hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED

Így teremts örömteli munkakörnyezetet!

Cseresznyevirág, buborékok, szivárvány és nagy, kerek szemek: miért keltenek bennünk ezek a dolgok általános örömérzetet? Ebben a magával ragadó TED-előadásban Ingrid Fetell Lee örömkutató és dizájner felfedi, milyen kézzelfogható dolgokban gyökerezik az örömérzetünk, és rámutat, hogyan találhatunk – és kreálhatunk – több örömet magánéletünkben, vagy éppen a munkahelyünkön.

Ingrid Fetell Lee elmeséli, hogy 2008–ban, dizájnhallgatóként kezdett el gondolkodni azon, hogyan és miért szerezhetnek örömet az embereknek az általa elkészített tárgyak. Ezután egy 10 évig tartó út következett, amelynek során igyekezett megérteni a kapcsolatot a fizikai világ és az öröm nevű rejtélyes, fennkölt érzés között. Rájött, hogy ezek nem csupán összefüggenek egymással, hanem a fizikai világ lehet az igazi forrása a boldogabb, egészségesebb életünk megvalósításának. Egyfajta „örömnyomozóként” mindenkit kérdezgetni kezdett arról, hogy neki személyesen mi okoz örömet.

Pár hónappal később észrevette, hogy bizonyos dolgok újra és újra és újra felmerülnek a válaszokban. Olyan dolgok, mint a cseresznyevirágok, és buborékok, úszómedencék és faházak, vagy hőlégballonok és mozgó szemecskék, na meg a tűzijátékok és a fagylaltkelyhek, főleg az édesek. Ezek kortól, nemtől és nemzetiségtől függetlenül örömet okoztak az embereknek: általános örömérzetet váltottak ki az emberekből. Így tehát Ingrid arra jutott: bármennyire különbözőek legyünk is ránézésre mi, emberek, legbelül van bennünk valami közös: hogy mindannyian ugyanattól érezünk örömöt. És bár sokan mondják, hogy ezek múló örömök, valójában nagyon is fontosak, mert „az emberségre emlékeztetnek, amelyet a közösen megtapasztalt fizikai világban érzünk.”

Az öröm esztétikájának működése

Azt azonban még mindig nem értette, miért annyira örömteliek ezek a dolgok. Fényképeket ragasztott róluk a stúdiója falára, és mindennap értelmezni próbálta őket. Végül egy nap összeállt a kép, és meg tudta fogalmazni, hogy ami összeköti ezeket a dolgokat, azok a gömbölyű formák, a világos színek, a szimmetrikus alakzatok, a bőség és sokszínűség érzete, valamint a könnyűség vagy felemelkedés érzése. Amikor így nézett ezekre a dolgokra, rájött, hogy bár az öröm rejtélyes és nehezen azonosítható, igenis elérhető olyan kézzelfogható, fizikai tulajdonságok által, amit a dizájnerek esztétikának hívnak. Az esztétikának a görög "aísthomai" szóval közös a szótöve, jelentésük: "érzek", "érzékelek", "megtapasztalok". A minták azt sugallták, hogy az öröm az érzékeknél kezdődik, úgyhogy Lee elnevezte őket "az öröm esztétikájának"; az öröm érzéseinek. Miután erre rádöbbent, észrevette, hogy miközben sétál, mindenhol apró örömre bukkan: egy klasszikus sárga autóra, vagy egy kreatív alkotásra az utcán. „Mintha rózsaszín szemüveget viselnék, és most, hogy tudtam, mit kell keresnem, mindenhol rábukkantam. Mintha ezek a kis örömök el lennének rejtve a szem elől” – fogalmaz.

De ha ezek a dolgok okoznak örömet, akkor miért is így néz ki a világunk? – tette fel ezután a kézenfekvő kérdést. „Miért ide járunk dolgozni? Miért ilyen iskolába járnak a gyerekeink? Miért így néznek ki a városaink? (…) Hogyan kerültünk ilyen világba?”

Mindannyian örömtelien indulunk, de ahogy öregszünk, elítélnek, ha sokszínűek és kirívóak vagyunk. A felnőtteket, akik őszinte örömet éreznek, gyakran gyerekesnek, komolytalannak vagy önzőnek tekintik, ezért megtagadjuk magunktól az örömet, és aztán egy szürke, örömtelen világban találjuk magunkat. 

Okozzunk több örömet!

Ha az öröm esztétikáját felhasználhatjuk arra, hogy több örömre bukkanjunk a világban, akkor arra is használhatjuk, hogy több örömet okozzunk – mondja Ingrid Fetell Lee. Az utóbbi két évben a világot járva azt kutatta, hogyan lehet ezt megvalósítani. Erre is mutat több példát az előadásban: lakóházakat, kórházakat és iskolákat, ahol az emberek boldog voltak, örültek, jól és biztonságban érezték magukat.

Lee megemlít egy négy országban végzett kutatást is, amely szerint a színes irodákban dolgozók éberebbek, magabiztosabbak és barátságosabbak, mint azok, akik szürke, egyhangú környezetben dolgoznak.

Az öröm forrása: a színes és a gömbölyű

Miért van ez így? – tette fel a következő kérdést Lee, majd utánajárt a színek iránti szeretetünknek is, amit néhány kutató az evolúcióra vezet vissza. A színek ösztöneinkben az életet, az energiát és a bőséget jelölik. Evolúciónk egy olyan világban zajlott le, ahol a hiány veszélyes, és a bőség a túlélést jelentette. Tehát egy darab konfetto (a konfetti egyes száma) nem okoz túl sok örömet, de ha megsokszorozódik, akkor egy maréknyi örömet kapunk a leginkább örömet okozó anyagból ezen a bolygón. Ami a gömbölyű dolgokat illeti, az előadó mesél egy idegtudósok által végzett kutatásról is, amelyben a tudósok fMRI gépekkel figyeltek meg embereket, amikor szögletes, illetve gömbölyű tárgyakat ábrázoló képeket láttak. Rájöttek, hogy az amygdala, az agyunknak az a része, ahol a félelem és szorongás lakozik, szögletes tárgyak látásakor aktiválódik, akkor viszont nem, amikor gömbölyű tárgyakat nézünk. A kutatók úgy gondolták, hogy a természetben a szögeket gyakran azonosítjuk tárgyakkal, melyek veszélyesek lehetnek ránk nézve, ezért tudat alatt elővigyázatosak vagyunk a szögletes tárgyak közelében, míg a görbék ellazítanak minket. 

„Az öröm apró pillanatai idővel összeadódnak, és az eredmény több mint csupán részek összessége. Talán a boldogság hajszolása helyett be kéne fogadnunk az örömet, és megtalálnunk a módját, hogy minél többször megtapasztalhassuk. Mélyen legbelül mindannyian ösztönösen örömet szeretnénk lelni a környezetünkben. És okkal teszünk így. Az öröm nem egy felesleges többlet, hanem közvetlenül kapcsolódik az alapvető túlélési ösztönünkhöz. A legalapvetőbb szinten az öröm keresése az élet keresése is” – zárja az előadó a beszédét, amely után mi is elgondolkodhatunk azon, hogyan vihetnénk egyszerű eszközökkel több örömet a mindennapjainkba: az otthonunkba és a munkahelyünkre is.

Ide kattintva végignézheted az egész TED Talkot rengeteg színes és gömbölyű, örömteli példával!

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés