hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED Talk: A "még" ereje

Hatalmas erő birtokába kerülsz, ha elhiszed, hogy képes vagy fejlődni

Carol Dweck pszichológus, motivációkutató és TED-előadó, a magyarul is megjelent Szemléletváltás (Mindset) című könyv szerzője nagysikerű TED-előadásában azt mondja el, miért fontos mindenképp elhinnünk, és elhitetnünk nemcsak gyerekeinkkel, de munkavállalóinkkal is, hogy képesek a fejlődésre, valamint arra is ötleteket ad, hogyan, milyen eszközökkel tehetjük meg ezt.

Az előadó beszél egy chicagói középiskoláról, ahol adott számú tantárgyat kellett teljesíteni az érettségihez, és ha a diák nem ment át egy tárgyból, a minősítése az lett, hogy "még nem". Ez azért nagyon jó ötlet – mutat rá –, mert amikor elégtelent kapunk, semmirekellőnek érezzük magunkat. Azonban, ha "még nem" az értékelés, akkor megértjük, hogy egy tanulási görbén haladunk, ez pedig távlatot kínál a jövőbe. 

Pályája kezdetén Dweck látni szerette volna, a gyerekek hogyan birkóznak meg a kihívásokkal és a nehézségekkel, ezért egy kísérletben viszonylag nehéz feladatokkal látta el a tíz éves gyerekeket. Míg közülük néhányan megdöbbentően pozitívan reagáltak: olyanokat mondtak, mint „Imádom a kihívást”, vagy „Reméltem, hogy sokat tanulhatok majd ebből”, addig más tanulók egyenesen tragédiaként vagy katasztrófaként élték meg a helyzetet. Az előbbi csoportba tartozó diákok tudták, hogy a képességeik fejleszthetőek; ők rendelkeztek azzal, amit Carol Dweck fejlődési szemléletmódnak nevezett el. A másik csoportba tartozó tanulók az ő, rögzültebb szemléletmódjukból nézve úgy értékelték, hogy az intelligenciájukról mondtak ítéletet, és kudarcot vallottak. Ők „a "még" erejének az élvezete helyett a "most" zsarnokságának foglyaivá váltak” – fogalmaz az előadó.

Ha most nem sikerül, legközelebb csalok

A második csoportba tartozó, azaz rögzült szemléletmódú tanulók az egyik kutatásban azt a választ adták, hogy ha nem sikerülne egy dolgozat, akkor a több tanulás helyett valószínűleg inkább csalnának legközelebb. Egy másik vizsgálatban a rossz eredmény után kerestek valakit, aki náluk is rosszabbul teljesített, így már egész jól érezhették magukat. Vizsgálatról vizsgálatra azt látták a kutatók, hogy ezek a tanulók menekültek a nehézségek elől. Megmérték az agy elektromos aktivitását, amikor a diákok valamilyen hibát követtek el, és a következőt látták: a rögzült szemléletű tanulóknál alig látható bármiféle aktivitás, vagyis ők elfutnak a hiba elől, nem foglalkoznak vele; szemben a fejlődési szemléletű diákokéval, akik a képességek fejleszthetőségének a meggyőződésével élnek, elméjük a "még" tüzében ég. Az ő agyuk rendkívül aktívnak mutatkozott: nem csoda, mivel ilyenkor ők feldolgozzák a hibát, tanulnak belőle, és kijavítják. 

A jutalmazásra nevelt gyerekek és a felnőttek, akik belőlük lesznek

És vajon mi hogyan neveljük a gyerekeinket? – teszi fel a kérdést Dweck. A "most"-ra neveljük őket a "még" helyett? Olyan gyerekeket nevelünk, akik az ötösök megszállottjai? Olyanokat, akik nem tudják, hogyan kell nagyot álmodni? A legfőbb céljuk a következő ötös vagy a következő érdemjegy megszerzése? Vajon ezt az állandó megerősítés utáni vágyat magukkal viszik majd a későbbi életükbe? „Lehetséges, mert munkáltatókkal beszélgetve a szavaikból úgy tűnik, hogy kineveltük a fiatal dolgozók egy nemzedékét, melynek tagjai egy napot sem élnek túl valamilyen jutalom nélkül” – mondja az előadó.

Mit tehetünk akkor? Hogyan építhetjük fel a "még"-hez vezető hidat? 

Mindenekelőtt dicsérhetünk okosan, úgy, hogy nem az intelligenciát vagy a tehetséget díjazzuk, ez ugyanis kevésbé hatékony. Érdemes inkább a gyerekek részvételének a folyamatát dicsérni: az erőfeszítésüket, a stratégiáikat, az odafigyelésüket, a kitartásukat, a haladásukat. Ahelyett, hogy azt mondanánk nekik: "Ügyesek voltatok!", azt mondjuk: "Látszik, milyen kemény munkát végeztetek!" A folyamat elismerése teszi ugyanis szívóssá és rugalmassá a gyerekeket. 

Léteznek egyéb módjai is a jutalmazásnak. Dweck a Washingtoni Egyetem játékkutatóival együtt dolgozott ki egy új internetes matematikai játékot, amelyik a "még"-et jutalmazta: az erőfeszítést, a stratégiát és a haladást. Míg egy hagyományos matematikai játék azt értékeli, ha azon nyomban helyes válaszokat kap, addig ez a játék a folyamatot jutalmazta. A kutatók ezek után nagyobb erőfeszítést, több stratégiát, aktívabb és hosszabb ideig tartó részvételt, valamint nagyobb kitartást tapasztaltak a játékosoknál akkor, amikor azok igazán komoly kihívásokkal néztek szembe. 

A magabiztosság kulcsa

„Azt látjuk, hogy pusztán a "még" vagy a "még nem" szavak nagyobb magabiztosságot adnak a gyerekeknek” – fogalmaz Dweck. „Egy olyan utat mutatnak meg nekik a jövőbe, amitől kitartóbbakká válnak. Mi pedig lényegében megváltoztathatjuk a diákok szemléletmódját”. Egy másik kutatásban azt tanították meg a gyerekeknek, hogy minden alkalommal, amikor kimozdulnak a komfortzónájukból azért, hogy valami új és nehéz dolgot tanuljanak, az elméjük idegsejtjei új, erősebb kapcsolatokat hoznak létre, vagyis idővel egyre okosabbak lehetnek. Ezek után a fejlődési szemléletmódról nem tanuló diákok érdemjegyei továbbra is romlottak az iskolai változások ideje alatt, ám azoknak a jegyei, akik megkapták a fenti leckét, hirtelen javulást mutattak. Hasonló fejlődést tapasztaltak ezer és ezer más gyereknél, különösen a nehézségekkel küzdő tanulóknál.

Itt megtekintheted a teljes TED-előadást!

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés