hirdetés
hirdetés
hirdetés

Produktivitás

Hogy ne csak sodródj az árral: 4 tipp a hatékony munkavégzéshez!

Előfordult már, hogy csak ültünk az irodában a munkaidőnk végén, és az járt a fejünkben, hogy már megint nem haladtunk semmivel? Volt már olyan, hogy azon gondolkodtunk, mire ment el az időnk? Vagy hogy akármennyire is próbáltunk keményen dolgozni  akár több projekten is párhuzamosan –, mégsem láttuk az eredményét? Először is sóhajtsunk egy nagyot: nem vagyunk egyedül, mindenkivel megesik néha.

A kérdés csak az, hogy vajon az időbeosztásunkkal vagy a hozzáállásunkkal és az énképünkkel van probléma. Az alábbiakban a Tőzsdefórum  hasznos tippjeit olvashatjuk a hatékonyabb munkavégzéshez.

Érthető, ha a mindennapjaink színterén, a saját lakásunkban könnyen elterelődik a figyelmünk a munkáról, de sokan küzdenek a dekoncentráltságtól még irodai környezetben is. Ha úgy érezzük, nem vagyunk elég hatékonyak, érdemes átgondolni, hogy mi állhat ennek hátterében.

1. Turbózzuk fel a motivációt!

Tegyük a szívünkre a kezünket és kérdezzük meg magunktól: “Szeretem a munkámat? Ez az, ami csinálni szeretnék?” Amennyiben nemleges választ adunk, az minden bizonnyal megnehezíti a dolgunkat, ha a produktivitásról van szó. Hogy miért? A válasz egyszerű: ha egy számunkra kevésbé kedvelt területen is azt várjuk magunktól, hogy 100 százalékon teljesítsünk, az rövid időn belül elveheti a motivációnkat és a munkakedvünket.

Hogy mit lehet tenni? Nyilván nem mindig van olyan szerencsés helyzetben az ember, hogy azt csinálhatja, amit szeret. Így ha épp küzdünk az elemek ellen a jelenlegi munkahelyünkön, próbáljunk meg kitűzni egy konkrét tervet, ami motiválhat minket abban, hogy jobbak legyünk! Például fél év múlva megpályázunk egy előléptetést, új ügyfeleket szerzünk a cégnek, esetleg egy nagyobb felelősséggel járó projektet vennénk át ‒ a lényeg, hogy olyan célt válasszunk, amit valóban szeretnénk elérni, és ügyeljünk arra is, hogy ne legyen se túl könnyű, se túl nehéz átugrani majd a magunknak feltett lécet.

2. Adjunk időt magunknak egy-egy feladatra!

Mi van akkor, ha imádjuk a munkánkat, mégis sokszor úgy állunk fel a székünkből, hogy ma sem jutottunk 1-ről a 2-re? Ilyenkor érdemes őszintén átgondolni, hogy nem vállalunk-e túl sok feladatot egyszerre. Ha gyakran keveredünk bele a multitaskingba, tehát akár teljesen különálló dolgokat is hajlamosak vagyunk párhuzamosan csinálni, akkor nem csoda, ha telítődik az agyunk, és ezáltal nem teljesít úgy, ahogy elvárjuk tőle.

Mit tehetünk ilyenkor? Próbáljuk megtalálni azt a feladatmennyiséget, amivel még boldogulunk egy munkanapon belül, ezeket viszont igyekezzünk minél előbb teljesíteni! Ha csak halasztgatjuk a fontos teendőket, könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy minden összetorlódott egy bizonyos határidő előtti napra, és a végén már csak kapkodunk és összecsapjuk az egészet. Ez pedig folyamatos kudarcokhoz, önmagunkban való csalódáshoz és egy erős frusztrációhoz vezethet, ami könnyen megöli a munkakedvet. Adjunk tehát elég időt magunknak 1‒1 feladathoz, hogy annak eredményével és minőségével mi magunk is elégedettek lehessünk!

