hirdetés
hirdetés

Mentális egészség

Hogyan teremtheted meg a belső békédet nehéz helyzetekben?

Emlékszel még arra, amikor értetlenül hallgattad a felnőtteket a rohanó - őrült? - világról mesélni? Emlékszel, amikor még nem értetted – és talán nem is érdekelt-, hogy pontosan ez mit jelent? Nekem sok-sok évet kellene visszamennem az időben, és Neked? Néha jól esne megpihenni ebben az időszakban, ugye? Ha még nem is találták fel – vagy legalább is én még nem jutottam hozzá – az időgépet, addig is van pár tippünk, hogyan kerülhetsz egy lépéssel közelebb a saját belső békéd megteremtéséhez a káosz idején is. Herold Lilla junior szervezetfejlesztő, coach írása.

Minden bizonnyal Te is vágysz arra, hogy időnként kiszakadj a napi stresszből, szorongásból, állandó rohanásból, vagy épp a külvilág okozta káoszból. Amikor érzed a szükségét annak, hogy legalább pár pillanatra aggodalmak, félelmek, a sürgetettség és folyamatos kattogás nélkül maradj, alighanem lelki nyugalomra, belső békére vágysz. 

Az is igaz, hogy minden cselekedetünket két tényező hívja elő: a szenvedéstől való távolodás – pl. betegség, pénzhiány, mérgező kapcsolat-, tehát ha valami fáj, akkor ezektől mind szabadulni szeretnénk. A másik motivációnk pedig a boldogsághoz való közeledés, azaz, ha valamire vágyunk – pl. egészség, anyagi biztonság, kiegyensúlyozott kapcsolat. Ezek a mozgatórugóink, ők tartanak minket mozgásban, és ha nem tudsz feltöltődni menet közben, akkor lemerülsz. Egy kudarc, sikertelen próbálkozás, csalódás, vagy egy helyzetbe való beragadás kimerüléshez, akár kiégéshez vezethet. Ahogyan a fizikai fáradtságon, a lelki kimerülésen is a nyugalom tud visszatölteni, viszont azzal a különbséggel, hogy ez a tudatos teljességgel kell, hogy párosuljon. Ez azt jelenti, hogy nem egy külső tényezőtől – mint pl. egy új telefon, autó vásárlása esetén - függ az elégedettség, mert ez nem tartós. 

De akkor hogyan lépj egyet a tartós elégedettség felé és mit is jelent a lelki egyensúly? Amikor mentálisan és érzelmileg nyugodt állapotban vagy, akkor elégedettség váltja fel az aggodalmakat, félelmeket és stresszt. Ebben az állapotban az agy elcsendesül, és megtapasztalhatod a boldogság és szabadság érzését. Ilyenkor az agy nyugodt, és nem kapkod az egyik gondolattól a következőig. Amikor az agy nem kapkod az egyik gondolattól a következőig, akkor tapasztalható megnövekedett tudatosság. Ezek a nyugodt pillanatok, nem is olyan ritkák, sokszor megtapasztaltad a múltban, például, amikor magával ragadott valamilyen tevékenység, mint például nálam:

  • amikor a szeretteimmel egy jót beszélgettünk
  • amikor az erdőben kirándultunk
  • amikor zenéltünk
  • amikor olvasás közben elmerültem az egyik kedvenc könyvemben
  • szabadság alatt az agy nyugalmi állapotba kerül, ilyenkor hajlamos elfelejteni a mindennapokat és a munkával járó stresszt, csak élvezi a nyugalmat és az aggodalom-mentes állapotot
  • mély álomban, amikor nem vagyunk tudatában semminek, az agyunk pihen.

Hasonló tevékenységek segítenek abban, hogy ugyan általában csak rövid ideig, de elterelik a figyelmet a félelmeinkről, a folyamatos aggodalmainkról és elégedettséggel, nyugalommal helyettesítik azt. 

A legfontosabb kérdés az az, hogy hogyan teremted meg a belső békédet a nehéz helyzetekben?

Van néhány lépés, amit megtehetsz azért, hogy újra egyensúlyt teremts, és idővel akár még szokássá is alakíthatod a mindennapokban:

1.    Emlékeztesd magad miért csinálod, amit csinálsz, és hogy milyen értékek mentén teszed azt. Mit értél el eddig és ez milyen célt szolgál. Legyél büszke arra, amit eddig elértél és tanultál. Ha elbizonytalanodnál, tarts 2 perc szünetet és írd le egy papírra, hogy miért csinálod, amit csinálsz, hogy mire gyűjtesz, miért edzel stb. és tedd oda, ahol minden nap látod, hogy bármikor rá tudj pillantani.

 2.    Tűzz ki magadnak kisebb - megvalósítható, de még is kihívást jelentő – célokat és ünnepeld is meg őket. Például porszívózz 5 percig, vagy írj napi egy oldalt. Ez segít elköteleződni a végső célod mellett. 

 3.    A kudarcokra, nehézségekre tekints úgy, mint a fejlődésre való lehetőségre. Egy olyan jelre, amely lehetőséget ad arra, hogy valamit kijavíts, hogy valamit másként, jobban csinálj, mint előtte. Tedd fel magadnak a kérdést: hogyan támogatna ebben a helyzetben a legjobb barátom/szüleim? Milyen konstruktív visszajelzést adnának nekem ebben a helyzetben?

 4.    Tanuld meg fókuszban tartani a figyelmed. Amikor ez sikerül és megteremted a saját rendszered a „rendetlenségben” sokkal könnyebben tudod elutasítani az aggodalmakat és szorongást, képes vagy ellenállni a negatív gondolatoknak és csökkenteni a belső „zajt”.

5.    Minimalizáld a hírek olvasásával, TV által közvetített hírekkel töltött időt. Ez nem azt jelenti, hogy ne tájékozódj, inkább azt, hogy kezeld őket a helyén. A legtöbb hír negatív, ami ellen valószínűleg nem tehetsz semmit és csak szorongást okoznak.

 6.    Tartsd távol magad az „energia vámpíroktól”. Nem szeretnéd, hogy az ő gondolataik véletlenül is befolyásolják a hangulatodat a tudatalattidon keresztül. 

 7.    Tanulj meg türelmesebbnek és toleránsabbnak lenni első sorban magaddal, a családdal, kollégákkal és mindenki mással szemben. A mások iránti türelem és tolerancia kifejezése nagyszerű önuralomra és fegyelemre való gyakorlat és megtanít nyugodtnak maradnod akár stresszes helyzetekben is.

A belső béke azáltal, hogy Te megteremted, a környezetedbe is közvetíted, és a körülötted lévő emberekhez is eljut. 

“Peace comes from within. Do not seek it without.” – Buddha

Herold Lilla, Junior szervezetfejlesztő, coach
a szerző cikkei

(forrás: Legacy Blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!

hirdetés