hirdetés
hirdetés
hirdetés

4 érv

Ezért költs a munkahelyi egészségfejlesztésre!

Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség (EU-OSHA) idei, 2018-as becslései szerint a munkával összefüggő betegségek évente mintegy 200 ezer halálesetet okoznak Európában. A munkahelyi egészségkárosodások és sérülések miatti költségek évente 476 milliárd euróra rúgnak az Európai Unióban, amelyek csökkenthetők lennének megfelelő munkahelyi egészségvédelmi stratégiákkal és gyakorlatokkal, például egészségprogramok bevezetésével.

A hasznok nem csak az egyén és a vállalat, de a társadalom szintjén is jelentősek lehetnének.

Ezzel párhuzamosan, a napokban kaptam a Fitpuli csapatától (a Fitpuli egy újszerű kezdeményezés hazánkban, egy modern technológiákra épülő digitális vállalati egészségfejlesztő program) egy nem túl örömteli ábrát, mely szerint a 310 tesztfelhasználójukból mindösszesen az iOS-esek 13,7%-a, az androidosok 11,2%-a elégedett teljes mértékben a jelenlegi munkahelyén futó egészségprogrammal, miközben mindkét csoportban 30% feletti volt az 1-es „osztályzat”, azaz a teljes mértékű elégedetlenség.

Miért lenne jó egészségprogramokat bevezetni?

Aldana, egy amerikai egészségfejlesztő guru szerint az egészségprogramok a következő módokon teremtenek értéket a vállalatnál:

(1) Javítják az alkalmazottak egészségtudatosságát, így azok egészségesebben élnek, ezáltal csökkentik az egészségügyi kockázatokat, egészségügyi kiadásokat, mind a vállalatnál, mind egyéni szinten.

(2) Növelik a termelékenységet, csökkentik a hiányzást, valamint a presenteeism jelenségét (azaz a nem teljes értékű munkahelyi jelenlétet, amikor a munkavállalók mentálisan vagy fizikailag kimerült állapotban, betegen végzik a munkájukat). Egyre inkább előtérbe kerül, hogy a presenteeism miatti termelékenység-kiesés sokszorosa a hiányzások miatti kiesésnek.

(3) Kisebb lesz a fluktuáció, azaz könnyebb a munkaerőt megtartani, sőt vonzani is.

(4) Javul a morál, a hangulat is. Utóbbi két hatás eléréséhez akár hónapok is elegendők! Aldana szerint minden dollárral, amelyet egészségfejlesztő programra költ a vállalat, átlagosan 4,3 dollárt spórolhat meg. Eredményei szerint az összes egészségügyi rizikótényező közül a túlsúly és a stressz az a két tényező, amelyek növekedése minden kétséget kizáróan növeli az egészségügyi kiadásokat és a hiányzásos napok számát.

Tavaly már a lelki egészségfejlesztés volt a leggyakoribb

A Virgin Pulse felmérése szerint 2016-ban leginkább a mozgásprogramok és a lelki egészséggel kapcsolatos programok fordultak elő vállalati egészségprogramok részeként, azaz a vállalatok reagáltak a legjelentősebb kockázati tényezőkre, a túlsúlyra és a stresszre. A legnagyobb növekedést 2015-höz képest a helyi edzőtermek létesítésében tapasztalták. Egy évvel később, azaz tavaly, 2017-ben a mentális egészséggel kapcsolatos programok indítása volt a leggyakoribb, ezen a területen tapasztalták az előző évhez képest a legnagyobb növekedést. A PwC 2014-es tanulmánya szerint minden dollár, amit lelki egészségfejlesztésre fordítanak a vállalatok, átlagosan 2,3 dollárt hoz.

A Forbes ajánlásai közül kiválogattam azokat a „praktikákat”, amelyek a lelki jóllétünk fejlesztéséhez, valamint a munkavállalók termelékenységének és elkötelezettségének növeléséhez ajánlottak. Ezek a következők:

- mindfulness tréningek,

- coaching,

- EQ-fejlesztés,

- hála-gyakorlatok,

- improvizációs tréningek,

- olyan CSR-programok, ahol a munkavállaló segíthet,

- „szundi-barátság”,

- rugalmasság.

Figyeljünk a munkavállalói igényekre!

Végezetül szeretnék még egy dolgot kiemelni: a munkavállalók igényeire érdemes odafigyelni, lelki egészségfejlesztés témában is! Lehet, hogy nem telefonos lelki segélyre, hanem mondjuk hosszabb-rövidebb feltöltődésre van szükségük.

Mit szeretnének a munkavállalók vs. mit nyújtanak a munkáltatók ‒ Forrás: limeade.com, quantumworkplace.com

dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Meghosszabbított nevezési határidő: május 31.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés