hirdetés
hirdetés

Gondolkodásmód

Egy kompetencia, mely elengedhetetlen egy vezetői pozíció betöltéséhez

Elgondolkodtál valaha már azon, hogyan gondolkodsz? Mi jellemzi a te gondolkodásmódodat? A World Economic Forum (WEF) által 2020-as évtizedre diagnosztizált top 10 kompetencia egyike a kritikai gondolkodás. Vigyázat, nem összekeverendő a kritikus gondolkodással! Szép-szép, már munkaköri leírásokban is találkozhatunk vele, de ez micsoda is pontosan?! Szabó Tamara szervezetfejlesztő, tréner, coach írása a Legacy Kft. blogján.

A WEF úgy definiálja a fent említett kutatásban ezt a készséget, mint a logika és érvelés használata, hogy egy problémával találkozva felismerjük az alternatív megoldások, konklúziók és megközelítések erősségeit és gyengeségeit. Bevallom engem jobban megfogott Dr. Richard Paul definíciója, miszerint A gondolkodásunk elemzésének és értékelésének művészete, melynek célja a gondolkodásmódunk fejlesztése. Vagyis: a gondolkodásunkról gondolkodunk, és folyamatosan fejlesztjük a gondolkodásmódunkat.

Mit tud az, akinek ez jól megy?

  • Tisztában van a saját elfogultságával.
  • Összeköti a pontokat, megtalálja a lehetséges összefüggéseket egymástól elsőre függetlennek tűnő tényezők között.
  • Képes az egész rendszert látni, nem csak azt nézi, hogy neki hogyan lesz ez jó/hasznos, hanem szempont az, hogy az egész rendszert, a stakeholdereket mi szolgálja a legjobban.
  • Képes önállóan döntéseket hozni.
  • A döntései előtt megvizsgálja a rendelkezésre álló információt: mi releváns, mi nem, mi milyen súllyal nyom a latban, mi milyen forrásból származik, mi tény és mi vélemény.
  • Erőfeszítést tesz abba, hogy a rendelkezésre álló információ és tudás alapján a lehető legjobb alternatívát kiválassza.
  • Tud paradigmát váltani, ha a meglévő gondolkodási rendszer nem célravezető, észre tudja venni, és ha arra van szükség, tud új rendszert életre hívni (ez kicsit hajaz arra, amire korábban úgy hivatkoztunk, hogy „outside-the-box” gondolkodás).
  • Ha kell, megkérdőjelezi a dolgokat, ahelyett, hogy elfogadná őket – FONTOS: a megkérdőjelezés mögött az a szándék húzódik meg, hogy jobbítson a dolgokon - versus az a fajta trollkodás, amit egy teljesen más szándék hív életre, pl: a saját fontosságérzetemet azzal mutatom, hogy megkérdőjelezek mindent).

Valószínűleg, már van is a fejedben valaki, aki ezekben élen jár. Irigylésre méltó, ugye?

Sokszor tapasztalom, hogy szervezetekben nagy szükség van erre a készségre. Különösen magasabb vezetői szintre lépés esetén, hiszen e nélkül egy felsővezetői pozíció betöltése szinte elképzelhetetlen.

Nem könnyű néha azokkal, akiknek fejlett a kritikai gondolkodásuk, hiszen mindig van új aspektus, van egy újabb csavar. Hol azért nehéz például, mert lassítják a folyamatot az új elemek (információk, szempontok) behozatalával. Vagy éppen azért nehéz velük, hogy a paradigmaváltáskor - bár elsőre érdekesen hangzik, és megéri megfontolni – időt igényel, amíg mindenki be tudja fogadni, meg tudja emészteni az új elgondolást, és tud érdemben gondolkodni az új paradigma mentén.

Én hiszem, hogy azok, akiknek a kritikai gondolkodása erős, elképesztő értéket képviselnek a szervezetben, a csapatban. És a jó hírem az, hogy nem úgy születünk, hogy ebben ügyesek vagyunk, hanem ez is egy tanulható készség, ami felismerések, gyakorlások mentén fejleszthető. Művészet: de mint a zongorázás, kell hozzá a sok gyakorlás, hogy ezt magas szinten műveljük. Sok gyakorlás, és sok reflexió a saját gondolkodásmódunkra. 

Szabó Tamara, Szervezetfejlesztő, tréner, coach
a szerző cikkei

(forrás: Legacy Blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés