hirdetés
hirdetés
hirdetés

4 érv

Ezért költs a munkahelyi egészségfejlesztésre!

Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség (EU-OSHA) idei, 2018-as becslései szerint a munkával összefüggő betegségek évente mintegy 200 ezer halálesetet okoznak Európában. A munkahelyi egészségkárosodások és sérülések miatti költségek évente 476 milliárd euróra rúgnak az Európai Unióban, amelyek csökkenthetők lennének megfelelő munkahelyi egészségvédelmi stratégiákkal és gyakorlatokkal, például egészségprogramok bevezetésével.

A hasznok nem csak az egyén és a vállalat, de a társadalom szintjén is jelentősek lehetnének.

Ezzel párhuzamosan, a napokban kaptam a Fitpuli csapatától (a Fitpuli egy újszerű kezdeményezés hazánkban, egy modern technológiákra épülő digitális vállalati egészségfejlesztő program) egy nem túl örömteli ábrát, mely szerint a 310 tesztfelhasználójukból mindösszesen az iOS-esek 13,7%-a, az androidosok 11,2%-a elégedett teljes mértékben a jelenlegi munkahelyén futó egészségprogrammal, miközben mindkét csoportban 30% feletti volt az 1-es „osztályzat”, azaz a teljes mértékű elégedetlenség.

Miért lenne jó egészségprogramokat bevezetni?

Aldana, egy amerikai egészségfejlesztő guru szerint az egészségprogramok a következő módokon teremtenek értéket a vállalatnál:

(1) Javítják az alkalmazottak egészségtudatosságát, így azok egészségesebben élnek, ezáltal csökkentik az egészségügyi kockázatokat, egészségügyi kiadásokat, mind a vállalatnál, mind egyéni szinten.

(2) Növelik a termelékenységet, csökkentik a hiányzást, valamint a presenteeism jelenségét (azaz a nem teljes értékű munkahelyi jelenlétet, amikor a munkavállalók mentálisan vagy fizikailag kimerült állapotban, betegen végzik a munkájukat). Egyre inkább előtérbe kerül, hogy a presenteeism miatti termelékenység-kiesés sokszorosa a hiányzások miatti kiesésnek.

(3) Kisebb lesz a fluktuáció, azaz könnyebb a munkaerőt megtartani, sőt vonzani is.

(4) Javul a morál, a hangulat is. Utóbbi két hatás eléréséhez akár hónapok is elegendők! Aldana szerint minden dollárral, amelyet egészségfejlesztő programra költ a vállalat, átlagosan 4,3 dollárt spórolhat meg. Eredményei szerint az összes egészségügyi rizikótényező közül a túlsúly és a stressz az a két tényező, amelyek növekedése minden kétséget kizáróan növeli az egészségügyi kiadásokat és a hiányzásos napok számát.

Tavaly már a lelki egészségfejlesztés volt a leggyakoribb

A Virgin Pulse felmérése szerint 2016-ban leginkább a mozgásprogramok és a lelki egészséggel kapcsolatos programok fordultak elő vállalati egészségprogramok részeként, azaz a vállalatok reagáltak a legjelentősebb kockázati tényezőkre, a túlsúlyra és a stresszre. A legnagyobb növekedést 2015-höz képest a helyi edzőtermek létesítésében tapasztalták. Egy évvel később, azaz tavaly, 2017-ben a mentális egészséggel kapcsolatos programok indítása volt a leggyakoribb, ezen a területen tapasztalták az előző évhez képest a legnagyobb növekedést. A PwC 2014-es tanulmánya szerint minden dollár, amit lelki egészségfejlesztésre fordítanak a vállalatok, átlagosan 2,3 dollárt hoz.

A Forbes ajánlásai közül kiválogattam azokat a „praktikákat”, amelyek a lelki jóllétünk fejlesztéséhez, valamint a munkavállalók termelékenységének és elkötelezettségének növeléséhez ajánlottak. Ezek a következők:

- mindfulness tréningek,

- coaching,

- EQ-fejlesztés,

- hála-gyakorlatok,

- improvizációs tréningek,

- olyan CSR-programok, ahol a munkavállaló segíthet,

- „szundi-barátság”,

- rugalmasság.

Figyeljünk a munkavállalói igényekre!

Végezetül szeretnék még egy dolgot kiemelni: a munkavállalók igényeire érdemes odafigyelni, lelki egészségfejlesztés témában is! Lehet, hogy nem telefonos lelki segélyre, hanem mondjuk hosszabb-rövidebb feltöltődésre van szükségük.

Mit szeretnének a munkavállalók vs. mit nyújtanak a munkáltatók ‒ Forrás: limeade.com, quantumworkplace.com

dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Business to business kommunikációs verseny, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Workshop Content+Marketing Award kiemelkedő kampányainak bemutatására szeptember 12-én.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 5.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés