hirdetés
hirdetés

Hiába kapcsolod ki a kamerát...

Ezért nem mindegy, hogyan öltözöl fel a Zoom-meetinghez

Teljesítménynövelő hatású, ha otthonról is ugyanolyan öltözetben dolgozunk, mint amiben munkába mennénk – mutat rá egy friss kutatás. És hogy mi a helyzet a kényelmes, melegítőnaciban lebonyolított online meetingekkel? Rossz hírünk van: az összefüggés ezekben az esetekben még hangsúlyosabb.

Az IT területen dolgozó Mina Khan történetéhez hasonlót valószínűleg sokan éltek át az elmúlt hónapokban. Miután márciusban kötelező home office-ban kezdett dolgozni houstoni otthonában, kipróbálta, hogy a munkahelyi dresszkódot sutba dobva melegítőben üli végig a munkanapokat – mert ugyan mi is múlhatna ezen (a komfortfokozat növekedésén kívül, persze), nem igaz? Azonban csakhamar kellemetlenül kezdte érezni magát, és visszaváltott a szokásos irodai öltözetre, mondván: így jobban tud a munkára koncentrálni.

A 26 éves Khan tapasztalatát kutatási eredmények is alátámasztják. A ruházkodás, agyi aktivitás és produktivitás vizsgáló kutatók már jóideje rámutattak, hogy a munkahelyi kiöltözés hozzájárulhat teljesítményünk növekedéséhez. A közelmúltban több kutató érdeklődése irányult afelé, hogy vajon a távmunka és az online meetingek világában ennek mi a jelentősége – tehát hogyan befolyásolja például a teljesítményünket a home office-os meetingeken már-már megszokottnak számító üzleti felső-gyűrött melegítőalsó kombó.

Orvosi köpenyben jobban koncentrálunk

Egy kísérletsorozatban, ahol a résztvevők egy része fehér orvosi köpenyt, míg más részük hétköznapi öltözetet vagy pedig ugyanolyan, de szobafestő-munkaruházatként aposztrofált köpenyt viselt, a legjobban azok teljesítettek a figyelmi teszteken, akik a fehér köpenyt abban a tudatban viselték, hogy az orvosi köpeny. A kísérletsorozat azt mutatta be, hogy az egy bizonyosfajta öltözet viselése és az annak tulajdonított szimbolikus érték együttesen váltják ki a figyelmi képességre tett kedvező hatást.

A videohívások számának megnövekedése komplexebbé tette a kutatók által már régóta tanulmányozott problémát, tudniillik hogy milyen jelzéseket küld a ruházatunk az agyunknak (a terület tudományos elnevezése angolul enclothed cognition) – mutat rá Dr. Adam Galinsky, a fenti kifejezés megalkotója, aki a témában a pandémia előtt lezajlott vizsgálatokat vezette. „Bizonyos tekintetben még nagyobb hatása van ilyenkor az öltözetünk milyenségének, ugyanis (a videohívásban) gyakran folyamatosan látjuk saját magunkat, és az öltözékünket, ami pedig még jobban megerősíti annak a szimbolikus értékét a tudatunk számára” – fogalmaz. A felemás öltözékben lebonyolított online megbeszélés a hiteltelenség érzetével vagy akár szégyenérzettel is járhat – úgy érezhetjük tőle magunkat, mintha folyamatosan rejtegetnénk valamit a meeting többi résztvevője elől.

Akkor most tényleg mindig ki kell csípni magunkat?

Az elegancia nem feltétlenül feltétel – elég csak Zuckerbergék vagy a Szilícium-völgy más cégeinek lezser melegítős-pólós „dresszkódjaira” gondolnunk. A lényeg sokkal inkább az, hogy amikor dolgozni kezdünk, ehhez olyan ruhadarabokat öltsünk magunkra, amelyeket a munkavégzésünkhöz asszociálunk; ha ez egy vicces póló és farmer, akkor az, a lényeg, hogy abban dolgozzunk, amiben korábban is dolgozni jártunk – ajánlja Vanessa Bohns, a Cornell Egyetem szervezetiviselkedés-kutatója. Mint mondja, ezzel egy jelzést adunk le az agyunknak, hogy „munkaüzemmódba” álltunk át: „Fizikailag eltérő érzést okoz, hogy más öltözék van rajtunk; és ez egy jelzést küld a testünknek, ami pedig jelzést küld az agyunknak, hogy itt az ideje a munkának” – fogalmaz.

A kényelmes ruhadaraboknak is megvan a maguk helye és ideje

Azonban ne essünk a túlöltözöttség csapdájába se, figyelmeztetnek a kutatók: ha egy online meetingen sikerül túlöltöznünk a többieket, az már színjátéknak tűnhet a részünkről, és mind minket, mind a többi résztvevőt kizökkentheti. Vannak, akik a középutas megoldásra esküsznek, például olyan ruhadarabokat választanak az otthoni munkanapra, mint amilyeneket korábban akkor vettek fel, amikor hétvégén mentek be dolgozni. Így nem fenyeget a túlöltözöttség veszélye, viszont mégsem otthoni öltözékben csinálják végig a munkanapot.

Noha erről is sokan hajlamosak megfeledkezni, de ugyanígy fontos az is, hogy a munkanap végeztével átvegyük az otthoni öltözetünket – figyelmeztet Cathleen Swody, a Thrive Leadership vezetői coachinggal foglalkozó cég egyik alapítója. Ez ugyanis azt az üzenetet küldi az agyunknak, hogy most már lazíthatunk, és hogy az elménk kiléphet a „készenléti állapotból”; ami pedig nagyon fontos ahhoz, hogy másnap kipihenten tudjunk belekezdeni a munkába.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés