hirdetés
hirdetés
hirdetés

Számoljunk le a szorongással!

Íme az öt másodperces trükk, mely javítja a prezentációs készségeidet!

Valószínűleg a legtöbbünknek kellett már bemutatókat, prezentációkat készítenie és előadnia a munkahelyén. Ezeknek az előadásoknak számos célja van: segíti a szervezeten belüli információáramlást, az eredmények, mérföldkövek elérésének bemutatását és az év elején például az új célok kitűzését is. Nagyon sok esetben ezek a prezentációk azonban feszültséggel is társulnak, a munkavállalók többsége egyenesen stresszforrásként éli meg, ha mások előtt beszélnie kell. 

Egy felmérésben az emberek 73%-a számolt be a nyilvános beszédtől való szorongásról. Ennek a frusztrációnak a legyőzésére keresett gyorsan alkalmazható megoldást Alison Wood Brooks, a Harvard Business School egyetemi docense. Egy kísérleti sorozatot végzett, melyben rájött, hogyan lehet a leggyorsabban kontrollálni szorongásunkat. A recept pedig: keretezzük át szorongásunkat izgalommá!

Miért nem működik annak a mantrázása, hogy „nyugodt vagyok?” 

Sokan úgy próbálják meg csökkenteni a szorongásukat egy nagyobb prezentáció előtt, hogy azt ismételgetik magukban, hogy „nyugi”, „nyugodt vagyok”. Ez azonban a legtöbb esetben nem hozza meg a várt hatást és csak fokozza az idegességünket. A testi reakcióink megváltoztatása nagyon nehéz (pl. a pulzusszám csökkentése, az izzadás elkerülése), hiszen ezeket a reakciókat leginkább az amygdala, a limbikus rendszerünk irányítja, ennek szabályozása pedig nem tudatos. Tehát ebből következik, hogy észszerűbb, ha nem küzdünk a fiziológiás reakcióinkkal, helyette a hozzáállásunkat igyekezzük formálni. 

Ennek elérése érdekében Alison azt tanácsolja, hogy amikor szorongani kezdünk, keretezzük át ezt az érzést valami pozitívvá, például mondjuk azt magunkban, hogy „Izgatott vagyok!”. Ennek az elismétlése sokkal jobban működik, mintha győzködnénk magunkat, hogy nyugodtak vagyunk. 

Nem csak kevésbé szorongunk, jobban is teljesítünk

Az érzelmek újradefiniálása segít, hogy jobban érezzük magunkat, emellett a kutatások eredményei azt is megerősítik, hogy hatására jobban teljesítünk nyilvános beszédhelyzetben. Két laboratóriumi tanulmányt végeztek, melyben a résztvevők szorongáskeltő szituációkban vettek részt. Az egyikben karaoke-t kellett énekelnie a résztvevőknek, a másikban egy beszédet kellett tartaniuk a kísérletvezető előtt. Azok az egyének, akik idegességüket izgatottsággá keretezték át, jobban énekeltek és a többiek általi értékelések alapján beszédükben meggyőzőbbek, hozzáértőbbek és magabiztosabbak voltak.

Tehát ha legközelebb egy nyilvános beszéd előtt vagy közben azon kapjuk magunkat, hogy szorongunk, ne próbáljuk meg leküzdeni az érzést, sokkal inkább biztassuk magunkat és emlékezzünk, hogy ez izgatottság, mely képes javítani a teljesítményünket is!

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Forbes)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

SAVE THE DATE Vezetés és pszichológia konferencia április 28-án!

hirdetés