hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hidak felégetése helyett

Ha te vagy a céged szakmai ghostingot folytattok, hagyjátok abba azonnal!

A randizás világában elterjedt jelenség a ghosting – de bizony máshol is előfordul. Gondoljunk csak a toborzás során gyakran felmerülő panaszra (mindkét oldalról!), miszerint: 1. „Rászántam az időt, elmentem az interjúra, aztán még arra se méltattak, hogy visszaszóljanak, hogy nem engem vettek fel…”, a másik oldalról pedig: 2. „Eltűnt a jelölt, még annyira se méltatott, hogy megírja, mégsem érdekli az állás!” Robert Glazer vállalkozó, bestsellerszerző és LinkedIn-influencer a LinkedIn-en osztotta meg a témával kapcsolatos gondolatait, amelyeket az alábbiakban magyar fordításban közlünk.

Egy szolgáltatócégnél dolgozom, és a reménybeli ügyfelek gyakran keresik fel a csapattagjainkat arra vonatkozó kérdésekkel és kérésekkel, mint hogy adjanak részletes ajánlatot és olyan anyagokat, amelyekkel támogathatnák a döntési folyamatokat. A helyzet az, hogy ilyenkor nincs rá semmiféle garancia, hogy a végén valóban meg is kapjuk a munkát, emellett rengeteg időt, energiát és forrást vesz el, hogy teljesítsük az összes kérést – viszont a legtöbb reménybeli ügyfél nagyra értékeli az ilyen irányú erőfeszítéseket. Ennek ellenére az elmúlt néhány évben észrevettem, hogy egyre inkább elterjed az a viselkedés, amit leginkább „szakmai ghostingnak” nevezhetnék.

A ghosting szót a randizás világából ismerhetjük: azt a viselkedést illetik vele, amikor valaki váratlanul és mindenféle magyarázat nélkül szakítja meg a találkozgatást a másikkal, oly módon, hogy mindenfajta kommunikációt megszakít vele, úgy is mondhatnánk, eltűnik, mint szürke szamár a ködben. Az elkerülő személyiségű emberek úgy vélhetik, ez egy tökéletes megoldás, azonban a valóságban ez otromba viselkedés, és tiszteletlenséget sugároz.

Nem csak a magánéletben történhet meg...

Kiábrándító a tény, hogy szakmai körökben is terjed a ghostingnak nevezhető jelenség. Mi magunk is megkaptuk az osztályrészünket: számos reménybeli ügyfelet veszítettünk el ajánlattétel után hasonló módon, ironikus módon gyakran éppen azokat, akik annakelőtte a legjobban megdolgoztattak minket.

A toborzásban is széles körben elterjedt jelenséggé vált a ghosting: itt az egyik oldalon arra gondolunk, amikor a jelöltek, akik sok időt szánnak arra, hogy személyesen bemenjenek a céghez, és interjún vegyenek részt, a személyes találkozó után soha többé nem hallanak a cégről. Ez nemcsak nagyon szakmaiatlan, de pszichológiai károkat is okoz, mivel a jelöltet kétségek közt hagyja azt illetően, hogy ő csinált-e valamit rosszul – miközben esetleg erről szó sincs, csak a cég HR-esei döntöttek úgy, hogy inkább más irányba mennek. Szó se róla, a dolog fordítottja sem ritka: amikor a jelölt tűnik el egy szó nélkül, akár egy mindaddig sikeresnek tűnő kiválasztási folyamat vége felé közeledve…

Ezért ne csináld

Ha az életed bármely területén gyakoroltad mindeddig a ghostingot, akkor itt az ideje abbahagyni! Azt is megmondom, miért:

– A ghosting tiszteletlenséget tükröz; a tiszteletlenség neheztelést és bizalmatlanságot szül, a keletkezett kár pedig gyakran már nem helyreállítható. Továbbá alkalmat szolgáltat másoknak arra, hogy negatív dolgokat terjesszenek rólad vagy a cégedről nyilvános felületeken.

– Kicsi a világ, és sose tudhatod, hogy amit tettél, mikor száll vissza rád. Például a jelölt, akinek sose jeleztél vissza, lehet, hogy legközelebb az ügyfeledként bukkanna fel – de nem fog, mert már kialakult benne rólad egy kép az eddigi benyomásokból, és az nem éppen pozitív.

– Az elkerülő és közönyösséget sejtető kommunikáció rossz színben tüntet fel téged. Konkrétan gyávaságot sugall, és azt, hogy semmibe veszed a másik embert.

Adam Grant egy nagyszerű cikket írt arról, hogy miért nagyon nagy udvariatlanság nem válaszolni az e-mailekre, és hogy miért nem lehetünk soha „túl elfoglaltak” ahhoz, hogy megválaszoljunk egy e-mailt.

Ha törődsz valakivel, vagy ha korábban te is számot tartottál az ő idejére, akkor tedd meg neki a szívességet, hogy válaszolsz neki, még akkor is, ha a válasz kellemetlen (mert például elutasítást tartalmaz). Az emberek általában képesek elfogadni az igazságot, ha azt kellő tisztelettel tálalják előttük.

A hidak, amiket nem muszáj felégetni

A lényeg: arra törekedj, hogy kiváló légy mindenben – igen, abban is, hogy hogyan utasítod el az embereket, vagy mondasz nekik nemet. Egy lépéssel továbbmenve azt is javaslom: törekedj arra, hogy mindenkinek válaszolj, aki vette a fáradságot, hogy felkeressen téged.

Évekkel ezelőtt meghoztam egy döntést, és azóta válaszolok mindenkinek, aki személyre szólóan megkeres, még akkor is, ha a válaszom egy egyszerű elutasításból áll. Pusztán az, hogy rászánom az időt a válaszra, és ezzel tiszteletet mutatok az ő idejük iránt, tükrözi az én személyes brandemet és a vállalatom értékeit is. Nemritkán tapasztalom, hogy a személy, akinek válaszoltam, nemcsak hálás nekem, de meg is lepődött, hogy visszaírtam neki – vagyis túlteljesítettem az elvárásait.

A lényeg: ha valakitől azt kérted, hogy szánja rád az idejét vagy az energiáit, akkor szánd rá te is az időt és az energiát, és válaszolj neki. Ne égesd fel a hidaidat ghostingolással!

(forrás: LinkedIn Pulse)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés