hirdetés
hirdetés

Pénteki szeresd magad!

Íme a COVID-kiégés egyik leghatékonyabb ellenszere

Kiégtél? Semmi baj! Íme a megoldás. Nem, nem kell felmondanod hozzá, csak ülj le és tegyél fel magadnak pár kérdést! Aztán kapcsold ki a géped, és gondolkodj el a hétvégén. Az Iroda.hu blog tanácsai következnek.

A kiégésre egyfajta elkerülendő rosszként szoktunk tekinteni, pedig magában hordozza a megújulás lehetőségét.

Extrém kihívások

Ez az egyik leggyakrabban emlegetett kérdés, ami szakmától és pozíciótól függetlenül mindenkit érinthet. Persze ez nem meglepő, főleg, ha figyelembe vesszük a kihívások listáját, amit az idei év eddig elénk gördített:

– lépést tartani azokkal a piacokkal, amelyek az év során többször is megváltoztatták a trendeket;

– képviselni egy álláspontot a COVID-dal kapcsolatos bizonytalanság, illetve az egészségre és biztonságra gyakorolt hatások közepette;

– otthonról dolgozni, ugyanakkor fenntartani a csapat lelkesedését, összetartását és hatékonyságát;

– összehangolni és hatékonnyá tenni az otthoni munkavégzést, a szintén otthon maradó családtagokkal, gyerekekkel;

– kezelni a politikai és gazdasági hírek napi negatív lavináját a munkanélküliséget érintő kérdésektől a társadalmi nyugtalanságot gerjesztő cikkekig.

"Rossz van" helyett: “jó nincs”

A tünetek persze ismerősek. Csökkenő energiaszint, negatív hozzáállás, alacsony motiváció, folyamatos túlterheltség érzés. Eddig persze sokszor eljutottunk már a kiégést témakörét boncolva, azonban, ha nem a hatalmas negatívumok irányából közelítünk, hanem megvizsgáljuk, hogy milyen pozitívumok hiányoznak az állapot elérésekor, egy lépéssel rögtön közelebb kerülünk a megoldáshoz.

A kiégett munkavállalót elárasztják a feladatok, a kihívások és a felelősség, amit szinte kivétel nélkül senki nem szokott élvezni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy először a kreativitást veszítjük el ilyen helyzetben, és robotpilóta módra kapcsolva próbáljuk teljesíteni a feladatokat. Valahogy. Ugyanis a munkavégzés minősége szintén áldozatul esik a kiégésnek. Ilyenkor nincsenek új gondolatok, friss megközelítés vagy innovatív ötletek, csak a küzdés a túlélés érdekében.

Ezzel párhuzamosan kialakulnak az alvászavarok, és ki is rajzolódik az ördögi kör, hiszen minőségi pihenés nélkül kevesebb energiánk jut az előttünk álló kihívásokra. A halmozódó feladatoktól és az egyre gyakrabban végett hibáktól megjelenik a stressz, majd a fizikai és mentális problémák.

A megoldás egyszerűbb módja, ha nem hagyjuk elmélyülni a problémát, azaz minden nap törekszünk a megfelelő munka-magánélet egyensúly fenntartására. Amikor ugyanis már nagy a gond, a szakemberek egyetlen megoldást látnak, mégpedig a pihenést, szabadságot, feltöltődést, amit nehéz megvalósítani, ha tudjuk, hogy a pihenés alatt is csak halmozódnak a feladatok.

Hasznos lehet akár szakemberhez is fordulni, akivel a probléma gyökeréig ásunk, és először a saját magunkkal való viszonyunkat elemezzük ki. Ebből ugyanis megérthetjük, hogy mik a fő motivátorok az életünkben. Ezek megértésével pedig máris egy lépést tettünk a megoldás felé.

A másik sarkalatos pont az, ahogyan magunkra látjuk vagy inkább elképzeljük. A kiégéssel járó szorongás és depresszió gyakran annak az eredménye, ahogy saját magunkra tekintünk, ahogy önmagunkat kezeljük, és amivel magunkat ostorozzuk fejben.

Ilyenkor érdemes megállni egy pillanatra és elképzelni, hogy van egy alkalmazottad, akinek ugyanazokat a feladatokat adod, mint amiket magadtól is megkövetelsz.

Vajon sikerülne teljesítenie ezeket?

Te képes lennél mást ilyen mértékben terhelni?

Nagy valószínűséggel nem tennéd, legalábbis ezt válaszolnád.

Ahogy egy önmagával kritikus, maximalista és szorongó ember nem szokott arról álmodozni, hogy úgy beszéljen egy barátjával, mint ahogy saját magához beszél fejben, a kiégett ember sem bánna úgy az alkalmazottakkal, mint ahogy önmagával teszi.

Ha ezeket a pszichológiai kihívásokat a saját magunkkal való kapcsolat szemszögéből közelítjük meg, akkor új megoldások előtt nyílhat meg az ajtó. Legtöbbször minden képességünk megvan, amihez a kihívások konstruktív kezeléséhez szükségünk lehet, mégis nehezen alkalmazzuk őket, amikor magunkról kellene gondoskodnunk.

Egy megbecsült munkavállalóval szemben empátiát gyakorlunk a megtartás és a termelékenység fenntartása érdekében. A lehetőségek széles tárházát alkalmazzuk, hogy támogassuk a megfelelő munka-magánélet egyensúly fenntartásában, nem csak a munka- és szabadidő egyensúlyával, hanem a feltöltődést szolgáló eszközök segítségével is. Ahhoz, hogy saját magunkon segítsünk, ugyanígy időt és teret kell engednünk magunknak a rekreációra.

A kiégés egyik leghatékonyabb ellenszere ugyanis az öngondoskodás.

A kiégett munkavállalók nehezen ismerik fel, hogy a feltöltődésre fordított időért nem kell bűntudatot érezniük, mert valójában ez fokozza a termelékenységüket. Kipihent, feltöltött állapotban kreatívabban állunk a feladatokhoz, hatékonyabban közelítjük meg a problémákat.

A felismerés, hogy a személyes megújulás elengedhetetlen az egyensúly fenntartásához, megnyitja a kaput a megoldás felé.

Bizonyos tekintetben mindannyian vezetők vagyunk a munkánk terén, saját magunk vezetői. Az önmenedzsment képességeink ápolása pedig lehetővé teszi, hogy a legjobb tudásunk szerint teljesítsünk.

Dobrosi Eszter
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!

hirdetés