3. Tervezzünk előre!

Az is előfordulhat, hogy minden új feladatot próbálunk azonnal elvégezni, miközben körbevesszünk magunkat több hete teljesítésre váró kihívásokkal. Ez is könnyen túlterheltséghez, kimerültséghez és folyamatos frusztráltsághoz vezethet. Ha eddig nem “to do list” szerint dolgoztunk, érdemes lehet kipróbálni. Írjunk listát minden munkanapunkra, amelyen az adott napon elvégzendő feladatokat tüntetjük fel! Ezeket rendezzük sorrendbe, és mindig a legfontosabb ‒ a legközelebbi határidővel rendelkező, a legösszetettebb vagy a legtöbb időt igénylő – munkákkal kezdjük a napot! Ha időközben bejön más feladat is, próbáljuk felmérni, hogy mennyire fontos: ha azonnali elvégzést igényel, cseréljük ki az aznapi listán egy kevésbé fontos teendővel; ha pedig ráér, akkor egy másik napi listára írjuk fel!

Ha már egy ideje próbálkozunk a teendő-lista írásával, de mégsem érzünk előrelépést, nézzük át, hogy eddig milyen szempontok szerint állítottuk össze a napi munkarendünket! Egy napra maximum 3 azonnal elvégzendő feladatot érdemes bevállalni, és csak akkor kezdjünk bele másba, ha ezeket kipipáltuk! Ha pedig sokszor zárjuk a napot úgy, hogy egy tételt sem tudtunk kipipálni a listánkon, talán jobb, ha kisebb lépésekben gondolkodunk ezután. Szedjük részfeladatokra a nagyobb projekteket, és haladjunk sorban! Ezek a részsikerek ugyanis segíthetnek fenntartani a lendületet, és jobban látjuk az adott megbízáson belüli haladást is.

Segíthet még, ha nem a munkanap elejére, hanem a nap végére időzítjük a lista megírását. Így talán nem kezdjük rögtön stresszesen a munkánkat. Sokakat fogva tart ugyanis az a félelem, hogy valamit elfelejtenek másnap, így a pihentető alvás helyett csak egy éjjeli hánykolódásból állnak az éjszakák. Ha viszont a munkanap végén átgondoljuk, hogy a mai listáról miket kell átvinnünk holnapra, és mivel kell kezdenünk a reggelt, talán nyugodtabban megyünk haza, valóban magunk mögött hagyva a munkát, ha csak kis időre is.

4. Iktassuk ki a zavaró tényezőket!

A mai felgyorsult világban természetes, ha nem szeretnénk lemaradni a történésekről. A baj inkább azzal van, hogy elvárjuk magunktól, hogy akkor is fókuszáltan dolgozzunk, ha közben körbevesszük magunkat zavaró tényezőkkel. A folyamatos pittyegés, telefonálgatás, csetelés könnyen eltereli a gondolatunkat, és sokkal nehezebb újra ráhangolódni a teendőinkre, mint gondolnánk. Érdemes tehát bizonyos korlátokat felállítani a magánéletünknek és a csalogató közösségi oldalaknak a munkaidőnk alatt. Ebben számos applikáció a segítségünkre lehet.

Az is előfordulhat viszont, hogy a munkánk részeként rengeteg e-mailre kell válaszolnunk, és mindig kizökkenünk, amikor halljuk az értesítést, hogy új levelünk érkezett. Ezt nyilván nem tudjuk teljesen kizárni, viszont hasznos lehet, ha betervezünk a munkaidőnkbe 1‒2 órát, amikor csak ezzel foglalkozunk. Mondjuk iktassunk be délelőttre és délutánra is fél-egy órát a levelezésre, és ezen kívül csak akkor frissítgessük percenként az e-mailfiókunkat, ha valóban fontos üzenetet várunk!

(forrás: Tőzsdefórum)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés