hirdetés
hirdetés
hirdetés

Társas támogatás

Így segítheted a kollégádat átvészelni egy nehéz időszakot

Picit karcosabb téma, mégpedig arról, ami a karrierünk röpke negyven éve alatt mindenkit érint, beszélni róla meg mégsem merünk. Na, de majd most. Kaslik Ildikó írása.

Mi van ugyanis, ha egy kollégánk

  • gyászol, elveszíti egy szerettét (különösen, ha az egy gyermek)
  • kap egy nagyon rossz hírt az orvosától
  • esetleg nem halálos, de az életminőségét mégis örökre befolyásoló, ugyanakkor ‘láthatatlan’ autoimmun betegséggel kell felvennie a küzdelmet
  • vagy a szemed láttára idegösszeomlik és borul meg mentálisan
  • amikor hosszabb távollét után (hál Istennek) visszatér..?

Akár kollégaként, akár főnökként 1000 kérdés merül fel ilyenkor. Van, aki nem tudja ezt kezelni, mást a saját nyomorára fogja emlékeztetni, a harmadik átmegy tyúkanyóba...és nem biztos, hogy az érintett kollégának erre lesz szüksége.

Néhány példa csak az én közvetlen környezetemből. Egy ismerősöm kollégája 7 hónapos kismamaként vetélt el a műszak közepén. Imádott volt beosztottamat végignéztük, ahogy egy "sima" fülzúgás miatt szép lassan idegösszeomlik. Crohn-beteg családtagom "néha úgy lefogy, bár enne rendesen", a munkatársaknak a leghalványabb fogalmuk nincs arról, milyen lehet folyamatos, kínzó fájdalommal élni. Édesapám temetése utáni első munkanapom a sok (egyébként nyilván jóindulatú) részvétnyilvánítástól konkrétan hányingerem volt.Voltam olyan meetingen, ahol az olasz kollégán folyamatosan "csörgött" a pelenka. Naés.

Tehát álljon itt néhány olyan jó tanács, amivel hasonló szituációban a lehető legtöbbet segíthetsz az érintett munkatársnak úgy, hogy Te is a lehető legkevésbé kerülj zavarba. 

SPOILER: akármilyen szempontok szerint is veszem bármilyen pontokba, a nap végén két dolog fog számítani: a szeretet és a kommunikáció. De azért olvass tovább..! :)

1. ADD ÁT A KEZDEMÉNYEZÉS JOGÁT

Akár az érintett személy vezetője, akár "csak" egy bizalmasa vagy, engedd meg, hogy akkor és annyit osszon meg, amennyit szükségesnek és komfortosnak érez. Gondolj bele, a kollégád most veszíthette el a kontrolt az egészsége, a teste vagy a szerettei élete fölött, ez a minimum, ami jár.

2. ÁLLJ ELLEN A KÍVÁNCSISÁGODNAK

Igen, az egy mélyen emberi dolog, hogy kíváncsi vagy a részletekre. Hát röviden.. tartsd vissza, ne kérdezősködj, ld 0. pont. 

3. SEMMI PLETYKA

Ez a pont -mintegy az előző fonákja- nyilván nem szorul semmilyen magyarázatra, mégsem kézenfekvő, ugyanis előfordulhat, hogy Téged tényleg a legnagyobb jóindulat hajt, amikor a konyhában tovább adod, hogy mit hallottál XY-ról.. de ne tedd. Ez majd a HR és a főnöke feladata lesz. 

4. BESZÉLJETEK RÓLA

És nem, ez nem mond ellent az előző pontnak. Bármilyen kommunikációnak vagy magától az érintettől vagy az ő beleegyezésével, a megbeszélt szabályok szerint a HR-től és/vagy a vezetőtől kell érkeznie. Onnan viszont.. KELL(ene) érkeznie és kulcsfontosságú, hogy megfelelő tapintattal de nyíltan megbeszéljék a részleteket, a kereteket. Például a temetés után munkába visszatérő kollégát meg lehet előre kérdezni, hogy mit preferál, "merjenek" a többiek részvétet nyilvánítani vagy inkább még várjanak néhány hetet. Egy hosszas betegségből visszatérő kolléga szembesülhet azzal (is), hogy "túlkímélik", ami esetleg csak ront a közérzetén. A lényeg, hogy  ne tegyünk úgy, mintha a szobában nem lenne ott rajtunk kívül egy k.. nagy elefánt is.

Szeretet, meg egészség. Az legyen. A többit majd behúzzuk valahogy.

Kaslik Ildikó, business coach, reporting manager
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

hirdetés