍVESEN HALLANÁL TÖBBET A MUNKAKÖRNYEZETÜNKKEL, MUNKASZERVEZÉSSEL, HIBRID MEGOLDÁSOKKAL KAPCSOLATOS TÉMÁKRÓL A MEGVÁLTOZOTT KÖZEGBEN, AKKOR GYERE EL ONLINE KONFERENCIÁNKRA!

Bent lenni vagy nem bent lenni? – Mindent a munkakörnyezetünkről - hosszú távon

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts április 8-án velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Időpont: 2021. április 8., délelőtt
Felület: Online, Cisco Webex felületén

Lassan látjuk az alagút végét: az oltások és a védettség eljövetelét, a nyitást. Egy év már elég volt ahhoz, hogy megszokjuk az „új normálisat” annyira, hogy ne akarjunk mindent minden téren a régi kerékvágásba visszaterelni. Az irodába járással kapcsolatban is sokan tervezik már hosszú távra a hibrid megoldásokat. Nézzünk körül együtt az online konferenciánk keretében: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik. 

Program:

9:00-9:20 Visszatérés az irodába – lehetőség vagy kockázat?
A munkáltatók jogi felelősségének kérdései – és válaszai
Előadó: Dr. Gera Dániel, ügyvéd, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkajogi csoportjának vezetője

9:25-9:45 Az irodakérdés újragondolása a környezetpszichológia mentén
Melyek azok a környezetpszichológiai elvek, melyeket érdemes szem előtt tartani mielőtt kialakítjuk az „újnormális” rendszerünket?
Előadó: Dr. Dúll Andrea környezetpszichológus, az MTA doktora, intézetigazgató egyetemi tanár, ELTE Pedagógiai Pszichológiai Kar Ember-Környezet Tranzakció Intézet vezetője

9:45-10:00 Ergonomikus iroda - vírushelyzet előtt, alatt és után
Milyen praktikus kérdések merülnek fel, amikor egy cég valóban tesz a dolgozói egészsége érdekében? Az ergonomikus eszközhasználat és tanácsadói szolgáltatás részletei.
Előadók: Pákozdi Petra, Safety, Health and Environment Advisor, ExxonMobil Global Business Center Hungary és Salacz Dorottya, Ergo Specialist

10:00-10:10 Újra-újratervezés
Visszaállás az Erste Banknál – felmerülő kérdések és válaszok

Előadók: Mihók Krisztina, HR vezető, Erste Bank és Murányi Krisztina, PR és belső kommunikációs vezető

10:20-10:30 Munkatérstratégiai forró kérdések napjainkban
Mennyire kell elszenesednie egy szervezetnek ahhoz, hogy a pénzügyi, az operációs és humán területek vezetői lecsavarják a bizonytalanság égető lángját, és megvizsgálják azokat a kevésbé fájdalmas megoldásokat, melyekkel nem foglalkoztak rendszerszinten? Súgok: legtöbbször nagyon.
Előadó: Horváth Dávid, Vezető Munkatér Tanácsadó és Service Designer / Lead Workplace Advisor & Service Designer

10:30-10:50 SZÜNET

10:50-11:50  ! WORKSHOP !  Light Lightning Decision Jam: sorvezető a munkatérhez köthető újratervezésekhez
A workshop célja közösen végig gondolni, hogy milyen kérdések, feladatok, kihívások és buktatók merülhetnek fel, ha elmozdítunk egy-egy elemet a munkakörnyezetünk rendszeréből a COVID hatásai okán. Hol, min és mennyit lehet és érdemes megtakarítani, min pedig nem érdemes. Adott döntések milyen következményekkel járnak. Közös gondolkozás, példák megosztása. A cél, hogy senkit ne érjen meglepetés az újragondolás után.
Előadó: Horváth Dávid, Vezető Munkatér Tanácsadó és Service Designer / Lead Workplace Advisor & Service Designer

Részvételi díjak:

Early bird jegy február 28-ig: 9000 Ft+áfa/fő 
Teljes árú jegy március 1-től: 15 900 Ft+áfa/fő


A jegyvásárlásért kattins a jelentkezem gombra vagy az esemény tetején található jegyvásárlás gombra! A jegyvásárlás regisztrációhoz kötött.

 

Kapcsolat:
Rendezvény: Mohai Fanni, This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Szponzoráció: Galambos Zsófia,  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

(forrás: Fast Company)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

hirdetés