hirdetés
hirdetés
hirdetés

Innováció nélkül...

Hová tűnt a film a Kodakból?

A CHN (Coaching Határok Nélkül) legutóbbi nemzetközi workshopjáról feldobódva mentek haza a résztvevők, mivel Dr. David J Hall - az Ideas Centre Ltd. alapító ügyvezetője - kreatív technikák és a játékosság erejével kiszabadította az ott ülő elméket a mindennapok taposómalmából.

Dr. David J Hall – bár vendégprofesszorként is oktat a Bedfordshire-i Egyetemen – elsősorban gyakorlati szakembernek tartja magát. Termelési felsővezetőként ugyanis tagadhatatlanul megtapasztalta az elmélet és a gyakorlat közötti különbséget. Főként, amikor az elnökségi értekezleteken a tagok évről évre rajta verték el a port, amiért a gyártási költségvetést - minden ellenkező erőfeszítése ellenére - rendre 25 százalékkal meghaladta. Ezek után, amikor egy vezetőképzésen a konvencióktól eltérő gondolkodási technikákat tanítottak, már nem volt sok vesztenivalója azzal, ha kipróbálja azokat saját szervezeti egységében. Ezután sikerült először 15 százalékkal a tervezett költségvetés alá menni.

A számok bizonyították, hogy megéri innoválni és új dolgokat kipróbálni. Dr. HAll innentől tudatosan alkalmazta és tanította azokat a módszereket, amelyekkel az „elpazarolt vagy fura gondolatok” a gyakorlat és gazdasági eredményesség nyelvére fordíthatók. Ám több oka is vannak annak, hogy ez a megközelítés eddig nem söpört még végig az üzleti élet gyakorlatában.

Kreativitás és innováció kéz a kézben

A kreativitás és innováció, mint értékek szinte klisészerűen szerepelnek minden céges vízió és célkitűzés leírásában. Dr. Hall tapasztalata azonban azt mutatja, hogy még a kimondottan innovációval foglalkozó cégek is úgy használják ezeket a fogalmakat, hogy soha nem definiálták mit is értenek alatta. Ez azt jelenti, hogy már a vezetésnek sincs közös megegyezésen alapuló képe arról, hogy mit jelent kreatívnak vagy innovatívnak lenni, habár az ő feladatuk az ilyen folyamatok elősegítése. Ezért szükség van egy nagyobb fokú tudatosságra és a fogalmak tisztázására ezen a téren.

Dr. David Hall két egyszerű definíciót adott a fenti fogalmakra:

A kreativitás újdonsült és hasznos ötletek generálása. Az innováció pedig anyagi vagy más érték hozzáadását teremti meg a kreativitás által.

Ezek a meghatározások hangsúlyozzák, hogy a kreativitás és innováció célja, hogy értéket teremtsenek, és hasznos megoldásokat nyújtsanak. Sajnos a szervezeteknél gyakran félreértik a kreativitás fogalmát. Például „kreatív típusként”, azokra a munkavállalókra gondolnak, akik őrült ötleteikkel és deviáns hozzáállásukkal inkább a pénzpazarlás és ügyfél elidegenítés forrásai. A valóságban ugyan az „őrült”, lehetetlen ötletek is hozzátartozhatnak a folyamathoz, de korántsem ez a végállomás.

Kreativitás mint stratégia

Jelenlegi világunk exponenciális gyorsasággal változik, főként a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően. A jó hír az, hogy ez lehetőségeink tárházát is robbanásszerűen kitágítja, a rossz pedig az, hogy ezzel egyénként, illetve sajátos kultúrával rendelkező közösségekként képtelenek vagyunk lépést tartani. Ennek oka abban keresendő, hogy emberként a jövőre vonatkozó döntéseinket múltbéli tapasztalatainkra alapozzuk. Ez adja kapaszkodóinkat a világban, hogy képesek legyünk valamilyen módon értelmezni azt. Ebből viszont az is következik, hogy múltbeli tapasztalataink korlátok közé szorítanak bennünket, és a jövőnk soha sem eredeti, vadonatúj alkotás, hanem a múltunknak egy lenyomata. Ez lassítja saját fejlődésünket, ami sokkal laposabban és egyre inkább lemaradva követi azt a tendenciát, amelyeket a gyorsan változó körülmények diktálnak és kínálnak. Ezt az egyre táguló rést pedig csak úgy tudjuk áthidalni, ha korábbi gondolkodási mintáinkból és folyamatainkból kilépünk.

A Kodak-sztori

A Kodak korábbi piaci sikerét filmjeik kiváló minősége hozta el és tartotta fenn sokáig. A film-központúság így szinte beleégett a céges kultúrába, mint az a sikertényező, amire építeni kell. Amikor az egyik mérnökük bemutatott egy izgalmas fejlesztést, mindenki lelkesen bólogatott, amíg végül valaki azt nem kérdezte: „Hol van a film?” Film azonban nem volt. A Kodak mérnöke fejlesztette ki először a világon a digitális fényképezés technológiáját. A filmre, mint termékre építő Kodak vezetése azonban egyszerűen félresöpörte az innovációt és minden forrást megvont a további kutatás-fejlesztéstől. Le sem védték az újítást, így megteremtve saját konkurens környezetüket. Évekig tartó felzárkózási kísérletet követően, 2012-ben a Kodak csődvédelmet kért, hogy lélegzethez jusson és a piacon egyáltalán a megmaradását biztosítani tudja.

„Az a szervezet, amelyik nem innovál, nem egyszerűen tönkremegy, hanem lassan vérzik el.” – mondta Dr. David Hall.

Tanuljuk újra a gyermeki gondolkodást!

A fenti eset is mutatja, hogy a vezetésnek, a hagyományokra és a múltra építő fejlesztés mellett, a kreativitást ugródeszkaként használva, stratégiai szerepként is tudatosan fel kell vállalnia. Ehhez azonban felnőttként már segítségre lehet szükségünk. A gyermekek természetes módon kreatívak, de ahogy egyre inkább felnőttkorba lépünk, tapasztalataink és a formális iskolarendszerben megszerzett tudás és probléma-megoldási módszerek átalakítják gondolkodásunkat. Felerősödik a bal agyféltekénk vertikális, adatfeldolgozást végző gondolkodási folyamata, míg a jobb agyféltekéhez köthető játékosság, lassúság, laterális gondolkodás, a lehetetlenség lehetőségként való elfogadása folyamatosan visszaszorul. A kreatív gondolkodást elősegítő technikák segítenek megkerülni azokat a blokkokat az agyban, amelyeket az „ez van, ebből kell kiindulni” szemléletmód okoz. Ehhez azonban fel kell vállalnunk, hogy komfortzónánkból átmenetileg kilépünk, és – a gyerekekhez hasonlóan - elfogadjuk a lehetetlent is. Mert a legvadabb ötlet is lehet egy olyan metafora, amit le lehet fordítani a gyakorlat nyelvére. A workshopon LEGO-modellekből és szuperhősök ötleteiből születtek olyan új, megvalósítható szervezeti megoldások, amelyre a résztvevők korábban sosem gondoltak. Ezt a fázist viszont a felvállalásnak és elkötelezettségnek kell követnie, hogy ezek az ötletcsírák valóban termést hozó növénnyé fejlődhessenek.

Szlávik Krisztina, Coach & C-IQ Enhanced Skills Practitioner
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Hosszabbított nevezési határidő: 12.15.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

hirdetés