hirdetés
hirdetés
hirdetés

HR Fest 2018

Ezt üzeni Mizsér Attila öttusázó olimpikon és Pál Feri atya az egészségfejlesztésről

Pár éve még megkülönböztető elemnek számított az egészségfejlesztéssel foglalkozás a válallatoknál, napjainkban azonban lassan elvárássá válik. Az idei HR Festen hallhattunk többek közt az egészséges lét 5 nélkülözhetetlen előfeltételéről, az életmódorvoslás előretöréséről, a reziliencia forrásairól, valamint arról is, hogyan viszonyulnak a globális nagyvállalatok a meditációhoz. A kiégés fokozatairól és orvoslási lehetőségeiről pedig Pál Feri atya tartott teltházas előadást.

A 2018-as HR Festen az UNION biztosító 1LIFE-termében az egészség és a vállalati egészségfejlesztés voltak a hívószavak. Lehel Gábor, az UNION vezérigazgatója azzal nyitotta meg a napot, hogy az egészségfejlesztéssel való foglalkozás pár éve még megkülönböztető elem volt a vállalatoknál, manapság azonban lassan elvárássá válik. Vagyis versenyhátrányba kerülhet az a vállalat, aki nem foglalkozik a témával.

Mizsér Attila, jelenleg tanácsadóként dolgozó öttusázó olimpiai bajnokunk a siker és az egészséges lét 5 fontos előfeltételét emelte ki, amelyek egyaránt érvényesek a sportban, a magánéletben és a vállalati életben:

  1. motiváló cél,
  2. felkészülés,
  3. jelenben levés,
  4. annak elfogadása, hogy nem vagyunk tökéletesek,
  5. gyors döntések.

Ezen a 6 területen válts sürgősen életmódot, ha sikerre és egészségre vágysz a jövőben

Dr. Márky Ádám magával ragadó előadását azzal a megrázó statisztikai adattal indította, hogy mi magyarok sajnos akkor halunk meg (átlagosan 75 éves korunkban), amikor egy kanadai „még csak” beteg lesz, és további 10 évig él. A sok krónikus betegség munkaerőhiányhoz vezet, valamint ha mi magunk vagy bármely családtagunk megbetegszik, akkor nem tudunk többé az elvárható mértékben koncentrálni a munkára. Nem a már kialakult betegségekkel kellene tehát küzdeni, hanem inkább meg kellene előzni ezeket. A jó hír, hogy ez lehetséges! Ezzel a megelőzéssel foglalkozik az életmódorvoslás, melynek alkalmazásával a krónikus betegségek 80%-a eltűnhetne. Az életmódváltás a következő 6 területen szükséges:

- táplálkozás,

- mozgás,

- stresszmenedzsment,

- szociális kapcsolatok,

- alvás,

- addikciók (dohányzás, alkohol).

Márky Ádám számos tudományos kutatás eredményeivel bizonyította, hogy a fentiek valóban működnek. Nem mondhatjuk, hogy a genetika felelős minden betegségünkért, ugyanis csak 10%-ban a genetika, és 90%-ban az életmód, a környezet a felelős.

A reziliencia tanulható képesség!

Rose Aghdami a rezilienciáról beszélve kifejtette: akkor vagyunk reziliensek, ha jól fel tudjuk ismerni a stresszt és a nehézségeket, képesek vagyunk szembenézni velük, és el tudjuk őket fogadni. Itt a jó hír az, hogy ez nem velünk született, hanem tanulható képesség. Gyerekkorunk és rengeteg külső, valamint belső tényező határozza meg, hogyan látunk, hogyan értelmezünk körülöttünk lévő dolgokat. Ezen azonban tudunk változtatni. A FUEL-modell szerint itt 4 fontos elemről beszélhetünk, ezek a következők:

  • rugalmasság (Flexibility),
  • külső és belső erőforrások használata (Use of resources and support),
  • energizáltság (Energise),
  • külső és belső kontroll (Locus of control)

Jól alvó munkatársakkal nő a vállalati teljesítmény

Horváth Ágnes az alvás fontosságáról beszélt. Az iparosodott társadalmakban az emberek kétharmada kevesebbet alszik, mint amennyi alvásra valójában szüksége lenne. Ha kialvatlanok vagyunk, akkor magasabb kalóriatartalmú ételeket eszünk, több koffeint és alkoholt fogyasztunk, ezekkel is növelve a cukorbetegség, a túlsúly és a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát. A vállalati teljesítmény is korrelál az alvás mennyiségével. Normális mennyiségű alvást követően komplex feladatokat is könnyebben ellátunk, jobb a stresszkezelésünk és az immunrendszerünk, kiegyensúlyozottabbak leszünk, valamint javulnak a döntéshozatali és az interpeszonális képességeink.

Maradj az itt és mostban! – Már az Apple és a Nike is így csinálja

Varró Szilvia és Tariska Eszter a csend, a meditáció erejéről, fontosságáról beszéltek, sőt, a hallgatóság a gyakorlatban is kipróbálhatta a meditációt. Eszter szerint az egyetlen állandó dolog az állandótlanság: vagyis az a jó, ha a jelenben vagyunk, az itt és mostban figyelünk meg mindent. A sikeres nagyvállalatok vezetői is így gondolják. Az Apple, a Google, a McKinsey vagy a Nike egyaránt fontosnak tartják a meditációt a munkavállalóik számára, ugyanis ezáltal hatékonyabbá válik a döntéshozatal, a fókusztartás, a kommunikáció, a konfliktuskezelés, és a stresszkezelésünk is javul.

Pál Feri atya: "Minden nap tedd fel magadnak ezt a kérdést!"

Pál Feri előadásán tömve volt a terem, rengeteg embert érdekelt, mit mond önmagunk túlfeszítéséről és a kiégésről. Pál Feri szimptómákat és megoldási javaslatokat is felvázolt. Ha már nem szabadon, hanem kényszerből akarunk valamit jól csinálni, az az első lépés a kiégés felé. Mondjunk nemet igenek helyett az olyan feladatokra, amelyeket már nem tudunk elvégezni! A 2. lépés a kiégés felé az, ha fokozott erőfeszítést kell tennünk, és azt mondjuk: az élet ezt dobta, ez van. Legyünk inkább tudatosak, és mondjuk ki, pontosan meddig tudjuk, akarjuk ezt a fokozott erőfeszítést vállalni, valamint azt is tudatosítsuk, hogy nem tudunk mindig ugyanolyan, 100%-os minőségben teljesíteni. Ilyenkor delegáljuk, amit csak tudunk.

A 3. fokozatban már a saját szükségleteinket is elhanyagoljuk, nem sportolunk annyit, nem találkozunk a barátainkkal, elhanyagoljuk a családtagjainkat. Ismerjük fel és ismerjük el, hogy a fokozott erőfeszítések árát nemcsak mi fizetjük meg, hanem a családunk, a barátaink is! Határozzunk meg napi/heti/havi/éves minimumokat, amelyeket mindenképp teljesítünk, bármennyi feladat, projekt szakadjon is ránk. A 4. fokozatban a külső és belső feszültségek, konfliktusok felszaporodnak: sok negatív érzés ébred bennünk, az együttműködési készségünk csökken, testi-lelki tüneteket tapasztalunk meg, a családtagjaink, barátaink zavaróvá válnak. Ezek után már a saját értékrendünkkel és életfilozófiánkkal szemben élünk, azaz nagyon nem azt az életet éljük, amelyet szeretnénk. Feri atya azt javasolta, minden nap kérdezzük meg magunktól: „Úgy élek-e, ahogy szeretnék?” A legvégső strádium az, ha már az egész kiégésünket tagadjuk. Pál Feri szerint rendszerszinten kellene kezelni a kiégés problémáját.

(Borítókép forrása: HR Fest Facebook)

dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

Hogyan keress IT-s kollégát? Félnapos konferencia december 4-én.

hirdetés