hirdetés
hirdetés
hirdetés

Szorongáscsökkentési tippek

Gombóc a torokban – mit tehetsz a munkahelyi gyomorgörcs ellen?

„Inger és válasz között van némi tér. Ebben a térben található a szabadságunk és a hatalmunk, amivel megválaszthatjuk a reakciónkat. A válaszunkban rejlik a fejlődésünk és a boldogságunk." /Viktor Frankl/

Gyomorgörccsel lépsz ki otthon az ajtón munkába menet. Az összes autós/bkv-zó utas idegesít. Irritatív vagy. Izzadsz, és nem csak a 40 fok miatt. Kalapál a szíved. Meglátod a főnököd, és azonnal érzed a gombócot a torkodban. Befeszül a nyakad, fáj a fejed. Meetingen kell beszélned a 2020-as büdzséről 12 ember előtt, na emiatt már napok óta ki vagy borulva. Le kell cseszned egy embered, mert megint késett a meetingről, izzad a tenyered. Nap végén hazamész, de még mindig pörög az agyad. Lefekszel aludni, tök jó időben, de eszedbe jut a holnapi prezi, és hogy egy e-mailt nem küldtél ki, egy órán át forgolódsz. Majd eljön a másnap és egész reggel attól parázol, hogy ott mindenki előtt megkukulsz, és konkrétan pánikrohamot kapsz. Egyszóval… szorongsz. A Hello Karrierista Blog hasznos tippjei következnek.

Nézzük meg, mi is az a szorongás, mi a különbség a stressz és a szorongás között, miként befolyásolhatja a munkahelyen töltött napjainkat, és leginkább.. mit tehetünk ellene? Stresszmenedzsment-tréningek során egyébként azt tapasztaljuk, hogy sokszor szimplán a tudás, az, hogy szavaid vannak azokra a jelenségekre, amiket tapasztalsz magadon, önmagukban segítenek oldani a szorongást és a feszkót.

Félre ne érts, sok esetben a szorongás pszichológus/pszichiáter segítségét igényli, akár gyógyszeres kezelést, és semmiképpen sem olyan dolog, amit szabad félvállról venni. De a tudatosság, a mindfulness, az önismeret és néhány “trükk” ettől függetlenül nem árthat, bizonyos enyhébb esetekben pedig akár meg is oldhatja a problémát.

A stressz = az egyensúly felborulása

Szóval. Lö stressz. Hogymiisaz. Sok definíciója van, én szeretem az egyszerűséget, úgyhogy egy szóval: fenyegetettség. Azaz potenciális veszélye annak, hogy a felmerülő helyzetet nem fogod tudni kezelni és/vagy megoldani. Más szóval: felborul a homeosztázis, az egyensúly. Persze a stressz sok esetben pozitív, motiváló, néha egyenesen örömteli, gondolj csak vizsgahelyzetre, a sportolókra vagy akár amikor az első saját lakásodba költözöl. A stresszt kiváltó tényező (a stresszor) önmagában lehet külső (sodródik feléd egy busz), belső (nem mersz beszállni egy liftbe), valós (TÉNYLEG szalad feléd az oroszlán) és képzelt (amikor azt hiszed, hoyg utál a főnököd).

Na de szóval, van a stressz és a stresszhelyzet, amire a mi kis testünk nagyon okosan kifejlesztette a választ: mivel életet fenyegető veszélyre készül fel, leáll az emésztés, hiszen minek is az, amikor fut feléd a kardfogú tigris, ellenben a szíved pumpálni kezdi az oxigént a végtagjaidba, felszabadul egy csomó hormon, kapkodod a levegőt, az immunrendszer a várható sérülésre felkészülvén túlműködésbe lép… aztán… hát aztán nem jön a tigris. Nem kell elszaladnod (vagy lebokszolnod), kvázi benned reked a nyomás, nem zárul le a stresszkör és ha ez sokszor sok ideig ismétlődik, krónikussá válhat.

A lényeg: a stresszre adott reakció zsigeri, evolúciós örökségünk. Hahh! Ellenben a szorongás! Na az viszont egy tanult reakció. Igen, a stresszre adott reakció. A szorongásos zavarok (pánikbetegség, generalizált szorongás, poszttraumás stressz-szindróma, kényszerek, fóbiák) nagyon leegyszerűsítve a stressznek olyan belső megtapasztalása, ami valós stresszor (tehát igazi veszélyhelyzet) nélkül is, hosszú távon fennmarad, annak minden túlzó biológiai és fiziológiai tünetével együtt. ☹

Most, hogy van egy halvány fogalmunk a szorongásról, nézzük meg, mik azok a változtatások, amikkel egyedül is tudsz eredményeket elérni, ha a munkahelyi (vagy bármilyen más) nyomás szorongássá súlyosbodik.

    1. SPORT/MOZGÁS
    Annyira alap, hogy nem is szégyellem még egyszer leírni: sport. Futás, séta, gyúrás, jóga, crossfit, zumba. Bármi, amit tudsz és szeretsz csinálni, mert akkor jó eséllyel hosszú távon is az életed részévé válik. Jobb alvás, növekvő reziliencia, általános jobb közérzet, sikerélmény, egészséges testsúly, mobilitás, flow-élmény megtapasztalása. Első osztályú és nagyon hatásos fegyver a krónikus stressz és a szorongás ellen.

   2. ALVÁS
    “Könnyű mondani..” mormolod magadban, amikor már harmadik éjjel nem tudtál 4 óránál többet aludni és igazad is van. DE. Mindent megtettél a legalább elfogadható alvásminőség érdekében? Pl. igyekszel tartani a rutinodat, mindig ugyanakkor ágyba kerülni (lehetőleg éjfél előtt), lefekvés előtt 1-2 órán át már nem telefont nyomkodni, kerülni a kávét, nem ránézni az órára, ha mégsem jönik az álommanó, meditálni/sétálni/jógázgatni este?

   3. ÉTKEZÉS
    Tudom én, hogy egészségesen étkezel. Nem snackelsz orrba-szájba, ugye, nem stressz-zabálsz ropit, pizzát és 40 deka gumicukrot az 5. és 6. kávéd között, megiszod a napi 2-3 liter cukormentes folyadékot stb. De képzeld, és most kapaszkodj meg, van, aki nem így cselekszik!! #megőrülsz
    Na ez a pont nekik szól.

  4. TUDATOS JELENLÉT
    Az ítélkezésmentes, tudatos megélése a jelen pillanatnak, azaz a mindfulness, nemcsak egy “módszer”. Hanem gyógyír, életmód, szemlélet… Vállaltan vagyok pro-mindfulness, személyes tapasztalatom, hogy igazi game-changer. Akár depresszióval küzdesz, akár burnouttal vagy egy krónikus betegséggel… Érdemes lehet utánaolvasni vagy akár profi tréner, sőt pszichológus segítségével végigcsinálni egy 8 hetes MBSR (mindfulness-based stress reduction) tanfolyamot. Én megcsináltam, és őszintén, rengeteget adott, rövid és hosszú távon is.

    5. HATÁROK
    Ha véget ér a munka… érjen véget a munka. Nagy a csábítás, de otthon már ne nézz rá a céges e-mailekre, sőt, az értesítéseket is nyugodtan kikapcsolhatod. Ha gondod van a “dolgozósból otthonissá” váltással, jó ötlet lehet bizonyos kis rituálék kialakítása, hogy hamarabb át tudd kapcsolni a nagy piros gombodat. Segíthet, ha egyből hazaérkezés után elmész egy rövidet sétálni, leviszed a kutyát, vagy átöltözöl, még ha egyébként farmeres-pólós helyen is dolgozol.

    6. BESZÉLJ RÓLA!
    Szerencsés esetben akár a főnöködhöz, egy jófej kollégához vagy a HR-hez tudsz fordulni a problémáddal. Az ő érdekük is az, hogy ne dőlj ki egy esetleges mentális lerobbanás következtében, és mielőbb segítséget tudjanak számodra nyújtani. Ha valakivel meg tudod osztani az érzéseidet, már önmagában egy lépéssel távolabb kerülhetsz a problémától vagy segíthetnek új megközelítésbe helyezni az egészet.

    7. Végül pedig: KÉRJ SEGÍTSÉGET!
    A szorongás nagyon széles spektrumon mozog, de ha úgy érzed, heteken vagy akár hónapokon át, tényleges negatív hatással van az életedre vagy az egészségedre a mentális állapotod, ne szégyellj segítséget kérni.  

Hasonló tartalmakért látogass el a szerző blogjára!

Szeretnél többet megtudni a tudatos jelenlétről, esetleg a gyakorlatban is kipróbálnád? Gyere el az alábbi workshopunkra!

Mindfulness az üzleti életben - Workshop

Nem az időnket, hanem az energiánkat kell jól beosztani!

Állandó pörgés, e-mailek hajnali háromkor, meetingekkel teletűzdelt napirend. Úgy érzed, soha nem érsz a to do listád végére? Ismerősek ezek a szavak: időstressz, multitasking? 

Szeptember 6-i workshopunkon garantáltan elsajátíthatod jó alvás és a hatékony energiamangement bombabiztos technikáit. A tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlás, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba!

Előadó: Horváth Ágnes, mindfulness oktató, alvástréner, TEDx előadó

Az egynapos tanfolyam tartalmazza:

  • az elméleti oktatást, kézzel fogható tudást a nap végére
  • szakszerű meditáció levezetést
  • kinyomtatott handoutokat.

Részvételi díj:

Teljes árú jelentkezés 32 900 Ft áfa / fő
Csoportos jelentkezés 3 főtől 29 900 Ft + áfa / fő

Időpont: szeptember 6., 9.30-16.30

Helyszín: Mozsár Kávézó (1065 Budapest Nagymező u. 21.)

További információ: Légrády Edit, +36 1 430 4563, This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Hrpwr.hu/esemeny/uzleti_mindfulness_workshop

Kaslik Ildikó, business coach & habit designer
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés