hirdetés
hirdetés
hirdetés

Harc a stressz ellen

Jógázz és jiaidozz a munkahelyen!

A munkaerőpiac legvonzóbb szervezetei gyakorlatban is próbálgatják a modern kor stresszorainak ellenszereit, mert tudják, a nyugodtabb, elégedettebb, egészségesebb munkatársak teszik hatékonyabbá a szervezetet. Miért érdemes gyakorolni a munkahelyünkön is a jóga, a mindfulness, vagy a mozgásmeditáció adott ágát?

Rohanás, teljesítménykényszer, kiégés. Ismétlődő betegszabadságok, kóros motiválatlanság, feszültségek a csapaton belül… Túl jól is ismerjük ezeket a tüneteket, amelyeknek ellenszerét egyre természetesebb HR-feladat integrálni az eszköztárba. A munkahelyi jóllét megteremtésének lehetőségei közül sokat az idei JobXperience konferencián is megismerhetünk, hiszen a munkatársi elégedettséget (és az employer brand erősödését) ma már csak úgy érhetjük el, ha ezeket is vegyítjük a klasszikus eszközök közé. Annál is inkább, hiszen a „jóllét-erősödés” a munkatársaknál nemcsak a munka terén, hanem teljes lényük minden rétegében megnyilvánulhat. Miközben munkavállalókként is értékesebbé, általánosságban elégedettebbé, tehát kollégaként is kellemesebb társasággá “varázsolhatjuk” őket. Mik lehetnek ezek a tényezők?

  • Rugalmasság: aki például jógát gyakorol, nemcsak a teste, hanem ezzel párhuzamosan szelleme is rugalmasabb lesz. Vagyis könnyebben alkalmazkodik a változáshoz, reziliensebb lesz. És értékesebb vitapartner.
  • Kiegyensúlyozottság: azoknál a mozgásformáknál, ahol a testi egyensúly fejlesztése szerepet kap, a pszichés kiegyensúlyozottság is növekszik. Ennek eredménye lehet, hogy lényegesen kevésbé borítják fel a lelki-mentális egyensúlyt a minden munkahelyen tapasztalható napi feszültségek. Kevesebb szurkálódás, áskálódás, kellemetlenkedés tapasztalható, vagy például kevésbé veszik magukra a kollégák az eredetileg sem személyes sértésnek szánt megjegyzéseket.
  • Empátia: a folyamatos tanulással járó folyamatos belső megújulással egyre könnyebben megértünk másokat is, akik mellettünk élnek és alkotnak - hiszen voltunk már másmilyenek mi is, jártunk már más cipőben mi is. Nem is olyan régen. A magas empátiás készségű emberek nagyon jó csapattagok, jó helyzetfelismerők, képesek elsimítani a hullámokat és kooperációt kialakítani ott, ahol korábban lehetetlennek tűnt.
  • Harmónia: a kollégánk, aki „rendben van a saját bőrében”, egyszerűen jobb társaság. A rendszeres gyakorló belső nyugalma, harmóniája kisugárzik a környezetére is. Ki ne szeretné minél több ilyen kollégával megosztani napi sok óráját? 

De hogyan válasszuk ki azt a technikát, amely a fent leírt HR-céljainkat a lehető leghatékonyabban szolgálja? Sokszor a saját élmény biztonsága segít legtöbbet a tender meghívottainak kiválasztásában. Kevés olyan HR-est ismerünk, aki ne próbálta volna maga is a jóga valamely formáját, ne kísérletezett volna az önfejlesztés egy-egy technikájával, ne kukkantott volna be a „tudatosság modern fesztiváljának” palettájára. Emberekkel foglalkozunk, magunkra is kíváncsiak vagyunk, sokan nekiálltunk már a kutatásnak. De nem biztos, hogy az általunk választott módszer csoportosan alkalmazható, hogy az „átlagember”, tehát az önfejlesztés iránt kevésbé nyitott kollégák tűréshatárán belül maradna, vagy hogy a munkahelyi körülmények lehetővé tennék a benti rendszeres gyakorlást. Persze nyitva az opció, hogy  ‘All you can move’ bérletet adunk a kollégáknak, de mi van, ha a közös gyakorlás mellett döntenénk, mert a minimálisra szeretnénk szorítani a szokásos kifogások (nincs rá időm, nincs rá pénzem, nem tudom megszervezni, messze van, stb.) tárházát? 

Íme az 5 legfontosabb kritérium a megfelelő metódus, a munkahelyi foglalkozásokhoz ideális szolgáltató kiválasztásához - ezeket a kérdéseket tegyük fel válogatás során! 

1. Holisztikus?

Ha már heti egy (másfél, vagy akár két) órát szánunk arra, hogy a munkahelyi jóllétet, ahogy az ingyen kávét, alapjuttatássá tegyük, figyeljünk arra, hogy ne csak egyetlen területet (testi erőt, vagy mentális nyitottságot, vagy pszichés rugalmasságot, rezilienciát), hanem lehetőleg a személyiség teljes spektrumát támogassuk a fejlődésben!

2. Csoportban végezhető?

A fentiek mellett a csapatfejlesztő hatást kár lenne elhagyni a választott módszerből. Ha ilyen jellegű rendszeres coaching-lehetőséget nyújtunk kollégáinknak, sokkal kevesebb időt (és persze anyagi ráfordítást) szántunk a „projektre”, mint ha egyenként dolgozunk az erre nyitottakkal.

3. Interakcióba lépünk?

Ahogy a munkában, ugyanúgy a csoportos önfejlesztésben is előnyös a páros munka alkalmazása. A kommunikáció ilyen irányú közös fejlesztése pedig azonnali pozitív hatást vált ki a csapatmunkában.

4. Fókuszt erősíti?

Ha nagyon távolra mutat a választott gyakorlásforma - például olyan szinten ellazít a záró meditációval, hogy aznap már vissza sem tudunk kapcsolódni a munkába, vagy aránytalanul leterheli a mentális kapacitást - ellentétes hatást érünk el vele. De ha kis adagokban a fókuszt erősítjük a munkatársainkkal, ennél értékesebb készséget nem is adhatunk a kezükbe, főleg nem az információs túlterheltség virágkorában.

5. Magabiztosságot erősíti?

Érdemes figyelni arra, hogy a résztvevők sikerélményeket gyűjthessenek a foglalkozások során: ne legyen túl nagy kihívás a gyakorlatok végrehajtása, de ne is lustuljon el a figyelem a túl könnyű feladatokról „lecsúszva”. Érezhető legyen a fejlődés, a haladás, ezzel a munkatársak „magabiztosság-készsége” is növekedni fog, egyszerűen megtanulnak fejlődni.

6. Élvezetes?

Alapszabály: ha nem szeretik, nem fognak járni rá. Talán a világ leghatékonyabb meditációs technikái azok, melyek csak apró kisebbség számára elérhetőek, mert ezekhez már az elinduláskor hatalmas adag „hozott” éberségre szükség van… Ennél közelebb kell segítenünk egymáshoz a „mindennapi munkatársakat” és a „mindennapi problémákra” kínált megoldás-rendszert!

7. Oktató személye?

Hiteles? Meggyőző? Színesen, nyitottan, határozottan kommunikál? Rugalmas? Megértő? Nyugodt? Azokat a minőségeket kell keresnünk a leendő oktató személyében, melyeket a leendő gyakorlókban, saját kollégáinkban viszont  szeretnénk látni később.

A szakmai konferenciákon gyakori vendégként szereplő mindfulness módszere, és a többezer éve ismert, de reneszánszát élő jóga-irányzatok mellett a JIAIDO mozgásmeditáció éri el azt a hatást, melyet keresünk: az ellazultság és a fókusz, a nyitottság és a kiegyensúlyozottság, a tudatosan irányított figyelem és a bármikor tettre fogható aktivitás kombinációit. A tudatos mozgás, légzés és a figyelem szoros egymáshoz kapcsolásából olyan új minőség születik, melyre a munkánkban is hatalmas szükségünk van. 

Azok a gyakorlók, akik több éve rendszeresen járnak jiaido foglalkozásokra, figyelem-irányítási képességük erősödéséről, kiegyensúlyozottabb érzelmi működésről (például kevesebb, és rövidebb ideig tartó érzelmi hullámvölgyről), sőt, akár életcéljaik tisztább megnyilvánulásáról is beszámolnak. A páros munka hatására pedig a kapcsolatteremtés, a kommunikáció és az együttműködési készség erősödik. Ahogy a gyakorlatok hatására a testtudat, a koordináció, az önfegyelem fejlődik, úgy erősödnek bizonyos mentális készségek is: tudatosság és fegyelmezettség a munkában, önreflexió, rugalmas alkalmazkodás és összeszedettség. 

Bármilyen képzést, csoportos foglalkozást, mozgásformát választunk is kollégáink számára, hogy az irodában heti egy (vagy több) alkalommal közös időt szánhassanak ezen területek fejlesztésére, érdemes bevonni őket a döntésbe, már az első pillanattól. Ez a bevonódás, a közös döntés lehetősége biztonságos alapot teremt a közös, elkötelezett fejlődéshez.

Szeszlér Vera
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés